Acum în plin sezon estival, când pentru mulți dintre semeni vacanța mare a venit, iată că vă propunem, stimați prieteni iubitori ai frumosului, un eveniment muzical  ofertit de maeștri ai sonorităților clasice.  Este vorba de  Festivalul Internaţional de Muzică de Cameră  intitulat  „Marile Serate Muzicale”, care se va derula între 18 și 20 iulie 2023, avându-l artizan pe maestrul violoncelist Anton Niculescu, director artistic. Festivalul a ajuns anul acesta la cea de-a VIII-a ediţie fiind invitați artişti de renume din țară şi de peste hotare.

O manifestare  de mare interes„Marile Serate Muzicale”

Reprezentând un proiect cultural finanțat de Primăria Brașov, Festivalul Internațional  se va desfăşura la Centrul Cultural „Reduta” din municipiul de la poalele Tâmpei. Prestigioasa manifestare readuce în atenția publicului grandoarea şi valorile universale ale muzicii de cameră, fiind un festival de prestigiu, cu solişti de nivel mondial, spre mare bucurie a melomanilor.

Din anul 2011 și până în anul 2017 maestrul Anton Niculescu a organizat Festivalul Internațional al Muzicii de Cameră intitulat „Marile Serate Muzicale”, la Ateneul Român din București și Centrul Cultural ”Reduta” din Brașov.

Timp de trei seri, începând de marți, 18 iulie 2023, în cocheta sala unde au concertat de-a lungul timpului celebrități precum Franz Liszt, Johann Strauss, George Enescu, se vor auzi sunetele inconfundabile ale unor instrumente extrem de valoroase, cum sunt renumitele viori „Stradivarius și „Guadagnini”, ca și violoncelele „Guarnieri” și „Gagliano”. La actuala ediție sunt invitați muzicieni de marcă, precum violoniștii Alexandru Tomescu, Mario Hossen (Austria), Krasimir Sherev (Bulgaria); violiștii Marta Potulska (Polonia) și Marian Movileanu; violonceliștii Frédéric Audibert (Franța), Anton Niculescu și Radu Croitoru (Republica Moldova); contrabasistul Săndel Smărăndescu; pianiștii Bruno Canino (Italia); Kristina Miller (Germania); Koichiro Kanno (Japonia); flautista Luisa Sello  (Italia); Burak Bilgili (Turcia) – bas-bariton al Operei Metropolitane din New York.

La ediția anterioară (despre care am scris pe larg la momentul respectiv în cotidianul ”Mesagerul de Covasna”) a fost   moderator maestrul Cristian Mihăilescu, reputatul regizor de operă, anul acesta misiunea revenindu-i cunoscutei realizatoare de emisiuni culturale – Alexandra Grancea.

Violoncelistul Anton Niculescu

Datorită talentului său de excepţie, sensibilităţii, muzicalităţii, tehnicii briliante şi seriozităţii, numele violoncelistului Anton Niculescu s-a impus pregnant de mulți ani în viaţa muzicală autohtonă și internațională. Domnia sa este director artistic al Festivalului și fondator al Fundației „Euterpe”, constituită cu scopul de a sprijini tinerele talente din România.

Anton Niculescu s-a născut la Bucureşti într-o familie de muzicieni. Cu tatăl său, prim- violoncelist al Orchestrei Radio din Caitală, a început studiulacestui instrument minunat care se apropie cel mai mult de vocea umană, iar cu mama sa, pianistă, a avut prima sa apariţie în public într-un recital la vârsta de 12 ani, la Sala Mică a Palatului din Bucureşti. Doi ani mai târziu a apărut ca solist în compania Orchestrei simfonice a Filarmonicii „Moldova” din Iaşi, cu concertul de E. Lalo.

După absolvirea cu nota 10 a Conservatorului de Muzică din Bucureşti la clasa profesorului George Iarosevici, se perfecționează cu maeștrii  Radu Aldulescu, Antonio Janigro şi Daniil Safran. Numele lui Anton Niculescu avea să se impună viguros în viaţa muzicală națională și internațională, fiind invitat pe scene de mare renume din Europa, Asia, America de Sud, America de Nord şi Africa, efectuând turnee pentru a concerta în peste 30 de țări.

Timp de zece ani a fost directorul artistic al Festivalului Internaţional „Meersburger Winter” din Germania, iar în perioada 2017 – 2020 directorul general al Filarmonicii Brașov.

Din 1997 este Membru de Onoare al Academiei Filarmonice din Bolonia (Italia), academie fondată în anul 1666 al cărui membru a fost şi W. A. Mozart.

A realizat înregistrări radio, TV şi CD-uri.

Repertoriul său cuprinde aproape toată bibliografia violoncelistică, interpretând adesea prime audiţii în țară și străinătate ale unor concerte importante pentru violoncel (concertele de Fr. Gulda, D. Șostakovici – Concertul nr. 1 şi nr. 2, D. Kabalevski, S. Prokofiev – Simfonia concertantă, A. Haciaturian, Schubert – Cassado s.a.).

Mari personalităţi din lumea muzicii şi-au exprimat admiraţia şi preţuirea faţă de arta interpretativă al lui Anton Niculescu.

RICCARDO MUTI „… profesionalism şi muzicalitate impresionantă…”

MSTISLAV ROSTROPOVICI “… violoncelist de excepţie, cu o tehnică desăvârşită şi profundă sensibilitate…”

DANIIL SAFRAN „… am avut ocazia să-l ascult de mai multe ori pe Anton Niculescu, muzicalitatea sa naturală, deplina stăpânire a tehnicii fac posibilă caracterizarea sa ca solist de mare valoare…”

ZUBIN MEHTA „ …este un solist de mare valoare din toate punctele de vedere; stăpâneşte cu dezinvoltură instrumentul, motiv pentru care câştigă imediat simpatia publicului atunci când cântă…”

CARLO MARIA GIULINI “…toată admiraţia pentru arta sa şi cele mai sincere urări pentru cariera sa…”

EUGEN JOCHUM„…este un artist plin de sensibilitate, profesionalism şi siguranţă tehnică…”

RADU ALDULESCU „… într-adevăr, un violoncelist minunat, un mare muzician cu o tehnică impresionantă…”

A fost invitat să concerteze pe scenele celor mai prestigioase instituții de cultură din lume: la Teatro alla Scala din Milano, la Teatro Comunale din Florența, la Teatro Bellini din Catania – orchestre unde a ocupat ani de-a rândul și postul de prim-violoncelist.  A susținut de-a lungul impresionantei sale cariere turnee în  toată lumea, în țări precum  S.U.A., Franța, Japonia, Germania, Elveția, Austria, Spania, Ungaria, Italia, Belgia, Portugalia, Danemarca,Turcia, Cipru, Emiratele Arabe Unite, Grecia, Arabia Saudită, Coreea de Sud, Mexic,Brazilia, Venezuela, Ecuador, Argentina, Africa de Sud, Peru.
Maestrul Anton Niculescu cânta pe un instrument datat 1703, având celebra marca „Pietro Guarnieri – Mantova”, o familie de lutieri din Cremona, Italia, devenită celebră în secolele XVII şi XVIII, ale căror instrumente sunt comparabile cu cele produse de  nu mai puțin vestitele embleme Stradivarius şi Amati.
Programul festivalului

Marți, 18 iulie 2023. J. Brahms – Sextet nr.1 în Si bemol major, op.18; F. Mendelssohn-Bartholdy – Cântec fără cuvinte în Re major, op.109; J. Brahms – Scherzo în do minor din Sonata F-A-E pentru violoncel și pian; A. Glazunov – Chant du Ménestrel op. 71 pentru violoncel și pian; Weber – Piatigorsky – Adagio și Rondo; N. Paganini – Capriciu nr.24 pentru vioară solo; Fr. Händel – Halvorsen – Passacaglia pentru vioară solo; M. Glinka – Grand Sextet în Mi bemol major

Miercuri, 19 iulie 2023  Seară ce marchează Aniversarea a 150 de ani de la nașterea compozitorului Serghei Rachmaninov. J. Brahms – Sonata nr.1 pentru violoncel și pian în mi minor op. 38; Fr. Schubert – Șase Lieduri variate pentru flaut și pian; G. Fr. Händel – Aria lui Zoroastro „Sorge infausta” din Orlando; W. A. Mozart – Aria lui Leporello „Madamina il catalogo e questo” din Don Giovanni; Fr. Schubert – „Der Atlas” și”Aufenthalt” din „Schwanengesang” D 957; Ch. Gounod – Serenada lui Mèphistophélès – „Vous qui faites l’endormie” din Faust;

  1. Rachmaninov – Aria lui Aleko „Vesi tabor spit” din Aleko; Trio élégiaque nr. 1 în sol minor; Moment muzical în si minor, op.16, nr.3; Preludiu în do minor, op.23, nr.7; Vocalise op.34, nr.14; D. Popper – Rapsodia ungară op.68

Joi, 20 iulie 2023 Seară Fr. Schubert. Trio nr.1 în Si bemol major, op. 99; Sonatina în Re major pentru vioară și pian op.137; Cvintetul cu pian în La major „Păstrăvul”.

Mult succes artiștilor  și audiție plăcută publicului!

      Horia C. Deliu

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail