IPJ Covasna atrage atenția cetățenilor cu privire la faptele de înșelăciune care au lăsat zeci de oameni fără sume importante de bani. Cea mai frecventă metodă utilizată de infractori: apeluri prin care se recomandă drept reprezentanți ai unor bănci și pretind că au identificat „vulnerabilități” sau „tranzacții suspecte” în conturile clienților.

Victima este sunată de către o persoană ce pretinde că este angajată a unei bănci și este informată că datele sale personale și bancare au fost compromise. Mai mult, este alertată că o persoană necunoscută s-ar fi prezentat la o agenție bancară, cu un act de identitate fals, încercând să obțină un împrumut substanțial folosindu-i datele. Pentru „securizarea” conturilor, victima este sfătuită să transfere fondurile sale disponibile într-un cont așa-zis „sigur”, gestionat de un presupus angajat specializat în securitate bancară al unei bănci cunoscute.

După această primă convorbire, victima este contactată de un al doilea apelant, care se recomandă ca fiind exact acel angajat, care reia întreaga poveste, folosindu-se de detalii personale culese de pe internet: nume, loc de muncă, date de contact, informații de pe rețele sociale – totul pentru a întări credibilitatea escrocheriei.

Pentru a convinge victima, sunt trimise inclusiv documente false cu antetul și sigla unor instituții oficiale, redactate profesionist, cu un ton autoritar și cu mențiuni despre presupuse reglementări legale, invocând o „acțiune de urgență” pentru protejarea fondurilor.

În final, după ce victima transferă banii, aceasta este apelată din nou, de această dată de către o a treia persoană, care pretinde că este polițistul responsabil cu ancheta cazului. Scopul acestei ultime convorbiri este de a obține informații suplimentare despre alte conturi bancare, economii sau bunuri ale victimei.

Tehnologia VoIP – mijlocul preferat al infractorilor 

Toate aceste apeluri sunt efectuate, de regulă, prin tehnologia VoIP (Voice over IP), adică prin rețele de internet, nu prin rețeaua clasică de telefonie. Acest sistem permite mascarea sau falsificarea numărului afișat pe telefonul victimei – ceea ce înseamnă că poate apărea un număr legitim, aparent de la bancă sau chiar de la poliție, deși în realitate apelul este generat de oriunde din lume, de pe un server compromis.

Context: scurgeri de date și folosirea lor de către infractori

Această metodă de operare este posibilă și din cauza numeroaselor scurgeri de date personale, prin care sunt compromise adrese de e-mail, numere de telefon, CNP-uri, dar și date financiare. Infractorii cibernetici corelează aceste informații și le folosesc pentru a construi scenarii credibile, personalizate, care trezesc frică și presiune asupra victimei.

Recomandări pentru populație

  • Verificați întotdeauna identitatea apelantului – cereți nume complet, funcție, instituția. Dacă primiți un apel suspect, închideți imediat și contactați direct banca ori instituția menționată, folosind numărul oficial de pe site-ul instituției (nu la numărul din apel).
  • Nu divulgați informații bancare sensibile (PIN, coduri de autentificare, parole, datele cardului) prin telefon, e-mail sau mesaje!
  • Atenție! Nicio bancă, instituție publică sau poliția nu vă va solicita vreodată, telefonic, să transferați bani într-un cont pentru „securizare”.
  • Nu efectuați niciodată transferuri bancare la indicația unei persoane necunoscute, indiferent de cât de convingătoare pare.
  • Nu instalați aplicații de control la distanță (ex: AnyDesk, TeamViewer) la cererea necunoscuților.
  • Fiți vigilenți la mesaje alarmante sau presiuni emoționale („contul va fi blocat imediat”, „veți pierde banii”) – acestea sunt tactici de manipulare!
  • Informați-vă periodic din surse oficiale și spuneți-le și celor apropiați, în special persoanelor în vârstă, despre aceste riscuri!

În primele 6 luni ale anului 2025, la nivelul Serviciului de Investigații Criminale au fost înregistrate 34 de cauze privind fraude cibernetice, de cele mai multe ori prejudiciile reclamate de victimele acestor fapte fiind consistente – cel mai mare este de peste 300.000 de lei. Polițiștii menționează că nu există un „tipar” al victimei, metodele folosite de escroci reușind să păcălească atât persoanele tinere, cât și vârstnici, indiferent de pregătirea profesională, mediul social ori profesional. 

Astfel, polițiștii le recomandă cetățenilor să trateze cu maximă prudență orice solicitare de date personale venită prin mijloace electronice sau prin telefon și să sesizeze imediat autoritățile în cazul în care au suspiciuni privind o tentativă de fraudă.

În caz de înșelăciune sau tentativă, apelați de urgență 112 sau să depuneți o plângere la cea mai apropiată unitate de poliție.

 IPJ Covasna Compartimentul Relații Publice

Sursa foto: https://www.istockphoto.com/

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail