. . Noul pod peste râul Olt, ce leagă Aita Mare şi Apaţa, a fost inaugurat, ieri, valoarea investiţiei derulată de Consiliul Judeţean (CJ) Covasna ridicându-se la aproximativ 600.000 de euro. Panglica inaugurală a fost tăiată de preşedintele CJ Covasna, Tamás Sándor, alături de primarii celor două localităţi, la eveniment fiind prezenți locuitori, dar și oficialități.
Podul inaugurat ieri are 110 metri lungime și este construit din beton. Potrivit președintelui Consiliului Județean (CJ) Covasna, Tamás Sándor, lucrarea nu este singulară, „făcând parte dintr-o concepție mai mare de dezvoltare a județului”.
„Această lucrare nu este unică în județ (…). În ultimul timp, în județ, nu numai un an, ci mai mulți ani au fost ani ai dezvoltării”- a declarat Tamás Sándor, care a afirmat și că acest pod este foarte important, întrucât „leagă nu numai două localități leagă, ci și două județe”.
„Oamenii din Apața au peste 200 de hectare în proprietate, în Aita Mare și unii copii din Apața vin la școală la Aita. Cei din Aita sau din Baraolt se duc la Brașov la lucru, deci (n.r.- realizarea acestei investiții) a fost de o importanță maximă (…). Foarte mulți beneficiază de acest pod. Circulația majoră spre Baraolt dinspre Brașov aici se duce. (…). Foarte mulți locuitori muncesc spre zona Țara Bârsei, Brașov. Copiii vin de la Apața…este o circulație destul de intensă. Cam…pe minut, o mașină.”- a declarat Tamás Sándor.
Potrivit acestuia, au fost mai multe încercări până ca această investiție să se realizeze:
„Am avut multe încercări, sincer să vă spun. Am depus proiect la PNDI (n.r. – Programul Național de Dezvoltare a Infrastructurii), cândva în perioada doamnei Elena Udrea, când a fost acel program, am și câștigat proiectul, a căzut Guvernul, a căzut programul și am rămas…ca să spun direct, cu buza umflată și cu proiectul făcut. A trebuit să refacem acel proiect. L-am refăcut și am investit aici (n.r.- în realizarea noului pod) peste 600.000 de euro din bugetul propriu al CJ Covasna. Lucrarea putea să dureze cam jumătate din timpul cât a durat, însă procedurile și birocrația din țara aceasta ne-au mâncat nu numai toți nervii, ci și timpul, și, desigur, nervii oamenilor (…). Anul trecut puneam ultimul pilon – erau piloni de 35 de metri lungime și 50 de tone; ultimul pilon când trebuia să îl punem, dintr-o neatenție s-a spart…aceste elemente de pod sunt unicate, nu se pot lua din raft; cel puțin o lună este perioada de uscare a unui pilon și așa mai departe. Sigur, oamenii nu înțeleg toate astea…pe oameni îi interesează dacă este sau nu este podul. Eu aș putea să spun tot istoricul, toate problemele, dar nu asta contează. Contează că am promis și că am făcut podul (…).” – a declarat Tamás Sándor.
Panglica inaugurală (DOAR în culorile steagului secuiesc-n.red) a fost tăiată, ieri, de preşedintele CJ Covasna, Tamás Sándor, alături de primarii celor două localităţi, iar cu ocazia inugurării, cei prezenți au putut urmări un program artistic ce a cuprins muzică și dansuri populare.
La inaugurarea podului au participat locuitori ai celor două comune, și nu numai. Aceștia vor putea să traverseze râul, să lucreze pământul, și nu vor mai trebui să ocolească aproximativ 18 kilometri pentru a ajunge dintr-o localitate în cealaltă.
„Suntem foarte bucuroși că am trăit acest moment, fiindcă podul acesta pentru noi înseamnă o legătură cu lumea din afară, nu doar pentru noi, cei din Aita Mare și nici doar pentru cei din Apața, ci acesta este un pod între două județe, între două regiuni foarte importante. După ce s-a făcut o expertiză în urma căreia a trebuit să fie închis podul, chiar dacă era un blocaj în fața podului, ca să nu cumva să treacă oamenii și să se întâmple ceva rău, chiar și așa, oamenii și-au asumat răspunderea și au trecut (…). Oamenii din Apața au aici, în proprietate, 200 de hectare de teren agricol (…). Cât podul nu mai exista, era greu, oamenii făceau o ocolire de cca. 18 km, deci, dus – întors 36 km, și cu utilaje agricole știm că, așa, este foarte greu. Cu transportul la școală, la fel. Din fericire, avem un microbuz al școlii care trebuia să ocolească zilnic 36 de km, dus –întors. Așa se vor face doar doi km între Apața și Aita (…). Le transmit cetățenilor să folosească podul cu încredere și să avem grijă de acest pod. ”- a declarat primarul comunei Aita Mare, Bihari Edömér.
O localnică din Apața, prezentă la inaugurare, a declarat că acest pod va fi de mare ajutor:
„Avem pământuri care trebuie lucrate, aici, în Aita (…). Plus de asta, avem rude aici…eu stau în Apața, fiica mea stă în Aita Mare.”- a declarat o localnică din Apața. Ea a precizat că îi era foarte greu să ajungă din Apața în Aita, după ce vechiul pod, construit cu zeci de ani în urmă, a fost închis traficului rutier, din cauza stării de degradare în care se afla şi pentru că mai prezenta siguranţă:
„Înainte de a fi gata acest pod, ocoleam circa 16 km – dus și 16 km – întors (…). A fost foarte greu. Cine nu își dă seama ce a însemnat, înseamnă că nu e conștient de viața reală. Extraordinar de mult ne va ajuta acest pod. Am fi vrut să fie mai lat, dar, asta e… Ne-am fi așteptat să fie terminat mai repede (…) Aproximativ 3 ani nu am putut lucra pământurile.”- a spus femeia.
Președintele CJ Covasna, Tamás Sándor, a declarat că le transmite mulțumiri beneficiarilor podului, „că au avut răbdare și credință.”
În ceea ce privește investițiile următoare, acesta a declarat:
„Ce urmează? Podul din comuna Aita Mare, este un pod tot al nostru în centrul comunei, un pod cu peste 100 de ani vechime, este un monument industrial acel pod, însă nu mai rezistă. Deja am făcut proiectul și cred că anul acesta, maxim anul viitor facem și acel pod. În plus, acum se fac măsurătorile și planul în faza de DALI pentru o investiție majoră împreună cu județul Brașov și județul Harghita, deci sunt implicate cele trei județe. Reabilităm drumurile noastre județene – în județul Covasna pornim de la Malnaș Băi, Micfalău, Hatod, Bățanii Mari, Biborțeni, Baraolt și spre Vârghiș, ieșire-de acolo face Harghita și cealaltă ramură, de la Baraolt, ieșire spre Augustin și din Augustin, Ormeniș, Apața și Măieruș – județul Brașov. Deci, avem, în ceea ce ne privește pe noi, 55 de km drum județean, peste 20 de poduri și peste 200 de podețe ce le vom reabilita în următorii 3-4 ani de zile (…). ” – a declarat Tamás Sándor.
Ana Alina Costache

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail