Cunoscut şi respectat de către toţi credincioşii ortodocşi, constituind o perioadă de  reculegere şi reţinere ce precede Sfintele Sărbători Pascale,  Postul Mare  este cel mai lung şi mai sever  de peste an  şi durează un mai puţin de  şapte săptămâni.

   El începe în 2015  mai devreme ca în alţi ani, mai exact astăzi, 23 februarie, şi  se încheie în Noaptea Învierii, pe 11 aprilie.

 

Încercare grea pentru credincioşi

 Potrivit calendarului ortodox Postul Paștelui are loc înaintea Învierii Mântuitorului nostru Iisus Hristos și este cel mai aspru dintre toate cele patru perioade similare  importante. Oamenii mai numesc cu respect acest  interval sacru şi  Postul Mare sau „Al patruzecimii” („Quadragesima”), el întinzânduse pe durata a  patruzeci de zile, la care se adaugă Săptămâna Patimilor.

   Postul reprezintă  abţinerea  parţială  sau totală în scop religios-moral  de la consumul unor  alimente şi băuturi alcoolice. Această  reţinere  alimentară nu este însă primordială  faţă  de abstinenţa ce vizează pofte lumeşti, patimi, fapte rele, gânduri necurate,  ceea ce înseamnă  ca Postul adevărat trebuie să fie  atât sufletesc cât şi trupesc.

 Acest răstimp aparte din viaţa închinătorilor  este de origine  divină, fiind practicat din timpuri imemoriale şi întâlnit la toate religiile importante.

 

Urmează o lungă perioadă de cumpătare şi restricţii

     Ieri a fost o zi mai specială, Lăsata Secului de brânză, când s-au mai putut  mânca anumite  bucate „de dulce”, pentru că începând  de astăzi,  23 februarie credincioşii intră într-o perioadă mai lungă de cumpătare şi restricţii alimentare şi de altă natură.  „Potoleşte trupul, înfrânează poftele cele nesăturate, curăţeşte şi înaripează sufletul şi îl înalţă”, spunea cu înţelepciune în îndemnurile sale vestitul Ioan Gură de Aur.

       De aceea mulţi semeni au făcut   mici  agape, s-au înfruptat din  anumite bunătăţi, au consumat  şi băuturi  alcoolice,  ştiind că până la Paşte sunt multe săptămâni  de restricţii autoimpuse.  De fapt, dacă ne gândim bine, reţinerea de la  ingurgitarea  unor produse alimentare,   renunţarea  la consumul de tării şi alte licori, într-un cuvânt abstinenţa  din  toate punctele  de vedere  nu fac decât bine organismului, multe persoane (de ambe sexe) aştepând chiar cu  nerăbdare acest interval sacru de curăţire trupească şi reînnoire spirituală.

 

 

« Toiagul de drum » al  părintelui Arsenie Boca . .

Înţeleptul  părinte Arsenie Boca, pentru care tot mai mulţi oameni manifestă un adevărat cult, cumpărându-i şi cititindu-i cărţile dar şi  mergând în pelerinaj la mormântul său şi spunea: ,,Rostul Postului este înfrânarea patimilor şi subţierea minţii pentru a spori în noi Duhul Sfânt, care ne descoperă căile Mântuirii. Postul ne ajută să înţelegem rosturile mai mari pe care le are Dumnezeu cu Omul. El este un… toiag de drum prin această viaţă cu trup pieritor, spre veacul viitor, spre Împărăţia lui Dumnezeu.”

Am avut şansa de a-l vedea şi asculta   pe acest adevărat Sfânt al Bisericii române pe când se afla la Sâmbăta, lângă Făgăraş, impresionându-mă cum oficia, ca şi numărul uriaş de oameni ce veniseră să ia parte la Slujbă.

Interpretări diferite

  În zilele noastre unii concetăţeni care mai rar se duc la biserică socotesc  că perioada ce urmează  reprezintă  în mod simplist  doar un regim alimentar forţat,  bun la…slăbit, un fel  de dietă generalizată utilă la sănătate şi înfrumuseţare!

 Până la urmă, nu-i rău nici aşa dacă priveşti  lucurile, decât nimic…Din păcate, unii exagerează importanţa ascetismului alimentar, punându-l pe primul plan în detrimentul obligaţiilor duhovniceşti. Da, este bine să ne curăţim trupul prin renunţarea la excese gastronomice şi bahice, abandonând (măcat temporar) viciile.  Numai că prioritare ar trebui să devină de acum înainte normele spirituale, pocăinţa, rugăciunile. Măcar până la Sfintele Paşti credincioşii au datoria să renunţe la meschinările cotidiene, la răutăţi, intrigi, discuţii, conflicte, bârfe şi neînţelegeri cu rudele, vecinii, colegii,  semenii.

Plastic se exprimă  părintele Nicolae , din  Zagon, când  ne spune că  important nu este atât ce   bucate introduci în gură, ci mai cu seamă ce  scoţi pe acolo: vorbe grele, sudalme, măscări. Postul înseamnă smerenie, cumpătare, împăcare de sine şi cu ceilalţi.

Scopul Postului este armonizarea fiinţei noastre, întru  materia  şi spirit, urmând   ca ambele să se afle într-un echilibru stabil. Ascetismul nu trebuie în nici un caz forţat, impus din afară. Este bine să constituie un act firesc, natural. Treptat vom  ajunge la o treaptă superioară de înţelegere a esenţei vieţii,  de conştientizare a propriei fiinţe. Este important  ca măcar o lună şi jumătate să ne abţinem  de la fapte rele, de la rostire unor injurii, de  a jigni.

Prin Post ne putem purifica,  devenid mai toleranţi, mai îngăduitori cu cei apropiaţi, cu ceilalţi oameni.

                                                    De reţinut

 

       Cititorii noştri ar fi bine să reţină că  există două forme de abstinenţă: Postul aspru, pe de-o parte,  şi cel normal, pe de alta. Pentru prima categorie Biserica recomandă ca astăzi, luni, 23 februarie şi mâine, marţi, 24 februarie, credicioşii care sunt sănătoşi, în putere, neavând interdicţii şi recomandări medicale să ţină  Post complet, sever.

    Persoanele  celelalte, vârstinicii (peste 60 de ani), copiii, bolnavii, care totuşi  ţin  să respecte datinile  pot numai ajuna, adică  li se îngăduie să mânce pâine şi bea apă doar seara, după Apusul Soarelui. Aceeaşi regulă se impune  şi pentru primele trei zile din ultima săptămână de Post, adică luni, marţi şi miercuri, dar şi pentru ultimele două, respectiv vineri şi sâmbătă.

     În a treia zi din această săptămână, miercuri, 25 februarie, se ajunează până seara.  În toate celelalte zile din Postul Paştelui 2015 se mănâncă o singură dată pe zi,  iar sâmbăta  şi duminca de două ori pe zi, cu excepţia zilelor de dezlegare.  De menţionat că această variantă este specifică Postului aspru. În Postul comun se mâncă la orele obisnuite, dar numai  bucate îngăduite, adică nu carne, brânză, lapte, ouă, vin, grăsime.

   Există în lunga perioadă de reţinere câteva date când este permis  consumul peştelui, untdelemnului şi vinului. Dezlegări la vin şi untdelemn în acest Post  vor fi pe 24 februarie (Aflarea Capului Sf. Ioan Botezătorul), pe 9 martie (Cei 40 de mucenici), în 24 şi 26 martie (înainte şi după Buna Vestire),

     Dezlegări la peşte  sunt în 25 martie (de Buna Vestire) şi pe 5 aprilie, de Florii.

 Obiceiuri  şi superstiţii  legate de Postul Mare

      În lumea satului  exista,  pe  vremuri,  convingerea că în Post  nu e permis să se consume « de dulce »,  deoarece  astfel sunt  provocate spiritele…malefice !  Nenea Vasile Bularca, din Sita Buzăului,  gospodar  octogenar, trecut prin viaţă şi necazuri, îşi aminteşte că  potrivit tradiţiei  tinerii ce urmau să aibă un copil trebuiau  să postească  sever  înaintea naşterii noului vlăstar al familiei, pentru ca acesta să vină pe lume sănătos la trup şi curat la suflet. De asemenea, era obiceiul în vechime ca în perioada de doliu rudele să postească, împiedicând astfel sufletul pribeag al mortului să intre în corpul celor rămaşi pe pământ…

    La Hăghig am întâlnit o altă superstiţie, legată  de această dată de  curăţirea veselei. În prima zi a Postului Mare este aşa-numita „Luni curată”,  când oalele şi farfuriile  cu care s-a mâncat până atunci  se cer spălate  cu leşie, deoarece s-au « spurcat de…dulce ». Ele se depozitează  undeva  separat şi nu se mai folosesc decât după Paşte.

    Tot acum se crede că  bărbaţii care beau apă din zăpada topită, rămân teferi la trup şi ageri la minte. De asemenea, gospodinele  superstiţioase  spală simbolic pe jos cu o astfel de  apă,  alungând în felul acesta duhurile rele din casă.  Luni era şi ziua când  babele satului faceau, pe timpuri,  farmece şi vrăji.

   Tuturor, vă dorim un Post cât mai uşor!

                                                                                                 Horia C. Deliu

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail