Programe dedicate copiilor cu cerințe educaționale speciale (CES), dar și parteneriate în scopul susținerii acestor copii și tineri și în scopul stimulării inovaţiei didactice din învăţământul special, sunt câteva dintre obiectivele în direcția cărora acționează Asociația covăsneană „Help” („Ajutor”-n.r.).

Înființată în urmă cu aproximativ 24 de ani, la Sfântu Gheorghe, în cadrul Școlii Gimnaziale Speciale Sfântu Gheorghe, Asociația „Help” avea, atunci, ca principal obiectiv, asigurarea organizării și desfășurării perfecționării personalului care își desfășoară activitatea de pedagogie curativă și ocrotire din cadrul instituțiilor de specialitate din județul Covasna, chiar și elaborarea de programe de perfecționare a specialiștilor în domeniul pedagogiei curative, atât în țară cât și în străinătate. În timp, acestui obiectiv i s-au alăturat și altele, astfel că în prezent Asociația pune accent pe dezvoltarea instructiv-educativ-curativă a copiilor cu nevoi speciale, prin organizarea unor programe care vizează dezvoltarea bio-psiho-socioculturală a copiilor cu deficiențe.

„Un alt scop constă în promovarea colaborării cu fundaţii, asociaţii şi instituţii având obiective similare în ţară şi în străinătate, susținerea și organizarea unor activităţi educative pentru copii și tineri cu CES, stimularea inovaţiei didactice din învăţământul special, sprijinirea intervenţiei timpurie în cazul copiilor cu CES și sprijinirea procesului de integrare a acestor copii.”- ne-a spus Czinczok Orsolya, membră a Asociației „Help”.

Meloterapie îmbinată cu hidroterapie: „Aqua-musica- muzica izvorând din mine!”

Unul dintre programele derulate de Asociație constă în îmbinarea meloterapiei cu unele elemente din hidroterapie, în sprijinul copiilor cu deficiențe grave, severe, asociate și profunde.

„Copiii cu deficiențe grave, severe, asociate și profunde beneficiază de un număr redus de terapii specifice cerințelor lor. Terapia <<Aqua-musica- muzica izvorând din mine>> în mod inovativ îmbină două terapii emoționale: meloterapia și unele elemente ale hidroterapiei. Bazându-ne pe propria experiență în terapia multisenzorială, dintre efectele benefice ale acesteia se pot număra: relaxare, calmare, stimulare, împuternicire, stimularea comunicării directe și indirecte, am decis continuarea acestei tip de terapie prin intermediul muzicii, îmbinându-se cu efectele pozitive ale apei. Muzica este un balsam pentru orice suflet și ceva esențial în educația copiilor, și poate fi considerată prima modalitate de abordare terapeutică. Conform cercetărilor, muzica are efecte psihologice de relaxare și stimulare psihică, de stimularea comunicării și efecte asupra excitabilității psihomotrice: scăderea neliniștii motorii și a tonusului muscular, diminuarea spasmelor. Activitățile în apa caldă au aproape aceeași beneficii.”- ne-au explicat reprezentanții Asociației.

Pentru Terapia „Aqua-musica- muzica izvorând din mine”, „Help” a câștigat finanțare, alături de alte 21 de ONG-uri din țară, în urma aplicării la concursul de proiecte din cadrul programului „MOL pentru Sănătatea Copiilor”, derulat de către Fundația pentru Comunitate (din Cluj – Napoca) și MOL România.

„Scopul principal al proiectului (cu care am aplicat la MOL pentru Sănătatea Copiilor) constă în aplicarea acestei terapii inovatoare copiilor cu deficiențe grave, severe, asociate și profunde. ”- ne-au spus reprezentanții Asociației „Help”.

Cum se realizează „Aqua musica”?

Cele două terapii (meloterapia și hidroterapia) se vor realiza prin sesiuni de audiții subacvatice, realizate în colaborare cu scafandrul profesionist Szabo Jeno, coordonator al Centrului de Cercetări Subacvatice din județul Covasna, ne-au spus reprezentanții Asociației „Help”.

„Metoda aplicată utilizează un sistem subacvatic de stimulare duală bazată pe conductivitatea sunetelor pe calea osoasă și pe cea aeriană. Sistemul de difuzare a sunetelor folosește material muzical selectat special pentru meloterapie. Această stare de stimulare ajută interacțiunea copilului cu mediul înconjurător, nepermițând să staționeze în lumea virtuală internă, motivându-l să comunice, precum și să-și îmbunătățească abilitățile de a relaționa cu cei din jur. Totodată, acționează direct asupra aparatul vestibular, îmbunătățind echilibrul, modulând reflexele de postură și modificările de tonus muscular, intervenind asupra mecanismului de coordonare și a ritmului. Prin intermediul unui scafandru profesionist, domnul Szabó Jenő,  ni s-a oferit această posibilitate de a combina două terapii care se bazează pe sesiuni de audiție în apă.”- ne-au explicat coordonatorii proiectului.

Potrivit acestora, ședințele de terapie muzicală în bazinele calde vor dura între 20-40 minute, vor fi completate cu activități pentru dezvoltarea motricității grosiere. Ședințele vor fi ținute săptămânal la Centrul Balnear din Olteni. Beneficiarii proiectului vor fi împărțiți în grupe. Efectivul pe grupe variază între 6-12 participanți.

„Beneficiarii proiectului sunt 36 de elevi cu deficienţe grave, severe, profunde și asociate, copii cu autism. Acești copii au fost selectați dintre elevii Școlii Gimnaziale Speciale Sfântu și structura Olteni, grupa specială de grădiniță integrată în Grădinița cu Program Prelungit <<Panseluța>>, în urma completării unui chestionar pentru fiecare copil, chestionar prin care am dorit să înțelegem natura și dimensiunea nevoilor acestora.”- au transmis coordonatorii proiectului. Aceștia au precizat că în urma aplicării terapiei, copiii selectați vor avea, în primul rând, o stare emoțională pozitivă, o stare de bine, și prin stimuli special aleși le va spori atenția selectivă, capacitatea de concentrare, starea de relaxare. Totodată, ei vor fi sprijiniți să se deschidă spre comunicare, interacțiune și mai multă receptivitate.

„Acest proiect ajută mult la dezvoltarea acestor procese psihice și la ameliorarea comportamentelor negative. Implementarea proiectului reprezintă o investiție bună, deoarece în urma acestuia copii cu deficiențe grave, severe, asociate și profunde beneficiază de o terapie inovatoare, care folosește muzica și apa, fiind instrumentele cele mai apropiate de sufletul lor, dând o oportunitate de a ieși din lumea lor deseori izolată.”- au transmis reprezentanții „Help”.

Proiectul „Aqua-musica- muzica izvorând din mine!” este coordonat de către Bereczki Zsuzsa, Varga-Orbán Boróka și Czinczok Orsolya, membrii Asociației „Help”, profesori psihopedagogi ai Școlii Gimnaziale Speciale, în prezent lucrează cu copii preșcolari cu deficiențe grave, severe, asociate și profunde. Totodată, membrii echipei sunt psihopedagogii claselor selectate: Vas Zsuzsanna, Fazakas Júlia, Dancs Laura, Kelemen Ágnes, iar activitățile motrice derulate în apă vor fi elaborate împreună cu kinetoterapeutul Kovács Attila, având cunoștințe în domeniul înotului terapeutic.

Detalii despre proiect, dar și despre alte activități ale Asociației „Help” pot fi aflate accesând pagina de Facebook – Asociaţia Help Egyesület.

Ana Ciorici Costache

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail