. . Aşa după cum am relatat zilele trecute, finalul de săptămână abia încheiat a marcat derularea unei importante competiţii artistice dedicate tinerilor ce studiază canto. Ne referim la cea de-a VI-a ediţie a Concursului naţional de interpretare vocală „Crai Nou“, organizat între 11 şi 13 februarie 2016 de Liceul de Muzică „Tudor Ciortea“ din Braşov, la care au luat parte elevi de la secţiile de canto ale unor unităţi de învăţământ de profil din mai multe judeţe ale ţării, inclusiv Covasna.
Menţiuni pentru reprezentanţii Liceului de Artă „Plugor Sándor” din Sf. Gheorghe
Ca la fiecare ediţie am urmărit cu interes la faţa locului evoluţia membrilor delegaţiei din judeţul nostru, un grup de elevi talentaţi şi modeşti de la Liceul de Artă „Plugor Sándor” din Sf. Gheorghe, coordonaţi de cadrele didactice de specialitate, prof. Sebestyén Lázár Enikő şi prof. Simon Piroska.
Dacă nu ne înşelă cumva memoria, se pare că în 2016 s-a înregistrat cea mai numeroasă prezenţă covăsneană la acest important examen profesional. Deşi se aflau în vacanţă, următorii tineri muzicieni cu vârste cuprinse între 16 şi 18 ani s-au înscris în competiţie. Este vorba de doi debutanţi, Deàk Abigél şi Kerezsi Csanád din clasa a IX-a; Ambarus Beàta şi Bogyor Barbara din clasa a XI-a; Hajdu Csenge din clasa a X-a; Bajkó Boglárka, Székely Kitti Fruzsina, Komporàly József, Dobrița Roland, Rèz Nóra Melinda şi Țicleanu Emőke, toţi din clasa a XII-a, care au lăsat o bună impresie la această prestigioasă competiţie artistică de anvergură, ce poate fi considerată o adevărată „Olimpiadă a elevilor”.
Au obţinut Menţiuni elevii Kerezsi Csanád din clasa a IX-a, Bajkó Boglárka, Dobriţa Roland şi Komporály József din clasa a XII-a, aceştia din urmă participând în 2016 pentru ultima dată la concurs. La anul pe vremea aceasta unii dintre ei vor fi cu siguranţă studenţi…
Exemple edificatoare
Să dăm doar câteva exemple referitoare la piesele (unele deosebit de dificile) interpretate de elevii din Sfântu Gheorghe: aria „Che faro senza Euridice” de Glück din opera “Orfeu şi Euridice”, precum şi cântecul românesc „Dorinţă” de Vasile Popovici au fost interpretate cu forţă şi naturaleţe de baritonul în devenire Kerezsi Csanád. Să cităm, de asemenea, din palmareul premiaţilor actualei ediţii şi prestaţia „veteranilor” Bajkó Boglárka, Dobriţa Roland şi Komporály József, în vădită creştere de frmă, care au cântat pe rând piesele „Când perdeaua dragii mele…” de Alferd Alesandro şi ”Paşii” de Felicia Donceanu; aria lui Aminta din opera “Atalanta” de Georg Friedrich Händel şi romanţa „Crizanteme” de Sabin Drăgoi şi, nu în ultimul rând, evocăm bijuteria muzicală a lui Wolfgang Amadeus Mozart, aria lui Sarastro din opera „Flautul fermecat”.
Prezenţă notabilă a unor elevi de la prestigioase instituţii de învăţământ artistic din ţară
Am remarcat prezenţa valoroasă, ca întotdeauna am putea spune, a concurenţilor din Capitală, ne referim la elevi la prestigioasele Colegii Naţionale de Muzică „George Enescu” şi „Dinu Lipatti”, de la Liceul Teoretic „Dimitrie Bolintineau” şi (în premieră) de la Liceul Teoretic Bulgar „Hristo Botev” din Bucureşti. De asemenea, am ascultat tineri merituoşi de la Liceul de Muzică „Tudor Ciortea” Braşov, de la Colegiul „Costache Negruzzi” din Iaşi, Colegiul de Artă „Carmen Silva” din Ploieşti, judeţul Prahova, Liceul Vocaţional de Artă Tg. Mureş, judeţul Mureş, Colegiul de Muzică „Sigismund Toduţă” Cluj, Liceul de Arte Baia Mare, judeţul Maramureş, Liceul de Artă „Sigismund Toduţă” Deva, judeţul Hunedoara, fiind în total 65 de participanţi.
„A fost un concurs de un bun nivel, ieşind în evidenţă pregătirea temeinică a majorităţii competitorilor, ne-a declarat prof. Magda Suciu, care a avut în urmă cu şase ani generoasa iniţiativă de a organiza o asemenea competiţie de anvergură naţională. Au existat patru secţiuni, câte una corespunzătoare fiecărui an de liceu, Pentru fiecare clasă am stabilit un repertoriu obligatoriu din lucrări celebre, astfel încât competiţia să cearnă valorile şi să-i desemneze pe cei mai buni.
Concursul nostru se adreseaza tinerelor talente din domeniul interpretării vocale din România, conferind tinerilor liceeni ce studiază muzica vocală clasică posibilitatea exprimarii artistice la un nivel deosebit, apreciat de un juriu competent.
Evaluarea concurenţilor s-a realizat, aşa cum aţi putut constata şi dumneavoastră, după criterii precise şi clare: respectarea textului muzical, interpretarea artistică, tehnica şi, fireşte, impresia artistică pe care ne-au lăsat-o concurenţii”.
Trebuie spus, ca un observator obiectiv, că sunt de apreciat strădaniile conducerii Liceului de Muzică „Tudor Ciortea” Braşov, a factorilor locali şi ai sponsorilor, care unindu-şi forţele au făcut să reziste concursul vreme de şase ani, devenind tradiţional în peisajul învăţământului de artă din ţara noastră.
Opinii avizate
Am discutat la final cu distinsa soprană dr. Felicia Filip, director al Operei Comice pentru Copii din Bucureşti, preşedinta Juriului, dar şi cu celelalte personalităţi ale artei cântului care au jurizat, respectiv Francisca Lupu, directoarea Liceului de Muzică „Tudor Ciortea” din Braşov – o amfitrioană desăvârşită -, prof. Magdalena Suciu, din partea Catedrei de canto a liceului amintit, dar şi cu apreciatele soliste ale Operei Braşov, mezzosoprana Asineta Răducan şi soprana Nicolatea Chirilă, care ne-au precizat că o asemenea competiţie de anvergură este benefică tinerei generaţii de artişti, elevi ce vin să-şi şlefuiască talentul, să-şi completeze pregătirea pentru ca apoi să poată accede la o formă superioară de învăţământ.
Dorinţa elevilor de la liceele de muzică din ţară de a lua parte la acest concurs national este tot mai mare de la an la an, ceea ce nu poate decât să ne bucure, a subliniat d-na Felicia Filip. Ei au aici posibilitatea de a vedea nivelul la care au ajuns în comparaţie cu colegii lor de generaţie.
…Într-adevăr, aşa se explică numărul mare al elevilor care s-au înscris la toate cele şase ediţii de până acum, fiind de apreciat efortul concurenţilor şi al profesorilor care i-au însoţit. Mai ales că au fost ultimele zile ale vacanţei de iarnă. Şi în loc să se bucure la fel ca şi colegii lor, aflaţi pe pârtii de schi sau în voiaj prin ţară, aceşti elevi talentaţi, mânaţi de o ambiţie pozitivă au ales să trăiască emoţiile unui concurs deosebit.
Îmi amintesc cuvintele pline de înţelepciune rostite de unul dintre organizatori: „Un concurs este întotdeauna şi un festival, căci există bucuria de a asculta muzică. Dar constituie, totodată, un bun prilej de evaluare şi autoevaluare a participanţilor. Evaluarea ţine de competenţa juriului, iar autoevaluarea este necesară oricărui artist în devenire ce doreşte să performeze pe o scena lirică”.
Am regretat că de această dată nu a putut fi prezent şi maestrul Cristian Mihăilescu, care s-a aflat alături de concurenţi la toate ediţiile anterioare, dându-le sfaturi, apreciind performanţele celor foarte buni, domnia sa fiind angrenat în momentul de faţă în repetiţii pentu o nouă premieră de operă în Bucureşti.
Cuvinte de apreciere
Nu putem încheia articolul fără a adresa felicitări concurenţilor, profesorilor şi organizatorilor. Dincolo de clasamente, premii, distincţii, se cuvine spus că acest Concurs numit simbolic „Crai Nou”, constituie de şase ani o competiţie de valoare, extrem de solicitantă, ce va reprezenta un reper profesional în CV-ul tinerilor artişti în devenire. Fiecare a trăit emoţii constructive, adaptându-se mai greu sau mai uşor la atmosfera stresantă de concurs, însă asemenea teste le vor fi de mare folos pe scenă în viitor.
Fireşte, nu toată lumea poate accede pe podim. Însă aidoma principiului olimpic al baronului Pierre de Coubertin, important este să participi! De aceia, toţi merită stima noastră.
Felicitări şi să ne revedem şi…reauzi cu bine la ediţia din 2017!
Horia C. Deliu