. . Un maraton de povești cu durata a aproximativ cinci ore are loc astăzi, la Biblioteca Liceului „Mikes Kelemen” din Sfântu Gheorghe.

Maratonul de povești este organizat de aproximativ zece ani, la Liceul theoretic „Mikes Kelemen” din municipiu, inițiativa aparținându-i bibliotecarului instituției, Kiss László, care și-a propus astfel promovarea lecturii și atragerea copiilor și tinerilor spre lectură și spre bibliotecă.

povesti-1„Maratonul de povești este organizat de aproximativ zece ani. Mi-am propus, în primul rând să îi aduc pe cei mici, pe copii, în bibliotecă, pentru ca ei să cunoască mai bine biblioteca și să vadă, de exemplu că aceasta nu găzduiește doar din cărți, ci și expoziții – pentru că organizăm și expoziții, în cadrul a diverse proiecte, proiecte chiar și internaționale (…).” – a declarat, ieri, pentru „Mesagerul de Covasna”, bibliotecarul Kiss László.

Potrivit acestuia, maratonul va începe astăzi, la ora 8.00 și va dura aproximativ cinci ore, timp în care elevii de liceu le vor citi povești colegilor din clasele primare ale instituției.

„Practic, elevii din clasele liceale le vor citi povești celor peste 400 de copii din clasele primare (…), de la ora 8.00, până spre ora 13.00 (…), astfel încât fiecare elev din clasele primare să asculte câte o poveste.” – a precizat Kiss László. Potrivit acestuia, la edițiile anterioare au participat chiar și preșcolari de la diverse unități de învățământ din oraș.

Cei prezenți la maraton vor putea vedea și o expoziție cuprinzând cărți, dar și desene realizate de liceeni.

Maratonul de povești nu este singura acțiune de promovare a lecturii inițiată de bibliotecarul Kiss László. În luna august (a.c.), el a organizat „Academia de vară a ciclobibliotecarilor”, eveniment adresat bibliotecarilor din țară, pasionați și de ciclism, și derulat sub forma unei tabere.

Anul trecut, Kiss László a pedalat peste 3.000 de kilometri, din Sfântu Gheorghe până la Haga, pentru a atrage atenția asupra rolului important pe care bibliotecile școlare, universitare și bibliotecile publice le au în societatea contemporană, pentru a schimba percepția asupra bibliotecarilor și asupra lecturii.

„Eu mi-am descoperit pasiunea pentru lectură cu timp în urmă… Acum am vârsta de 45 de ani. În vremea comunismului, percepția asupra lecturii era alta. Informațiile le puteam procura direct prin lectură. Nu aveam televizor, internet. Atunci toată lumea citea, indiferent de profesie sau statut (…). Mi-a plăcut lectura întotdeauna și așa am ales și o carieră în domeniu. Sunt bibliotecar școlar – la Liceul <<Mikes Kelemen>> din municipiu, de aproape 20 de ani. Îmi place lectura, îmi iubesc profesia!”, ne declara, în august, Kiss László.

El accentua și atunci că este foarte importantă promovarea lecturii în rândul copiilor, adolescenților și că, în acest sens, este necesară utilizarea unor metode și activități interactive:

„În primul rând, problema este că tinerii zilelor noastre citesc foarte puțin. Nu au o practică în acest sens, ori dacă nu au o practică a lecturii, nu pot înțelege fraze mai complicate (…) și astfel, pot avea dificultăți la examene, pentru că, dacă nu înțeleg frazele, nu pot învăța sau nu pot înțelege cerințele din cadrul examenelor (…). În ceea ce privește promovarea lecturii în rândul copiilor și tinerilor și atragerea acestora către lectură, consider că, în zilele noastre, este nevoie de interactivitate. Sunt anumite tendințe, genuri preferate de copii și tineri, dar noi trebuie să reușim să îi atragem și spre alte lecturi, ceea ce presupune activități interactive și poate chiar neconvenționale. Internetul ne ajută în acest sens foarte mult (…), dar în același timp, putem să organizăm cursuri interactive pentru copii, prin care să le prezentăm volume contemporane sau chiar volume pe care noi, la vremea noastră, le-am îndrăgit și care încă sunt foarte bune! Putem folosi orice tehnică. Acum, cu biblioteca 2.0 (n.r.- biblioteca digitală), avem foarte multe mijloace prin care să îi atragem pe copii și tineri, dar acest lucru necesită foarte mult timp de pregătire și, încet, încet, am devenit, cumva, și noi, profesori, psihologi și suntem promotorii culturii, ca să zic așa.”- spunea Kiss László.

Ana Alina Costache

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail