Deşi au trecut mai bine de două luni de când au intrat în vigoare prevederile ordonanţei de guvern nr.30/2011 prin care executivul a luat unele măsuri financiar-fiscale care să vină în sprijinul contribuabililor ce au datorii către bugetul statului, bugetului de asigurări de sănătate şi bugetele locale, prea puţini dintre cei vizaţi au făcut demersurile în vederea ştergerii majorărilor de întârziere, a penalităţilor şi a dobânzilor aferente obligaţiior fiscale.
Şeful Biroului Monitorizare a Colectării Creanţelor Bugetare din cadrul Direcţiei Generale a Finanţelor Publice (DGFP) Covasna, Gheorghe Pilei, ne-a comunicat că un număr de 1.547 contribuabili covăsneni, persoane fizice şi juridice, pot beneficia de prevederile ordonanţei amintite. Aceştia au datorii restante către stat în valoare de 61.754.000 lei, la care sunt calculate majorări de întârziere, dobânzi şi penalităţi în valoare de 11.311.000 lei, de la a căror plată ar fi scutiţi de fisc, dacă ar «face efortul» să le achite până la data de 31 decembrie a acestui an. Dacă restanţele vor fi achitate până la 30 iunie 2012, majorările de întârziere, dobânzile şi penalităţile vor fi reduse în proporţie de 50%. De aceste facilităţi pot beneficia şi firmele care solicită eşalonări la plată.
Însă, se pare, criza e criză, astfel că până la această dată doar 10 contribuabili covăsneni şi-au achitat datoriile cu care figurau în evidenţele DGFP Covasna, în valoare de 509.000 lei, reuşind astfel să «economisească» suma de 54.000 lei.
Şi Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate îşi aşteaptă restanţierii
Nici cei care nu şi-au plătit la timp contribuţiile la fondul de sănătate, către CAS Covasna, nu şi-au demonstrat interesul în ceea ce priveşte plata datoriei acumulate până la data de 31 august a.c, pentru a scăpa de achitarea de majorări şi penalităţi de întârziere. De la directorul instituţiei, Forro Bela, am aflat că, deşi în evidenţa CAS sunt câteva sute de contribuabili cu datorii, care ar putea beneficia de facilităţile fiscale acordate de Guvern, până la începutul acestei luni mai puţin de zece persoane au achitat aproximativ 6.000 de lei, scăpând astfel de plata de majorări şi penalităţi de întârziere în valoare de cca. 2.400 lei.
Directorul Foro Bela, atrage atenţia contribuabililor vizaţi că mai au la dispoziţie trei săptămâni pentru a-şi depune cererile.
…dar şi autorităţile locale
La rândul ei, Primăria municipiului Sfântu Gheorghe atrage atenţia contribuabililor asupra prevederilor Ordinului comun a Ministerului Administraţiei şi Internelor şi a Ministerului de Finanţe, cu nr. 259/2842/2011, privind posibilitatea de a solicita anularea unei cote de 50% din majorările de întârziere, aferente obligaţiilor fiscale principale restante până la 31 august 2011, dacă obligaţiile fiscale principale, amenzile şi cota de 50% din majorările de întârziere, calculate până la data plăţii, sunt stinse prin plată sau compensare până la 31 decembrie 2011. În cazul achitării sumelor datorate în perioada 01.01.2012-30.06.2012 cota de majorări ce se poate anula este de 25%.
Facilităţile nu se acordă pentru obligaţiile fiscale stinse prin poprire sau sume încasate din valorificarea bunurilor sechestrate.
În vederea acordării acestei facilităţi contribuabilii trebuie să depună o cerere la registratura Direcţiei Finanţe Publice Municipale (str. Oltului nr. 2) prin care solicită o situaţie a obligaţiilor fiscale de plată, exigibile, care urmează a fi stinse, precum şi a celor care intră sub incidenţa facilităţii.
Cum putem beneficia de facilităţile OG 30/2011?
Conform prevederilor legale, până la 15 octombrie 2011 organele competente au identificat contribuabilii care, conform evidenţelor fiscale, înregistrează obligaţii fiscale principale restante la data de 31 august 2011. Aceştia au fost notificaţi cu privire la posibilitatea acordării acestei facilităţi. Contribuabilii care nu au fost notificaţi se pot adresa organelor competente pentru clarificarea situaţiei fiscale.
În vederea acordării facilităţii, contribuabilii trebuie să depună o cerere prin care solicită o situaţie a obligaţiilor de plată exigibile, ce urmează a fi stinse. În termen de 5 zile de la data depunerii cererii, organul competent comunică contribuabilului situaţia solicitată şi întocmeşte un borderou provizoriu de scădere din evidenţa fiscală a posibilelor debite ce se încadrează în facilitate. Dacă în termen de 10 zile de la comunicarea situaţiei se sting prin plată sau compensare obligaţiile principale şi dobanzile aferente acestora, organul competent validează borderoul de scădere provizoriu. În acest caz, în termen de 3 zile de la data stingerii obligaţiilor organul de competent va emite o noua decizie privind calculul de accesorii. Dacă nu se efectuează plaţile în termen de 10 zile sau, după caz, în situaţia în care nu se sting obligaţiile fiscale accesorii, în termenul prevăzut de lege, se operează în evidenţa fiscală repunerea obligaţiilor fiscale ce au făcut obiectul borderoului de scădere provizoriu. Contribuabilul poate relua procedura prin depunerea unei noi cereri ori de câte ori apreciază că poate beneficia de facilitatea stabilită de ordonanţă
Anna-Maria Chiţu