. . Comercianții din Sf. Gheorghe nu și-au arătat diponibilitatea să scadă prețurile  produselor nealimentare cu caracter de sezon a căror perioadă de soldare este 15 ianuarie-15 aprilie. Reprezentanții Primăriei Municipiului Sfântu Gheorghe au declarat că, până în prezent, doar 5 comercianți au depus formulare de notificare privind reducerile de prețuri pe care le vor practica.

Conform Ordonanței de Guvern nr.99/2000, vânzarea de soldare reprezintă „orice vânzare însoțită sau precedată de publicitate și anunțată sub denumirea ”soldare/soldări/solduri” și care printr-o reducere de prețuri are ca efect vânzarea accelerată a stocului de mărfuri sezoniere dintr-o structură de vânzare cu amănuntul”. Perioadele de soldări se stabilesc de către comercianți, care au obligația să notifice la Primăria în a cărei rază teritorială își desfășoară activitatea, perioada în care efectuează vânzările de soldare cu cel puțin 15 zile înainte de începerea operațiunilor. Pentru produsele din sezonul toamnă – iarnă, comercianții pot depune notificările în perioada 15 ianuarie – 15 aprilie inclusiv.

„Vânzările de soldare se pot efectua numai în cursul a două perioade pe an, cu o durată maximă de câte 45 de zile fiecare, cu condiţia ca produsele propuse pentru soldare să fie achitate furnizorului de către comerciant cu cel puţin 30 de zile înaintea datei de debut a perioadei de vânzări de soldare şi oferite spre vânzare în mod obişnuit înaintea acestei date; stocul de produse propus pentru soldare trebuie să fie constituit în prealabil în structura de vânzare respectivă, în spaţiile de vânzare şi depozitele structurii de vânzare, precum şi, după caz, în unul sau mai multe depozite ale comerciantului, cu cel puţin 15 zile înainte de data de debut a vânzării de soldare, şi nu poate fi reînnoit după constituire sau în cursul vânzărilor de soldare.” – se arată în articolul de lege.

 

Soldurile trebuiesc afișate în valoare absolută sau în procentaj, într-un mod cât mai vizibil și cât mai lizibil, iar reducerea trebuie să fie afișată alături de vechiul preț. Totodată, reducerile oferite trebuie să aibă cele mai mici valori de preț practicate de comercianți în ultimele 30 de zile. Vânzarea de soldare trebuie să aibă loc în structurile de vânzare în care produsele respective erau vândute în mod obişnuit, iar dovada achitării contravalorii produselor supuse vânzării de soldare rezultă din examinarea actelor contabile. Potrivit Ordonanței de Guvern, orice anunţ sau altă formă de publicitate privind soldarea trebuie să specifice obligatoriu data de debut şi durata acesteia, precum şi sortimentul de mărfuri supus soldării (în cazul în care operaţiunea nu se referă la totalitatea produselor din structura de vânzare).

 

În rândul cumpărătorilor părerile sunt împărțite, dacă unii pândesc magazinele în speranța că vor apuca tot felul de produse la prețuri de chilipir, alții spun că nu au de ce să se îngrămădească.

Bianca spune: „Nu urmăresc reducerile, dacă întâmplător le prind și văd ceva drăguț la reducere cumpăr, dar nu le aștept cu nerăbdare și nu sunt la curent cu ele”.

„Mă interesează reducerile și de obicei achiziționez produse la preț redus, când sunt astfel de oferte.” – a spus Lorant.

 

Un alt cumpărător ne-a spus că în opinia dumnealui, reducerile nu sunt decât un alt mod de a păcăli oamenii și că singurii care au de câștigat sunt de fapt comercianții care profită de lăcomia celor care cred că pot achiziționa „mult, bun și la preț redus”: „Nu sunt adeptul reducerilor, sincer să fiu, prefer să dau un ban și să știu că iau ceva calitativ, nu cantitativ. Și reducerile acestea sunt făcute în așa fel încât să câștige vânzătorii, nu cumpărătorii – eu așa văd situația.”

 

„Mai cumpărăm și la reducere că orice ban economisit e de folos în cazul nostru. De ici-colo doi lei economisiți și îți mai cumperi și altceva în plus.” – a spus o pensionară.

 

Ioana Ardeleanu

 

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail