Guvernul a aprobat marţi 28 iulie, printr-o Hotărâre, normele de aplicare a legislației privind acordarea voucherelor de vacanță angajaților din sistemul privat și bugetar, completând şi adaptând astfel normele de implementare cuprinse în Hotărârea Guvernului 215/2009.

. . Pornit în urmă cu mai bine de 10 ani de către membrii Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), proiectul tichetelor de vacanţă atât pentru bugetari cât şi pentru angajaţii din sistemul privat a fost adoptat şi legiferat.

„Am reuşit să impunem pe agenda de urgenţe a ministrului de la acea vreme, doamna Elena Udrea, acest proiect de Ordonanţă de Urgenţă şi a ieşi în 2009. Legea care a apărut acum, de fapt  aprobă şi modifică acea Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului, nr.8 din 2009. Măsura se dorea a fi anticriză, dar venind pe fondul crizei economice, când toţi patronii reduceau pachetele salariale, nu a mai funcţionat, deci nu a fost momentul potrivit”, a declarat în cadrul unei conferinţe de presă susţinută la începutul acestei luni, dipl.ec. Herman Rosner, membru în Consiliul director al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism şi unul dintre iniţiatorii acestui proiect.

Întrucât Guvernul avea un termen legal 30 de zile în care să emită normele pentru acordarea voucherelor de vacanţă, la momentul respectiv, membrii ANAT sperau ca la începutul lunii septembrie angajaţii să poată intra în posesia acestora, dar de data aceasta normele au fost emise mai devreme, astfel că cei care încă nu au mers în concediu, este foarte probabil să o facă anul acesta cu vouchere de vacanţă.

Potrivit noilor reglementări, pot fi acordate vouchere de vacanță atât pe suport hârtie, cât și pe suport electronic, decizie ce va putea fi luată de către angajatori împreună cu organizațiile sindicale sau cu reprezentanții beneficiarilor. În cazul personalului contractual și funcționarilor publici din instituțiile bugetare, regulile de acordare a voucherelor de vacanță se stabilesc potrivit prevederilor în vigoare. Pentru instituțiile publice, voucherele de vacanță se acordă în limita sumelor prevăzute cu această destinație în bugetul de stat sau, după caz, în bugetele locale.

Valoarea voucherelor de vacanță emise pe suport hârtie, respectiv electronic, nu poate depăși într-un an calendaristic contravaloarea a şase salarii de bază minime brute pe țară garantate în plată pentru fiecare salariat, limită stabilită prin Ordonanța nr. 8/2014. Potrivit normelor de aplicare, voucherul de vacanță are o perioadă de valabilitate de un an de la data emiterii atât pe suport hârtie, cât și pe suport electronic, cu precizarea însă că perioada de valabilitate a suportului electronic nu este limitată la un an.

Potrivit informaţiilor oferite de site-ul www.gov.ro costurile determinate de imprimarea voucherelor de vacanță pe suport hârtie, respectiv costul suportului electronic pe acestea, precum și costurile emiterii lor, se suportă de către angajatori. Totodată, beneficiarii au dreptul să își aleagă unitatea de la care achiziționează servicii turistice, însă numai dintre cele afiliate care dețin licență de turism sau certificat de clasificare emise de Autoritatea Națională pentru Turism. Pe site-ul acestei instituții va fi postată lista unităților turistice autorizate. Beneficiarii pot utiliza voucherele de vacanță pe baza actului de identitate.  Este interzisă comercializarea voucherelor de vacanță în schimbul unor sume de bani și/sau altor bunuri/servicii.

Voucherul de vacanță tipărit sau suportul electornic pe care este acordat acest drept va avea înscrise următoarele:

  • Emitentul și datele de identificare;
  • Angajatorul și datele sale de identificare;
  • Numele, prenumele și codul numeric personal ale beneficiarului care este în drept să utilizeze voucherul de vacanță;
  • Interdicția de a utiliza voucherul de vacanță în alte locuri decât unitățile afiliate;
  • Numărul de identificare, unic la nivel de emitent, al suportului electronic;
  • Perioada de valabilitate a suportului electronic;
  • Elemente de siguranță a suportului electronic (PIN, CIP)
  • Elemente de identitate vizuală ale brandului de turism al României.

De-asemenea, suportul electronic pe care sunt stocate voucherele de vacanță poate fi alimentat exclusiv cu valoarea nominală a acestora. Guvernul atrage atenţia că este interzis ca suportul electronic pe care sunt stocate voucherele de vacanță să permită retragerea de numerar sau plăți către alte unități decât cele afiliate, conform legii.

Voucherele de vacanță pe suport electronic care sunt transferate primele către beneficiari de către unitățile emitente vor fi considerate utilizate cu prioritate, în baza principiului “primul intrat-primul ieșit“ (first-in – first-out). Sistemul pe suport electronic trebuie să permit accesul la informațiile privind utilizarea și soldul valorii nominale a voucherelor transferate beneficiarilor.  Angajatorii sunt obligați să înștiințeze beneficiarii cu privire la data alimentării și valoarea voucherelor de vacanță transferate pe suport electronic.

Dipl.ec. Herman Rosner este de părere că prin acest sistem de acordare a „primelor pentru concediu”, se va reduce evaziunea fiscală în zona turismului, iar economia va creşte cu 400 de milioane de euro anual, beneficiarii fiind obligaţi să folosească voucherele doar pe teritoriul ţării. „Apreciem că promulgarea acestei legi va aduce un plus de 400 de milioane de euro anual. Salariaţii pot primi vouchere de vacanţă cu o valoare de până la şase salarii minime brute, pe care le vor folosi pentru vacanţe în România. Au fost insituţii care s-au opus ca bugetarii să primească, pentru că au primă de vacanţă de peste 100 de milioane de lei, cu care pleacă cu plăcere în Rhodos, în Spania sau alte destinaţii exotice. Tichetele de vacanţă care se vor acorda în sistem de stat de la 1 ianuarie 2016, se vor acorda numai sub formă de vouchere de vacanţă şi vor putea fi folosite numai în România. După părerea mea, cam din 1 septembrie ar trebui să devină operaţional, dar este un termen pe care îl dau cu rezervele de rigoare.”

În momentul de faţă, potrivit unei statistici prezentate de acesta în cadrul unei conferinţe de presă, în principalele  structuri de cazare turistică din judeţul Covasna a fost înregistrată o creştere de 23% faţă de anul trecut, de la aproape 15.900, la peste 19.570 de persoane în primele patru luni ale acestui an. Rezultatul este cu 9,6% peste media naţională, unde la acest capitol s-a înregistrat o creştere de 13,4%. Conform informaţiilor oferite, majoritatea turiştilor, aproape 62%, au preferat să se cazeze în hoteluri şi nu în pensiuni.

Maricela Dan

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail