Problematica consumului de substanţe cu proprietăţi psihoactive, denumite impropriu „droguri legale” a apărut mai de curând în statele membre ale spaţiului comunitar, constituind o provocare majoră, căreia se încearcă a i se facă faţă.
În perioada 2003-2009, situaţia traficului şi consumului de droguri a semnalat existenţa şi pe piaţa românească a unor produse periculoase precum canabis, ecstasy, amfetamine, heroină, cocaină. În ultimii doi-trei ani se constată însă anumite modificări în tendinţele de consum, prin apariţia substanţelor noi cu proprietăţi psihoactive – numite într-o accepţiune largă, deşi nu chiar corectă – „etnobotanice”.
Răspunsul la acest nou fenomen este unul sistemic: legislativ corelativ cu măsuri echilibrate în domeniul reducerii cererii şi ofertei de droguri.În planul reducerii semnificative a ofertei, din luna februarie 2011 au fost luate măsuri concrete pentru combaterea comercializării şi consumului produselor cu efecte psihoactive, dăunătoare sănătăţii, program care acoperă nivelul legislativ, organizaţional şi operaţional.
În baza acestui program s-a elaborat Ordinul Comun al Ministerului Sănătăţii, MAI, Ministerului Finanţelor Publice, Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, ANSVS, Protecţia Consumatorilor în vederea constituirii de echipe mixte ce au efectuat şi efectuează controale în mediile în care se produce, se comercializează, se utilizează sau se consumă asemenea substanţe periculoase.
Sloganul campaniei: „Este mutarea ta. Fără etnobotanice!”
După cum ne-a precizat coordonatorul Centrului de Prevenire, Evaluare şi Consiliere Antidrog (CPECA) Covasna, insp. pentru Prevenirea criminalităţii, Liliana Lazea, în întreaga ţară se derulează prima campanie centrată pe combatarea acestui tip de substanţe, campanie intitulată „Absentul”. Sloganul acţiunii spune totul: „Este mutarea ta. Fără etnobotanice”.
Categoria de vârstă cu vulnerabilitate crescută la risc este cuprinsă între 15 şi 24 ani. Obiectivul principal al demersului îl reprezintă sensibilizarea şi conştientizarea adolescenţilor şi tinerilor din unităţile de învăţământ, sistemul rezidenţial de protecţie a copilului şi comunitate, cu privire la riscurile consumului de produse psihoactive. CPECA Covasna implementează Campania naţională „Absentul” prin diseminarea în comunităţile locale a mesajului sugestiv citat mai înainte. În intervalul 26 – 31 octombrie a.c., specialiştii CPECA au participat la patru întâlniri interactive cu reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Covasna, precum şi cu consilierii educativi din liceele şi grupurile şcolare din judeţ, fiind prezentate atât Campania Naţională „Absentul”, cât şi Campania locală „Magazinele de vise… vis sau coşmar?”, activităţi ce vor fi implementate în unităţile şcolare pe parcursul întregului an şcolar 2011 – 2012.
„Magazinele de vise… vis sau coşmar”?
Până în prezent, în judeţul nostru au fost distribuite 760 pliante „Absentul”, 19 CD-uri conţinând spotul Campaniei şi materialul power-point cu titlul „Magazinele de vise… vis sau coşmar”? De asemenea, tot în această perioadă, CPECA Covasna, împreună cu partenerii săi, Asociaţia Cultural-Ştiinţifică „Carpaţii Răsăriteni” şi Biroul de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii din cadrul IPJ Covasna derulează, în mediul rural, o campanie de informare cu privire la riscurile asociate consumului de alcool, prin distribuirea de pliante informative…
Aşadar, stimaţi prieteni tineri, citiţi aceste recomandări, reţineţi informaţiile şi… renunţaţi la asemenea… „visuri” ce vă pun viaţa în pericol!
Horia C. Deliu