Ziaristul Horia C. Deliu gata pentru o nouă zi de vizită în Asia Mică

  Până să intru în miezul problemei şi să vă descriu în amănunţime minunatele clipe pe care leam petrecut în prima jumătate a Vacanţei Mari din anul  2016  în staţiunea Alanya, din  celebra zonă turistică a Turciei numită Antalya, să vă povestesc nişte păţanii mai vechi pe care leam trăit cu prilejul deplasărilor terestre.

   Din care cei interesaţi pot trage unele învăţăminte.  Pe vremea aceea,  adică  începând în urmă cu peste două decenii pe când hălăduiam prin Asia Mică fără griji, nu exista pericolul atentatelor teroriste cu o frecvenţă…lunară sau a unui puci dramatic (din fericire eşuat), precum cel petrecut  zilele trecute la Ankara şi Istanbul.  

 Altă opţiune

Îi spuneam deunăzi unui amic care mă întreba pe unde mai umblu,  că  am renunţat la excursiile estivale efectuate cu maşina proprie sau cu grupul.

– Taci tu!  Şi mă rog, de ce?

– Le  resimt  prea  istovitoare.

– Cum aşa? Te ştiam  ca pe un soi de…„Diesel” la acest capitol.

– Am devenit un…„Trabant”, automobilul de carton din care îţi puteai face pe vremuri… cosoroace în caz de accident.

– Vezi că se supără posesorii maşinilor de epocă.

– Atunci, scuze. Zic şi eu ca papagalii politici: „Am glumit!”  Redevenind serios, vreau să-ţi precizez că acum mă obosesc atâtea  ore petrecute  la volan sau  în autocar. Nu mai spun  că îmi sunt  cunoscute  traseele ca propriile buzunare (încă…negăurite).

–  De vină e şi vârsta, „mon cher!”

– Corect. Tocmai de aceea prefer avionul, chiar şi  pentru distanţele mai scurte spre Turcia, Grecia ori Coasta Dalmată.  Optez pentru deplasările pe calea aerului  deoarece sunt comode, rapide, eficiente. Chit că-s mai scumpe.

–  Deh,  „obrazul subţire”…

– Şi aici ai dreptate, i-am zis  sagacelui  meu  prieten. Care aduce din acest punct de vedere cu ilustrul… personaj biblic Solomon, fiul lui David, rămas în istorie datorită înţelepciunii
sale!

 

Un raport edificator

Apropo de „păsările argintii” (favoritele mele), ştiaţi, dragii bunicului,  că raportat la numărul de pasageri îmbarcaţi, avionul este cel mai sigur mijloc de transport?  Nu credeţi?  Scepticii, ca şi cei care se tem de zbor contrazic statisticile, susţinând că este o manipulare. Altminteri de ce  sunt prezentate în presă  atât de des catastrofele aviatice?

Este adevărat. În sensul că mediatizarea dezastrelor aeriene se află în prim-planul  ştirilor faţă de frecventele accidente de pe şosele, în care au murit mai mulţi oameni decât în Cel de-al Doilea Război Mondial. Sunt mai spectaculoase, au  multe victime.

Fireşte,  atunci când am de efectuat un circuit  într-o  ţară necunoscută,  cu  popasuri în  multe localităţi, cu  schimbări dese de hoteluri etc.  este cu totul altceva. N-am de ales.  În acele împrejurări  autocarul, microbuzul, limuzina din dotare  se impun.

 

Argumente pro şi contra

 

O companie prestigioasă -Turkish Airlines

Una din rutele mele anuale de zbor  a rămas, aşadar, spre şi dinspre Asia Mică.  Includ aici şi segmentul Otopeni – Istanbul, atunci când mă aflu  în tranzit spre o destinaţie îndepărtată şi apelez la compania  „Turkish Airlines”. Vara negreşit folosesc charterele  ca să ajung în superbele lor staţiuni litorale.  Nu se face de la Bucureşti  mai mult de o oră până în metropola de pe Bosfor şi o oră jumătate  până  pe  Aeroportul din Antalya.

Aceasta este destinaţia estivală principală  spre care migrează an de an o mulţime de concetăţeni aflaţi în Vacanţa Mare. Ar mai fi şi Bodrum.

Deşi intervalul de survol este foarte scurt, în dorinţa de a câştiga cât mai mulţi pasageri  companiile „low-cost” au început şi ele să ofere ceva de îmbucat şi de băut: o gustare caldă, fie un „snack”,  ca şi un suc, o apă minerală, un ceai sau o cafea. În atari condiţii nici nu realizezi că timpul a…„zburat” odată cu tine, trezindu-te mintenaş la  aterizare!

Aşa că, eu unul cel puţin  am scăpat  de grija radarelor, a parcărilor, plinului, şoferilor agresivi, hoţilor din (şi de) maşină, aţipitului în timpul şofatului.  Vorba cuiva: „Somnul previne îmbătrânirea, mai ales la …volan!!!”

Sigur, este tare plăcut şi pe şosea, atunci când te deplasezi confortabil pe patru sau mai multe roţi (cu „bus”-ul). Nimeni nu  ignoră   avantajul de a te opri când vrei şi unde doreşti, spre a vizita locuri interesante, obiective istorice, culturale, religioase, bucurându-te de un voiaj instructiv şi relaxant.

Păcat că  mergând  în grup apar printre  turiştii adevăraţi şi indivizi ahtiaţi doar de …shopping. Şi măcar de ar avea gusturi rafinate!  Cumpără  însă de-a valma mărfuri de duzină cu etichetă de firmă (ca să râdem puţin le-am numit…tricouri Gucci-Lucci-Mucci, parfumuri Paco Babanne, Christian Dihor, tenişi (s)Puma, poşete Jimmy Choo-Choo), de asemenea, tot soiul de „turcisme”, kitsch-uri, falsuri.

La întrebarea  matinală a ghidului „Vreţi să mergem la muzeu, aşa cum scrie în programul  zilei, sau doriţi să înlocuim cu o vizită la cumpărături?”, bănuiesc că intuiţi răspunsul acestor „borfomani”. O dată, de două ori accepţi, treacă meargă; oameni suntem şi curiozitatea e mare. Nu mai spun că  Marele Bazar din Istanbul trebuie neapărat cercetat, reprezentând chintesenţa comerţului arab.

Dar asta  nu înseamnă că negoţul şi tocmeala trebuie să devină ţelul principal al excursiei, iar amintitul Târg se cere transformat într-un…„Templu”!

 

. . Experienţe mai mult sau mai puţin  agreabile

 

      …Oho, îmi amintesc  cu nostalgie şi plăcere  de  experienţele circuitelor în grup cu autobuzul (noţiunea de autocar, cu confortul actual, nu prea exista imediat după anii 90’)  atunci când am pornit val-vârtej în călătorii spre Occident şi Orient. Mi se păreau  atractive, agreabile. Eram  relativ tânăr şi  aveam plăcerea să văd „orice”, să socializez cu persoane necunoscute, unele foarte interesante. Înainte de 1989 doar  ţările din Est ne erau permise.

Ca un…detectiv  „descopeream”  oraşe noi, cunoscute doar din lecturi sau de la şcoală. Popasurile se lungeau adesea  nepermis de mult, stricând programul prestabilit. Discutam  aprins despre cele văzute la câte un sandviş, mai multe  beri, cafele, ţigări. După care făceam coadă la „baie” – cum zic tinerii azi – în loc de toaletă sau WC. Nimănui însă  nu-i păsa că întârziam la cazare, că cina era deja rece ori se terminaseră porţiile.

Am prins  asemenea situaţii, dar secvenţele  mai puţin plăcute le-am dat uitării. Ca pe orice lucru care mă încarcă negativ.

 

Pe cont propriu

Atunci când m-am deplasat pe cont propriu cu maşina a fost şi mai frumos. Mă opream  ori de câte ori ajungeam  în preajma unor obiective turistice importante: fie ele situri  arheologice, monumente celebre, muzee, construcţii originale, lucrări de artă.  Nu mai vorbesc că obligatoriu  intram în grandioasele lăcaşe de cult aflate pe traseu. Altminteri, de ce să mă mai duc?

Atenţie însă,  scumpi amici şi  stimate  amice:  dacă sunteţi de felul vostru   ultra-grăbiţi, dornici să „bifaţi”doar cât mai multe ţinte ori vă plictisesc  explicaţiile ghizilor, lăsaţi-o baltă!  Mai bine rămâneţi în bătătură ori prin jurul  casei. Nici nu vă stresaţi, nici nu cheltuiţi fără rost.

Libertate totală de mişcare

…Când te deplasezi pe cont propriu ai, într-adevăr, multă  libertate de manevră, numai că trebuie să te documentezi temeinic în prealabil. Altminteri poţi rata obiective de primă importanţă. Plus că traficul este adesea stresant. Mai ales la Istanbul, considerat încă de atunci al doilea mare oraş din lume după Mexico City din punctul de vedere al  circulaţiei haotice, traficul  era „varză”.

În 1992 când am ajuns prima dată  pe malurile Bosforului la volanul  propriei „VW Jetta”, am crezut că mă aflu în Infern. Ce Bucureşti ! Nimeni nu respecta nici o regulă, toţi claxonau ca apucaţii. Văzând că eşti străin îţi făceau semn hotărât  cu mâna să te dai la o parte, ca să te depăşească ei. Auzi neobrăzare!

În stresul acela nebun, puteam oare să mai admir ceva în jur? Se înţelege că n-am găsit nici un loc liber de parcare prin centru. Conduceam  în transă, privind doar stopurile celui din faţă, având  grijă să nu-l tamponez  când se oprea brusc. Nimeni nu acordă prioritate  pietonilor. Am pus atât de multe frâne, încât ajuns seara la hotel am observat că becurile din spate nu s-au mai stins. Se încinseseră atât de tare, încât se „sudaseră” şi a trebuit să decuplez bateria ca să se răcească până dimineaţa…

Nu mi s-a mai întâmplat niciodată de atunci o asemenea poznă.

În prezent Istanbulul a trecut în fruntea topului devenind cel mai aglomerat oraş  al lumii.  În timpul orelor de vârf  un drum de 30 de minute poate dura  mai mult de o oră. Statisticile arată că într-un  an un şofer petrece în medie circa 125 de ore blocat în trafic la Istanbul.

Popasuri obligatorii

 

Îmi amintesc cu plăcere că de fiecare dată când m-am deplasat terestru din România spre Turcia  am  oprit  pentru a  vizita şi răsvizita  două monumentale aşezăminte  sfinte: impunătoarea  Catedrală Ortodoxă Alexander Nevsky din Sofia, precum şi Moscheea Otomană Selimiye din oraşul  de  lângă graniţă,  Edirne. Le-am  admirat  din  exterior şi în interior,  atât în ansamblu, cât şi în  detaliu. Am făcut o mulţime de  poze, le-am filmat, retrăgându-mă apoi într-un colţ mai liniştit pentru o binefăcătoare reculegere.

Dacă eşti în tranzit cu maşina mică prin Bulgaria trebuie să ştii că te aşteaptă felurite capcane. Începând cu drumurile proaste (o, da, mult mai rele ca acasă, dacă puteţi crede aşa ceva), continunând cu precaritatea panourilor rutiere care nu indică  direcţia corectă. Şi culminând cu ameninţarea radarelor. Agenţii rutieri din ţara vecină şi prietenă, cum spuneam pe timpuri, stau pitiţi unde nici nu te aştepţi având aparate mobile. Iar cum în multe zone viteza e limitată la numai…40 km/oră, vă daţi seama ce mană cerească e pe ei. Cum depistează că un autoturism cu număr de înmatriculare românesc  a depăşit viteza – şi sunt o mulţime  de  fazani – îl trag pe dreapta şi încep „negocierile” în…euro. În leva, nici în ruptul capului!

În schimb germanii trec cu limuzinele lor luxoase val-vârtej pe lângă  românaşii  traşi pe dreapta, dar cine îndrăzneşte să-i oprească? Şi la ce bun? Îi vezi pe nemţi strecurând în documente „o mică atenţie” ??? Dacă au greşit plătesc fără comentarii, zicând doar atât: „Auf Wiedersehen, herr Polizei”.

Ştiţi ce zicea Murphy în această chestiune? „Adevărul este flexibil, chiar dacă faptele sunt rigide”. (Va urma).

 

Horia C. Deliu

 

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail