Circa o treime dintre companiile din România (37%) au direcţionat în 2017 sume, sub formă de sponsorizare, către organizaţiile non-guvernamentale (ONG) în cuantum de peste 100.000 de lei, în timp ce 45% au virat între 5.000 şi 100.000 de lei, relevă un studiu realizat de EY România, în parteneriat cu Asociaţia pentru Relaţii Comunitare (ARC) şi Hospice Casa Speranţei, prezentat joi într-o conferinţă de presă.
Cercetarea arată, totodată, că din totalul companiilor care au virat sume de peste 100.000 de lei către ONG-uri, 14% au direcţionat mai mult de 500.000 de lei. În acelaşi timp, 18% dintre firmele chestionate au menţionat că au optat să vireze peste 5.000 de lei, iar 23% între 100.001 şi 500.000 de lei.
Conform rezultatelor studiului, cele mai sprijinite domenii au fost: educaţia (68%), sănătatea (64%), serviciile sociale (55%), cultura (41%), mediul (11%) şi sportul (9%).
În fruntea listei privind motivaţia pentru care companiile au ales să sponsorizeze ONG-uri se află responsabilitatea pentru problemele comunităţii (75% din total), urmată de existenţa facilităţii fiscale (52%), datoria morală (30%), sprijinirea ONG-urilor care activează în domenii cu strânsă legătură cu domeniul de activitate al companiei (27%), efectul pozitiv asupra angajaţilor (20%), faptul că managementul companiei este impresionat de cauzele susţinute de acestea (20%) şi altele (9%).
De asemenea, 39% dintre companiile au direcţionat fonduri prin facilitatea fiscală către trei ONG-uri sau mai multe, 27% au sponsorizat între patru şi zece ONG-uri, iar 34% mai mult de zece astfel de organizaţii.
Estimările Asociaţiei pentru Relaţii Comunitare arată că, în baza Legii Sponsorizării şi a Codului Fiscal, societăţile comerciale ar fi putut să direcţioneze, anul trecut, peste 494 de milioane de euro către sectorul neguvernamental. În realitate, doar 49% dintre companiile care au fost impozitate pe baza profitului, pe tot parcursul anului 2017, au utilizat facilitatea fiscală, deşi aceasta nu implica niciun cost pentru contribuabil.
Legea Sponsorizării (32/1994) şi Codul Fiscal (227/2015) permit contribuabililor plătitori de impozit pe profit să investească în dezvoltarea societăţii româneşti fără niciun cost. Acestea pot direcţiona până la 20% din impozitul pe profit către organizaţii neguvernamentale – în limita a 0,5% din cifra de afaceri – sumă ce se scade din impozitul pe profit de plată.
Cheltuiala cu sponsorizarea oferită va genera un credit fiscal, adică poate reduce impozitul de profit cu suma integrală a sponsorizării oferite. Astfel, facilitatea acordată prin mecanismul de credit fiscal permite practic sponsorului să plătească efectiv suma respectivă către o organizaţie fără scop lucrativ, şi nu în contul impozitului pe profit.
Pentru a fi inclus în calculul impozitului pe profit pe anul respectiv, contractul de sponsorizare trebuie încheiat înainte de sfârşitul anului calendaristic, iar plata trebuie efectuată până la finele anului. Totuşi, în măsura în care suma oferită drept sponsorizare depăşeşte plafonul legal menţionat anterior, diferenţa poate fi acoperită din impozitul pe profit al perioadelor fiscale viitoare, până la recuperarea integrală în termen de şapte ani.
Studiul publicat de EY a fost realizat în parteneriat cu Asociaţia pentru Relaţii Comunitare (ARC) şi Hospice Casa Speranţei, în perioada 18 octombrie – 16 noiembrie 2018, în rândul companiilor locale care înregistrează anual o cifră de afaceri de minimum un milion de euro, pentru a analiza notorietatea şi gradul de accesare al facilităţii fiscale de 20% prevăzută de Legea sponsorizării.
Analiza a urmărit şi modul în care această facilitate a fost utilizată în ultimele 12 luni de către companiile din România.
AGERPRES