Asociația Română a Băncilor (ARB) atrage atenția asupra faptului că indicii de referință aflați la baza dobânzilor la credite sunt la minime istorice și există riscul ca aceștia să crească și, implicit, și ratele la bancă și susține că băncile sunt obligate să prezinte clientului, la acordarea unui împrumut, un scadențar în care dobânda este calculată.

„Noi am atras atenția că suntem în momente de minim istoric de dobândă. Sistemul bancar trebuie să fie atent în această perioadă la cum se construiesc portofoliile de active, pe niveluri minime de dobândă, mai ales în ceea ce privește creditele persoanelor fizice, în special cele care merg la un nivel mare de îndatorare, aproape de nivelul maximal permis de legislație”, a declarat, marți, președintele ARB, Sergiu Oprescu.

Potrivit acestuia, în prezent, reglementările obligă băncile ca, la acordarea unui credit, să îi arate clientului care a fost nivelul maximal al dobânzii de bază în ultimii 10 ani.

„În mod normal, unui client care vine astăzi la bancă i se arată, când semnează pentru un contract, că ROBOR-ul în ultimii 10 ani a avut nivelul maxim de … La nivelul respectiv se calculează un scadențar care îi arată la cât ar putea să ajungă rata la dobânda respectivă. Genul acesta de abordare este legat de reglementarea europeană (Directiva 17 — n. r.), transpusă în legislația națională. Tipul acesta de abordare este unul precaut, de prudență, și arată clientului faptul că această dobândă de bază, ROBOR, variază. Acum trei ani era 4%, acum este 0,8% (ROBOR la 3 luni), în 2008 era 16%”, a subliniat Oprescu.

Potrivit acestuia, dacă în trecut ar fi fost aplicată o astfel de abordare, probabil nu ar fi existat atâtea discuții acum.

„Învățăm și noi din ce s-a întâmplat în trecut. Poate că, dacă eram mai vocali în trecut pe subiecte legate de riscul valutar, de exemplu, poate că lucrurile erau mai comunicate, mai înțelese, poate că exista mai puțină incertitudine. Același lucru îl facem acum. Conștientizarea riscului, care poate să producă efecte contrare pe partea băncii și pe partea clientului, este un element de prudență, pe care trebuie să îl luăm în calcul. Este bine să comunicăm pe subiect. A-l ascunde ar fi greșit”, a explicat președintele ARB.

AGERPRES

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail