Mai multe unităţi de învăţământ din județ figurează pe lista celor care ar putea aplica la schema de granturi din cadrul proiectului privind învățământul secundar din România (Romania Secondary Education Project – „ROSE”), implementat de Ministerul Educaţiei Naționale şi Cercetării Ştiinţifice (MENCȘ).Școlile eligibile trebuie să transmită o scrisoare de intenție către echipa de proiect, până în data de 20 iulie (a.c.).

„ROSE” este parte a Programului național „Sprijin la bacalaureat, acces la facultate”, ce va fi implementat în perioada 2015 – 2022 și beneficiază de o finanțare de 200 milioane de euro, acordată de către Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare.

Proiectul vizează creşterea calităţii educaţiei prin îmbunătăţirea ratei de tranziţie din învăţământul secundar superior (liceu) în învăţământul terţiar (superior), respectiv sporirea şanselor elevilor români de a finaliza cu succes studiile liceale şi de a fi admişi la facultate, și va fi implementat prin trei componente: componenta 1: – intervenții la nivelul liceelor și intervenții sistemice; componenta 2: – intervenții la nivelul universităților; componenta 3: – management de proiect, monitorizare și evaluare.

Pentru componenta 1 au fost identificate 15 licee din județul Covasna care ar putea aplica la schema de granturi oferită în cadrul proiectului.

Printre acestea se numără: Liceul „Korosi Csoma Sandor” din Covasna, Liceul de Arte „Plugor Sandor” din Sfântu Gheorghe, Liceul Pedagogic „Bod Peter” din Târgu Secuiesc, Liceul Tehnologic „Apor Peter” din Târgu Secuiesc, Liceul Tehnologic „Baroti Szabo David” din Baraolt; Liceul Tehnologic „Constantin Brâncuși” din Sfântu Gheorghe, Liceul Tehnologic „Gabor Aron” din Târgu Secuiesc; Liceul Tehnologic „Kos Karoly” din Sfântu Gheorghe; Liceul Tehnologic „Nicolae Bălcescu” din Întorsura Buzăului; Liceul Tehnologic „Puskas Tivadar” din Sfântu Gheorghe; Liceul Tehnologic Economic – Administrativ „Berde Aron” din Sfântu Gheorghe; Liceul Teologic Reformat din Sfântu Gheorghe; Liceul Teologic Reformat din Târgu Secuiesc; Liceul Teoretic „Mircea Eliade” din Întorsura Buzăului; Liceul Teoretic „Nagy Mozes” din Târgu Secuiesc.

Componenta 1 – „Investiții sistemice la nivelul liceelor” (costul estimat fiind de 144,5 milioane de euro) „are ca scop finanțarea intervențiilor legate de oferta educațională la nivel de sistem de învățământ preuniversitar și la nivel de liceu pentru abordarea factorilor educaționali și personali care împiedică tranziția elevilor de la liceu către învățământul terțiar, inclusiv abandonul, refuzul de a se înscrie la examenul de bacalaureat sau obținerea unei medii scăzute la examenul de bacalaureat.”- se arată într-un document postat pe site-ul Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Covasna. În cadrul componentei se vor acorda granturi liceelor din învățământul de stat care îndeplinesc o serie de condiții. Lista integrală a liceelor eligibile a fost postată pe site-ul proiectului, http://proiecte.pmu.ro/web/guest/rose, sau pe site-ul MENCȘ.

„Granturile urmează să fie acordate în trei tranșe, stabilite prin tragere la sorți, demarând în anii școlari 2016/ 2017, 2017/2018, respectiv 2018/2019. În prima tranșă vor beneficia de finanțare aproximativ 300 de licee.”- se arată în documentul postat pe site-ul Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Covasna.

Potrivit aceleiași surse, „în vederea participării la schema de granturi, prin scrierea unei aplicații, și de a beneficia în acest scop de asistența din partea facilitatorilor (n.r.- selectați în proiect), liceele eligibile trebuie să transmită,  către Unitatea de Management al Proiectelor cu Finanțare Externă (UMPFE), o scrisoare de intenție (în conformitate cu modelul anexat documentului de pe site-ul ISJ Covasna), până la data de 20.07.2016. Scrisoarea de intenție semnată și ștampilată poate fi transmisă prin poștă, pe fax, la numărul 021/305.59.89 sau prin email la adresa [email protected]. Liceele care vor participa la fiecare tranșă de granturi vor fi selectate în mod aleatoriu dintre liceele eligibile care au depus scrisoarea de intenție până la data limită anunțată”.

Inspectorul școlar general din cadrul Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Covasna, prof. Kiss Imre a transmis reprezentanților școlilor eligibile din județ să răspundă cât mai repede apelului de a depune scrisoarea de intenție către echipa de proiect.

„Mesajul meu este să răspundă cât mai repede la solicitarea echipei de proiect și să depună acea scrisoare de intenție (…). Așteptăm rezultate pozitive de la acest proiect!” – a declarat, ieri, inspectorul școlar general al ISJ Covasna, prof. Kiss Imre.

Unitățile de învățământ selectate din rândul celor eligibile, în urma transmiterii scrisorii de intenție, vor putea apoi să pregătească aplicația propriu-zisă (proiectul în vederea obținerii finanțării, în cadrul componentei 1).

Această componentă are două subcomponente incluzând atât intervenții la nivelul liceelor (subcomponenta 1.1.), cât și intervenții sistemice (subcomponenta 1.2).

Potrivit informațiilor postate pe site-ul proiectului, în cadrul componentei 1, obiectivele granturilor vizează, în principal, reducerea ratei de abandon școlar în licee, creșterea ratei de absolvire și îmbunătățirea performanței la examenul de bacalaureat. Astfel, în cadrul subcomponentei 1.1, liceele pot propune activități care vor include, printre altele: (i)    activități remediale, de consiliere, îndrumare și orientare vocațională, de mediere în comunitățile rome, și activități de dezvoltare personală (cel puțin 50% din costurile directe); (ii)   activități extracurriculare și de informare, cum ar fi vizite/excursii de documentare, stagii de pregătire, participări la competiții și formarea de rețele interșcolare (până la 30% din costurile directe); și (iii) lucrări civile minore de renovare, amenajare a interioarelor clădirilor școlare (de exemplu: laboratoare), fără impact negativ asupra mediului, și achiziții de bunuri (până la 20% din costurile directe).

Potrivit aceluiași site, subcomponenta 1.2 – Intervenții sistemice – își propune să contribuie la sprijinirea școlilor pentru asigurarea îmbunătățirii ratei de tranziție în învățământul superior, prin activități cum ar fi: (i)    revizuirea curriculumului din învățământul secundar superior; (ii) formarea profesorilor și a directorilor pentru implementarea noului curriculum și pentru a asigura centrarea pe elev;(iii) creșterea calității activităților de formare de la nivelul Caselor Corpului Didactic; (iv)  revizuirea băncii de itemi de evaluare, formarea profesorilor în domeniul evaluării și îmbunătățirea platformei on-line pentru evaluări și examene naționale;  (v) dezvoltarea de materiale digitale pentru ameliorarea procesului de predare – învățare – evaluare.

Granturi pentru universități

Componenta cu numărul 2 – intervenții la nivelul universităților din sistemul public de învățământ, vizează acordarea de granturi pentru a sprijini studenții în situație de risc.

Conform informațiilor postate pe site-ul proiectului, în cadrul acestei componente se vor finanța două scheme de granturi, una necompetitivă, alta competitivă.

„Schema de granturi necompetitive pentru universități va acorda prioritate domeniilor de creştere economică în România, precum agricultura, ingineria, ştiinţele exacte și medicina. Perioada de derulare a granturilor acordate universităților este de maximum 3 ani, iar mărimea acestora este, în medie, de  100.000 Euro. Schema de granturi necompetitive va debuta în 2017 (prima etapă va include aproximativ 25% din facultățile eligibile) și va fi continuată în a doua etapă, în 2018, cu restul de facultăți eligibile.” –arată sursa menționată.

Sprijin pentru management de proiect, monitorizare și evaluare

Cea de-a treia componentă a proiectului vizează managementul de proiect, monitorizare și evaluare.

„Componenta 3 va asigura managementul general de proiect, va monitoriza și evalua impactul celorlalte două componente asupra învățământului secundar superior și terțiar. În același timp, va include și dezvoltarea de studii privind eficiența diferitelor programe finanțate din diverse surse pentru susținerea participării școlare a elevilor din învățământul secundar superior, cum ar fi: Bani de liceu, decontarea navetei, programe care presupun acordarea unor subvenții, diverse scheme de ajutor social care sunt condiționate de frecventarea școlii, revizuirea schemei de împrumut pentru studenți la nivelul învățământului terțiar etc.

***

Detalii despre proiect pot fi aflate accesând site-ul http://proiecte.pmu.ro/web/guest/rose, site-ul MENCȘ- www.edu.ro sau site-ul Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Covasna, www.isj.educv.ro.

. . Ana Alina Costache

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail