Comisarul şef al Autorității Naţionale  pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) Regiunea Centru Braşov, Claudiu Sorin Susanu,  a făcut un apel către consumatorii care au credite în valută, dar mai ales în franci elveţieni, să nu semneze acte adiţionale fără a le citi înainte.

. .

Acesta a declarat că actele pe care banca la care persoana fizică are contractat creditul, i le oferă pentru a le semna, în spiritul unei eşalonări sau a unei facilizări a platei ratei lunare, trebuie studiate cu mare atenţie,  înainte. Potrivit legislaţiei în vigoare, banca are are obligaţia de a oferi o copie a acelui act pentru o perioadă de 24 de ore, pentru a putea fi studiat acasă. Dacă nu vi se oferă posibilitatea consultării actului pe care urmează să-l semnaţi, cel mai bine este să nu o faceţi, sau riscaţi să vă treziţi cu alte clauze abuzive.

„În ultima perioadă am făcut nişte precizări clare,  să fie foarte atenţi, mai ales cei care au credite în franci elveţieni, să nu se lase induşi în eroare de situaţia actuală în care băncile le pot propune anumite înţelegeri, eşalonări,sau derogări de la plată, în cadrul cărora  pot exista ascunse şi anumite clauze care pot să le facă rău. Îi rog să nu semneze acte adiţionale sau alte documente, decât după ce le citesc în integralitatea lor, iar  dacă există elemente sau formulări specifice juridice sau econimice pre care nu le înţeleg, întâi să întrebe un specialist. Banca are obligativitatea de a pune la dispoziţie un draft. Dacă vă prezintă doar lucrurile frumoase, îi solicitaţi un document  tipărit pe care să-l studiaţi până a doua zi. Nu este obligatoriu să îl semnaţi atunci. Mai mult decât atât, dacă discutăm despre accepturile telefonice, sunt foarte discutabile şi rog consumatorii să aibă mare atenţie la accepturile verbale, telefonice”, a spus jr. Claudiu Sorin Susanu.

Totodată, comisarul şef a menționat  că în cadrul ANPC a fost creat, recent,  un departament  financiar-bancar care are ca scop gestionarea problemelor pe tot ceea ce înseamnă această ramură a serviciilor.

Potrivit noului ordin dat de ANPC, care a intrat deja în vigoare de la începutul anului, băncile care au bancomate sunt obligate să afişeze costurile suplimentare pe care banca le percepe pentru  tranzacţiile efectuate de către client.

„Este o chestiune obligatorie, iar în cazul în care nu este respectată această cerință, banca  va fi sancţionată. Îi rog (n.red.- pe consumatori) să facă sesizare la noi,  pentru a putea interveni acolo unde e cazul, pentru că  este posibil să nu cunoaştem toate cazurile, fiind multe instituţii financiar bancare care au ATM-uri.(…) Într-adevăr, băncile au cerut o derogare de o lună prin care să se pună de acord. Putem înţelege, cu toate că acest ordin este şi datează de câteva luni, deci ei ştiau despre ce vorbim, dar avem o înţelegere. În majoritatea zonelor,  bancomatele afişează  deja toate aceste informaţii şi la fel vreau să se întâmple şi aici”, a mai spus Claudiu Sorin Susanu.

Maricela Dan

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail