Rudele unui pacient în vârstă de 90 de ani din Sfântu Gheorghe acuză personalul Spitalului Județean de Urgență „Dr. Fogolyan Kristof” și pe cei de la Serviciul Județean de Ambulanță de faptul că, deși în cursul dimineții de luni, la ora 9.00, i s-a eliberat biletul  de externare, bolnavul a fost nevoit  să aștepte ore în șir până să fie transportat cu ambulanța la domiciliu, la ora 18.00, în condițiile în care nu exista posibilitatea ca acesta să fie trasportat cu un alt mijloc de transport, datorită stării  medicale de după operație.

„E posibilă atâta nesimțire, atâta nepăsare față de situația unui bolnav care  a cotizat o viață întreagă la sistemul de sănătate? I-au dat de mâncare de dimineață și-au zis că va mai mânca atunci când va ajunge acasă (…) Niciuna dintre angajatele din secție nu s-a uitat la el – erau cinci angajate care se hilizeau în birou, iar în momentul în care le-am atras atenția că nu acesta ar trebui să fie modul de comportament față de un bolnav-contribuabil,  una dintre ele mi-a zis: eu ce să-i fac, sunt o simplă infirmieră? Mai mult, ne-au informat că numai șoferul va veni cu ambulanța, să căutăm pe cineva  care să ne ajute să-l transportăm cu targa.  A venit omul în timpul dimineții, a stat câteva ore dar nu putea să stea toată ziua, așteptând salvarea. Au salvare pentru bețivii din parc, dar  o persoană operată, în vârstă de 90 de ani, nu poate fi transportată acasă, de la spital. Au zis că au o singură ambulanță pe tot județul, pentru transportul pacienților. Pentru ce plătim la sistemul de sănătate?” – ne-a spus fiica pacientului în vârstă de 90 de ani.

Contactată telefonic pentru a ne oferi lămuriri în acest caz, directorul Serviciului de Ambulanță al Spitalului Județean de Urgență, Torok Zsuzsanna ne-a explicat că: „Pacientul nedeplasabil se externează cu o ambulanță de transport. Medicul curant de pe secția spitalului face solicitarea care mai apoi se aprobă de către conducerea spitalului. Transportul spre casă nu reprezintă o urgență, obligația spitalului este să depună cu minim 24 de ore înainte solicitarea, dacă a fost depusă solicitarea,  înseamnă că pacientul va fi dus acasă, dar evident nu la ora 9 când i s-a făcut externarea. Externarea nu este o urgență ci este un serviciu programabil. Aceste lucruri nu se fac cu mașinile de urgență ci cu mașinile de transport pacienți. Ieri (n.red. luni) am avut deosebit de multe cereri (…) în cazul pacientului respectiv, cererea a fost depusă luni dimineață la ora 10, deci nu s-a depus cu 24 de ore înainte. (…) Am avut foarte multe transporturi luni și foarte multe solicitări depuse pentru acesată zi, în diferite zone ale județului, fiecare pacient a fost transportat acasă așa cum i-a venit rândul, pentru că transportul spre casă nu reprezintă o urgență.”

Aceasta a explicat că numărul ambulanțelor puse la dispoziție pentru transportul pacienților la domiciliu este în funcție de personalul disponibil, și că pentru ziua de luni au fost programate două ambulanțe de acest fel, în funție de solicitările care au fost depuse încă de săptămâna trecută (joi și vineri). Tot ea a explicat că pe aceste mijloace de transport nu se pune la dispoziție personal auxiliar, care să acorde asistență pacientului pe durata transportului la domiciliu, pacientul fiind însoțit doar de șoferul ambulanțier.

. . „Îmi pare foarte rău că pacientului nu i-a fost comunicat de la nivelul spitalului (…) pentru că așa este corect”

„Medicul de pe secție constată dacă pacientul se poate deplasa sau trebuie deplasat pe targă. Condiția este următoarea: se transportă pacientul acasă cu ambulanța dacă este nedeplasabil, adică nu poate merge pe piciorele lui, și trebuie transportat pe targă. (…) Aceste ambulanțe transportă pacienți și în oraș și în afara orașului, în tot județul. Nu înseamnă că transportul spre casă se face numai la Sfântu Gheorghe, se face și până la Zăbrătău, până la Baraolt, până la Târgu, la Lemnia, peste tot în județ, iar unele drumuri țin și trei ore. Îmi pare foarte rău, dar pe hârtia pacientului presupun că spune atât: <<nu s-a putut deplasa din cauza vârstei>>, pentru că nu scrie <<nedeplasabil>>. Probabil că s-ar fi putut transporta și cu un mijloc de transport convențional.” – a mai spus directorul Serviciului de Ambulanță Sfântu Gheorghe.

Aceasta recunoaște faptul că personalul din cadrul spitalului ar fi trebuit să explice aparținătorilor pacientului faptul că acesta va fi nevoit să aștepte câteva ore și că nu va fi transportat în regim de urgență către domiciliu: „Îmi pare foarte rău că pacientului nu i-a fost comunicat de la nivelul spitalului că: <<Da domnule, dar asta nu înseamnă că în jumătate de oră sau o oră veți fi transportat acasă>>, pentru că așa este corect”.

Potrivit directorului Serviciului de Ambulanță, Torok Zsuzsanna, în cursul zilei de luni, erau disponibile doar două ambulanțe pentru transportul pacienților la domiciliu. Acesta a explicat că au existat 12 cazuri care au necesitat transportul la domiciliu, cu ajutorul ambulanței de transport, dintre care două cazuri au necesitat transportarea în afara județului: unul către Harghita, iar altul către București.

Ioana Ardeleanu

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail