Interviu cu doamna Cătălina Dinu, expert coordonator la Biroul Teritorial Brașov al Instituției Avocatul Poporului


Lunar, reprezentanții Biroului Teritorial Brașov susțin audiențe gratuite, la Sfântu Gheorghe. În 2016, zeci de covăsneni au apelat la reprezentanții Biroului, iar datele instituției arată că numărul solicitanților din județ a crescut, de la an la an. Majoritatea cazurilor cu care se prezintă covăsnenii vizează aspecte privind retrocedările, spune doamna Cătălina Dinu, expert coordonator la Biroul Teritorial Brașov al Instituției Avocatul Poporului.  În cadrul unui interviu pe care l-a acordat, ieri, ziarului „Mesagerul de Covasna”, aceasta a vorbit, printre altele, despre situațiile în care Instituția Avocatului Poporului poate interveni și despre modul în care cei interesați i se pot adresa.
–          Pentru început, vă rog să ne spuneți care sunt originile instiuției Avocatului Poporului și cum funcționează aceasta? . .

 –         Instituția Avocatul Poporului este o instituție nouă în spațiul românesc, având în vedere perspectiva pe care funcționează. Ea a fost reglementată de Constituția României încă din 1991, deci prin prisma existenței sale, nu este o instituție nouă, dar a introdus un concept nou, și anume, acela de mediere între autoritățile administrației publice ale statului, fie de la nivel central sau local, și cetățeni. Deci, asta dorește instituția noastră să soluționeze pe cale amiabilă, prin intermediul dialogului, prin intermediul unor demersuri specifice pe care le are la îndemână, în problemele dintre cetățeni și autoritățile care, până la urmă, îi reprezintă.

 

–         Cine și cum se poate adresa instituţiei Avocatul Poporului?        
–          Se poate adresa Instituției Avocatul Poporului orice persoană fizică, fie că este cetățean al României, fie că nu, deci poate să fie și cetățean străin sau apatrid. De asemenea, se pot adresa chiar și persoane juridice care au cunoștință despre încălcarea unor drepturi în ceea ce privește tot persoanele fizice. Autoritățile care intră în sfera de competență a Instituției Avocatul Poporului sunt, cum ziceam, cele ale administrației publice, cum ar fi primăriile, casele de pensii, autorități naționale, cu excepția instanțelor de judecată, a Consiliului Superior al Magistraturii și a Parchetelor. Așadar, ceea ce reprezintă autoritatea judecătorească nu intră în competența noastră, și nici activitatea Parlamentului, a Guvernului și a Curții Constituționale.

–    Cum vi se pot adresa? Trebuie să înainteze o petiție?
–          Dacă doresc să reclame faptul că li s-a încălcat un drept de către autoritățile pe care le-am amintit anterior, se pot adresa în scris, prin formularea unei petiții; nu există un formular tip obligatoriu; oamenii care doresc să ni se adreseze trebuie să se exprime așa cum consideră ei că o fac mai bine, atașând și documentele doveditoare, pentru că este necesar. De exemplu, dacă se susține că s-a încălcat dreptul de petiționare, în sensul că nu i s-a răspuns petentului la o cerere care a fost înregistrată, trebuie să ne anexeze la petiție o copie xerox de pe numărul de înregistrare.
Se pot adresa în scris, fie prin intermediul Poștei, fie prin intermediul poștei electronice, fie prin fax. În situații excepționale, când persoana nu este deplasabilă, se poate face o fișă telefonică de dispecerat, deci ne poate suna. De asemenea, pe lângă petiții, în competența instituției mai intră și posibilitatea de a sesiza instituția cu privire la excepții de neconstituționalitate, însă acestea vor fi trimise, de la nivel teritorial, direct la nivel central, pentru că doar Instituția Avocatul Poporului din București le soluționează.

 –         De când funcționează Biroul Teritorial Brașov al instituției Avocatul Poporului și de când desfășoară reprezentanții acestuia audiențe la Sfântu Gheorghe?
–          Biroul nostru s-a înființat în anul 2004 (…), a avut, întotdeauna, doi angajați, cu excepția unei perioade de câteva luni, în care au fost chiar trei angajați. Angajații sunt de specialitate juridică, absolvenți ai Facultății de Drept. Biroul teritorial Brașov își desfășoară activitatea la nivelul județelor Brașov și Covasna, conform competenței care a fost preluată în legislația noastră, din competența Curților de Apel, și cum Curtea de Apel Brașov  are în competență județele Brașov și Covasna, așa s-a întâmplat și în cazul biroului nostru.
Venim în Sfântu Gheorghe de ani buni, de aproximativ cinci ani. Colaborarea cu colega noastră, Szidonia Mihoc, ne-a ajutat foarte mult, pentru că ea este traducător autorizat pe limba maghiară, și cum zona este predilectă, a fost necesară această colaborare. Sidonia este și absolventă de Drept și atunci înțelege să explice și problemele juridice, deci combinația aceasta a fost foarte bună pentru noi. Venim la Sfântu Gheorghe o singură dată pe lună, de obicei la începutul lunii.

–          Sunt programate, pe viitor și deplasări și audiențe în alte localități covăsnene?
–          Deocamdată, venim doar aici.  În județul Brașov aveam, la un moment dat, audiențe și în Făgăraș, deci aveam două deplasări lunare – una în Sfântu Gheorghe și una în Făgăraș.
Pe lângă aceste deplasări legate strict de audiențe și care sunt programate de dinainte, pentru a afla oamenii despre acestea, noi mai facem deplasări și în alte scopuri, în sensul de a desfășura anchete (…), deci, mai sunt și alte deplasări.

–          Aveți multe solicitări din partea covăsnenilor?
–          Eu zic că au crescut de la an la an; asta se simte, dar și complexitatea problemelor, la fel, este mai mare în prezent. De asemenea, cu bucurie constat că oamenii știu acum cu ce probleme să vină la noi, pentru că la început, și este normal să se întâmple așa, veneau cu tot felul de probleme, nu neapărat juridice. De exemplu, veneau foarte multe persoane, cu hotărâri judecătorești, neștiind care sunt limitele competenței noastre, dar noi le-am explicat, ca să știe pe viitor, și faptul că am venit constant aici, deci că am avut continuitate, a contat, pentru că, acum se știe mai mult decât în trecut, care este competența noastră. Vin oamenii (…).

–    Aproximativ câte persoane din județul Covasna v-au solicitat anul acesta?
–          Nu vă pot oferi un număr exact, dar pot spune că sunt zeci de persoane…

–          Care sunt problemele cele mai frecvente pentru care vi se adresează covăsnenii?
–          Din păcate, după o lungă perioadă, problema retrocedărilor rămâne o problemă spinoasă. Chiar din acest motiv am fost și am discutat la nivelul Primăriei Sfântu Gheorghe, pentru că, potrivit legislației în vigoare, ar fi trebuit să fie soluționate, deja, toate notificările pe Legea 10 din 2001 (n.r.- privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989). Din păcate, Primăria Sfântu Gheorghe duce lipsă acută de personal specializat în acest domeniu, fapt care o pune în imposibilitate să soluționeze aceste notificări, astfel că ne revine rolul să mediem această situație, pentru că, pe de-o parte, sunt oameni nemulțumiți că deși au depus notificări din 2002, nu s-a întâmplat nimic până acum, pe de altă parte, sunt deficiențe de sistem care intervin, și nu neapărat că ar fi vina cuiva din cadrul Primăriei. Ne-am adresat la Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților și poate reușește aceasta, ca autoritate ierarhic superioară în domeniu, să găsească o soluție.
Alte probleme cu care vin oamenii la noi mai sunt cele legate de pensii, dar și cu alte probleme legate de primării, sau aspecte legate de dreptul la muncă, probleme cu privire la copii. În plus, îmi reamintesc acum că avem spre soluționare două sesizări din oficiu, pentru că putem să ne sesizăm și din oficiu, chiar și în urma unui articol din presă – sunt două sesizări din oficiu, în curs de soluționare, ambele având în vedere solicitarea privind demolarea unor ziduri din partea Primăriei municipiului Sfântu Gheorghe. Este vorba despre un așa –numit <<Zid berlinez>> – așa am înțeles că este numit – și care a fost considerat ridicat pe criterii discriminatorii etnice, și mai este vorba despre  un  zid care înconjoară locuințele sociale, și care, de asemenea, a fost considerat discriminatoriu, din punct de vedere social, de această dată. În acest ultim caz s-a și emis o recomandare de către Avocatul Poporului, domnul Victor Ciorbea, încă este în curs recomandarea (…), dar cert este că noi nu vom putea lăsa lucrurile așa, pentru că „tărăgănarea” din partea vreunei autorități nu conduce la o rezolvare de la sine…deci, noi insistăm până se va rezolva.
Revenind la problemele cu care oamenii ne sesizează și la ceea ce mai putem face noi pentru ei, aș aminti un dosar pe care l-am închis chiar săptămâna aceasta – marți – un dosar de la un cetățean care a venit la noi, acum câteva  luni, cu o problemă. Era vorba despre faptul că dumnealui era proprietar de niște terenuri agricole, animale din fondul cinegetic –și anume ursul și lupul – au intrat pe acele terenuri și au făcut distrugeri, pagube. În astfel de situații, se întocmește un dosar, se constată, prin proces verbal pagubele respective, dosarul se trimite  de către primăria localității în care se află terenul, la Garda Forestieră Brașov, de care aparține și Covasna. În urma unor îndelungi demersuri, în sfârșit s-au emis dispozițiile de acordare a despăgubirilor, deci acesta este un exemplu de dosar soluționat favorabil.
A mai fost o situație legată de pensii, pe care am soluționat-o favorabil. Se emisese o dispoziție de plată în baza căreia ar fi trebuit ca pensionarul să returneze o anumită sumă, dar în urma demersurilor noastre s-a revocat acea dispoziție de plată. Sunt situații în care chiar am rezolvat niște lucruri.
În județul Covasna sunt mai puține petiții decât în Brașov, pentru că și județul este mai mic, dar complexitatea problemelor compensează volumul.

–     Ce se întâmplă cu petițiile înaintate de cetățeni? Care este finalitatea acestora?
–          Depinde (…). Sunt situații, și acestea sunt cele mai frustrante, din punctul meu de vedere, în care nu putem ajuta persoana, chiar dacă are dreptate. Sunt și situații – și revin la retrocedări, pentru că reprezintă o problemă, în zonă – care nu au neapărat în vedere competența Primăriei, deci a Comisiei locale de fond funciar, ci au în vedere aspecte de litigiu între moștenitori, lucruri în care noi nu putem interveni, pentru că se oprește competența noastră. Atunci când este vorba despre aspecte care țin de drept privat, noi nu intervenim. Cu toate acestea, nu înseamnă că nu facem demersuri ca să lămurim, un  pic, situația, pentru că persoana care vine la noi nu întotdeauna reușește să ne explice cu toate detaliile ce se întâmplă, și atunci, noi tot facem demersuri pentru a vedea care este situația, fie ne explică Primăria, fie ne explică Prefectura. Menționez că noi, în Instituția Prefectului am avut întotdeauna un aliat, nu numai prin faptul că avem aici un spațiu în care putem să stăm de vorbă cu oamenii, ci și în demersurile pe care le facem, pentru că legea noastră spune așa: dacă autoritatea locală- cum este Primăria – nu răspunde demersului, demersul se face, ulterior, la prefect. Pentru orice autoritate locală, administrativă, care nu are autoritate ierarhic superioară, următorul demers este la prefect. Dacă ne adresăm pe fond funciar, la fel: dacă acea comisie locală nu rezolvă situația, următorul demers este tot la prefect, deci relația cu Prefectura este destul de strânsă.

–          După acești ani de activitate în județul Covasna, ce concluzii puteți trage?
–          Părerea mea este că oamenii din zonă ar trebui să fie mai bine informați cu privire la ce drepturi au și îmi place să cred că acest lucru s-a schimbat de când noi am venit aici – nu știu în ce măsură – însă cred că sunt mai multe persoane care acum își cunosc drepturile. Mă refer la cei care au venit la noi. Sunt persoane care, pur și simplu vin și ne întreabă – chestiuni legate de bancă, de credit, de chirie- deci vin cu întrebări legate de probleme care nu intră în competența noastră, dar noi putem să îi îndrumăm, să le explicăm ce drepturi și ce obligații au, să le spunem unde să se ducă, ce să facă. De aceea, este important ca ei să vină, să se informeze, pentru că dacă au o problemă și ei nu se adresează niciunde sau se adresează greșit unor autorități care nu îi pot ajuta, nu se rezolvă nimic, ci doar sunt în  continuare și dumnealor nemulțumiți și problema tot nu se rezolvă.

  –      În încheierea acestui interviu, ce mesaj ați avea către cititorii noștri, către covăsneni?
–          Le-aș transmite cetățenilor din județul Covasna să vină către instituția noastră, pentru că sunt bine primiți, ori de câte ori au o problemă. Chiar și în situația în care nu sunt siguri dacă problema lor intră în competența noastră, să vină, pentru că noi le explicăm dacă intră în competența noastră sau de ce nu intră și le spunem ce putem face pentru ei.
Ne pot contacta telefonic, la numărul nostru de telefon: 0268-471.100; pot să se înscrie pe lista de la Instituția Prefectului pentru a veni în audiența care se desfășoară în fiecare lună sau pot să ni se adreseze în scris, deci nu este obligatoriu să vină doar în audiență. Dacă nu pot veni în ziua fixată, pot veni la Brașov, sau pot să ni se adreseze în scris sau telefonic… cum consideră dumnealor că le este mai ușor. Deci, le-aș transmite să își cunoască drepturile, iar dacă nu le cunosc să ne contacteze ca să îi ajutăm în acest sens.
A consemnat Ana Alina Costache

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail