. . Programul ajutorului de minimis a fost iniţiat împreună cu Camera de Comerţ şi Industrie Covasna și introdus în 2013 pentru compensarea majorării cu 50% a impozitelor pentru IMM-uri.

În cadrul unei conferințe de presă, președintele Comisiei Economice din cadrul Consiliului Local, Debreczeni Laszlo a declarat: „La finele anului 2012 Comisia Economică, împreună cu domnul primar a făcut o analiză a structurii plătitorilor de impozit pe clădiri, persoane juridice – este cea mai importantă taxă din bugetul local – și am ajuns la concluzia că, în Top 50 se află 10 societăți autohtone, iar din aceste 10, două sunt ale Consiliului Local, respectiv numai opt pot fi considerate cazuri în care a avut implicație această majorare a cotei de impozit. Totodată, acest Top 50 în anul 2012 a contribuit cu 53% din totalul impozitului pe clădiri. Pe baza acestor date, noi am decis că acea cotă de impozit de 1,2 %, care era undeva la un nivel mediu pe țară, favorizează mai degrabă societățile din afara județului, băncile, marile magazine, societățile de asigurări, Electrica, gazul. (…) Am ajuns la decizia de a majora cota de impozit, de la 1,2% la 1,8%, cu condiția ca acea diferență de 0,6% să poată fi restituită, printr-un program de minimis, către întreprinzătorii din municipiul Sfântu Gherorghe. (…) Acum, după trei ani, putem să spunem că programul nostru este chiar de succes.”

Potrivit acestuia, în cei trei ani de la implementare, prin acest program circa 83 de societăți au primit anual înapoi fonduri. Valoarea totală a ajutorului de minimis acordat întreprinzătorilor din municipiul Sfântu Gheorghe, în perioada de trei ani, a fost de 1,7 milioane de lei însă diferența de impozit pe care Consiliul Local a încasat-o în această perioadă a fost de 8,05 milioane de lei.

„În decursul perioadei de trei ani de când funcționează acest sistem cu impozit de 1,8%, cu rambursare prin programul de minimis, cu diferență de impozit, cea mai mică sumă rambursată a fost 104 lei iar cea mai mare a fost de aproape 190.000 lei. Această sumă de 104 lei subliniază faptul că acest proiect pentru programul de minimis este unul foarte simplu de întocmit.” – a mai declarat acesta.

Ajutoarele de minimis reprezintă ajutoarele acordate unei entităţi care desfăşoară o activitate economică, într-o perioadă de trei ani fiscali consecutivi, care nu depăşesc valoarea de 200.000 Euro, respectiv 100.000 Euro în cazul sectorului transportului rutier. Furnizorul de ajutor de minimis este Consiliul Local al Municipiului Sfântu Gheorghe iar administratorul schemei de minimis este Camera de Comerț și Industrie Covasna. Prin acest program, IMM-urile au posibilitatea de a solicita rambursarea unor cheltuieli, precum dobânzile aferente creditelor sau contractelor de leasing, cheltuielile pentru reabilitarea clădirilor, a parcărilor și drumurilor de acces, amenajarea spaţiilor verzi, efectuarea unor studii de piaţă, achiziţionarea de echipamente IT, realizarea de site-uri web, introducerea sistemelor de standardizare şi certificare a calităţii, servicii de consultanţă, achiziţionarea de mobilier pentru dotarea spaţiilor comerciale, introducerea unor sisteme moderne pentru plăţi.

Pot beneficia de măsurile de ajutor de minimis întreprinderile mici şi mijlocii care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii: a). sunt înregistrate la Registrul Comerţului, în conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990 privind societăţile comereiale, republicată în Monitorul Oficial al României nr. 1066 din data de 17 noiembrie 2004, cu modificările şi completările ulterioare; b). solicitantul este IMM în sensul definiţiei date de Legea 346/2004; c). sediul social valabil al solicitantului este în municipiul Sfântu Gheorghe de cel puţin un an sau de la înfiinţare; d). solicitantul este plătitor de impozite şi taxe locale pentru clădiri localizate pe teritoriul administrativ al municipiului Sfântu Gheorghe, iar impozitul datorat pe aceste clădiri nu cade sub incidenţa cotelor de impozit majorate, conform prevederilor art. 253 alin. 6 al Legii nr. 571/2003 – Codul fiscal; e). solicitantul nu are impozite şi taxe locale restante; f). solicitantul a achitat în întregime impozitul pe clădiri aferent anului; g). solicitantul utilizează sprijinul financiar nerambursabil numai pentru efectuarea cheltuielilor eligibile stabilite prin program; h). nu sunt “întreprinderi în dificultate”, conform prevederilor Liniilor directoare comunitare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate (publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244/01.10.2004); i). nu sunt în stare de insolvenţă, nu au afaceri administrate de un judecător sindic, nu au nici o restricţie asupra unor activităţi comerciale; j). reprezentantul legal al întreprinderii nu a fost supus niciunei condamnări în ultimii 3 ani de nici o instanţă de judecată din motive profesionale sau etic profesionale; k). nu au fost subiectul unui ordin/decizie de recuperare a unui ajutor de stat sau de minimis, emis ca urmare a unei decizii a Comisiei Europene ori a oricărui alt furnizor sau, în cazul în care au facut obiectul unei asemenea proceduri, aceasta a fost deja executată şi creanţa integral recuperată; l). valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate întreprinderii pe o perioadă de 3 ani consecutivi (2 ani fiscali precedenţi şi anul fiscal în curs), cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, nu depăşeşte echivalentul în lei a 200.000 euro (100.000 euro în cazul întreprinderilor care activează în sectorul transporturilor). Aceste plafoane se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit şi indiferent dacă ajutorul este finanţat din surse naţionale sau comunitare.

Acesta este al patrulea an de când autoritățile locale acordă ajutor firmelor care dețin sedii sociale înregistrate în municipiul Sfântu Gheorghe. Firmele pot depune cereri pentru acordarea ajutorului de minimis până pe data de 21 octombrie a.c.

Ioana Ardeleanu

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail