Pentru iubitorii de artă avem o veste excelentă: timp de o lună şi jumătate, mai precis între 11 februarie şi 27 martie 2016 va fi deschisă Expoziţia cu cele mai interesante lucrări din creaţia renumitului şi regretatului fotograf german, Arno Fischer.

 

Organizatori Centrul Cultural German şi Muzeul de Artă  Braşov

 

Vernisajul Expoziţiei Arno Fischer  are loc joi, 11 februarie a.c. la ora 13.00 la Muzeul de Artă din Braşov (situat pe Bulevardul Eroilor nr. 21, lângă Hotel „Capitol”),  coorganizator împreună cu Centrul Cultural German. Este o colaborare între două instituţii prestigioase ce a oferit în ultimii ani manifestări de înaltă ţinută, cu un ecou favorabil în rândul iubitorilor de frumos din Ţara Bârsei şi împrejurimi.

   Prezenta  expoziție se doreşte a fi o retrospectivă a operei lui Arno Fischer,   unul dintre cei mai importanți fotografi și profesori de fotografie din Germania,  realizându-se cu sprijinul  Institutului pentru Relații Externe din Stuttgart.  Se continuă astfel  seria  evenimentelor de succes iniţiate şi susţinute de organisme oficiale din Germania, manifestări care s-au derulat în municipiul de sub Tâmpa de-a lungul anilor, fiind convinşi că şi această prezentare publică va avea un feedback pozitiv.

Artist complet

 

Arno Fischer  s-a născut la  Berlin în 14 aprilie 1927 şi s-a stins din viaţă în 13
september 2011. A fost un cunoscut fotograf şi profesor univrsitar în domeniul artei, un reper pentru profesioniştii ce îmbrăţişează şi practică această formă de expresie vizuală. Activitatea sa de dascăl s-a desfăşurat în mai multe oraşe germane (Leipzig, Berlin, Dortmund),  influenţând în mod constructiv nu mai puţin de  trei generații de fotografi.

 De mic viitorul artist  s-a simţit atras  de prelucrarea manuală a materiei, în special a lemnului, efectuând diferite lucrări de modelărie. A urmat şcoala între anii 1933 şi 1941, o perioadă tulbure şi agitată din viaţa Germaniei. Începe războiul şi tânărul Arno va fi înrolat în armată. Cariera militară i-a sfârşit în 1945, devenind prizonier de război  al  britanicilor din cadrul Forţelor Aliate. Va fi eliberat în anul 1946 după care viaţa sa ia un alt făgaş, îndreptându-se spre artă.

    În 1947 studiază la Şcoala de Artă „Käthe Kollwitz”, apoi la Academia Superioară a Artelor din Berlin, studiind în special sculptura în lemn, creând opera unicat şi vânzându-le spre a se întreţine. Deşi nu a beneficiat de o instruire  de specialitate în domeniul fotografiei,  se îndreaptă hotărât spre acest domeniu, care îl va face faimos pe Arno Fischer  ceva  mai târziu.  Primul său in stantaneu remarcabil datează încă din anul 1944, din perioada Celui de-al Doilea Război Mondal, când ţara sa era literalmente distrusă de bombardamente, iar Capitala  agoniza în flăcări. Acea fotografie a rămas ca document palpabil al ororilor marii conflagraţii militare din secolul trecut.

   Intrarea „oficială”, ca să zicem aşa, în universal fotografiei profesioniste are loc în  anul 1955, când  Arno a lucrat o perioadă ca asistent la un laborator. În anul următor revine la Academia de Arte Plastice şi se va ocupa de organizarea unei arhive foto, devenind   senior asistent al prof. Klaus Wittkugel. Începe să realizeze şi  poze artistice, elaborate, pentru revista de modă „Sibylle”, ca şi pentru alte publicaţii periodice.

    Artistul despre care scriem aceste însemnări a lucrat intens şi la proiecte legate de ilustrarea noilor prefaceri din ţara sa după Război, imortalizând secvenţe ale reconstrucţiei oraşelor distruse Berlin, Leipzig. Survine apoi perioada tensionată  a ridicării  Zidului Berlinului, care a despărţit până în 1989 Germania  în două, el rămânînd în RDG.

    După Reunificarea Germaniei a realizat  împreună  cu soţia sa multe proiecte frumoase, devenind un Nume în materie de artă fotografică atât la el acasă, cât şi în întreaga Europă.

 

O figură emblematică

Cu această Expoziție retrospectivă deschisă începând de astăzi la Muzeul de Artă Braşov, devine posibilă o privire mai cuprinzătoare asupra fotografiei acelor ani din RDG, a cărei figură emblematică rămâne până astăzi Arno Fischer. Încă de la manifestarea artistică intitulată „Raport de stare – fotografia  germană între anii `50 -`80 în Est şi Vest”, care  a circulat itinerant  începând din 1992, prezenţa remarcabilă a lui Arno Fischer a impresionat  criticii şi spectatorii.

    În anii ce au urmat căderii Zidului Berlinului, a Reunificării celor două state germane, au existat adesea discuții furtunoase despre opera artiştilor din Est. Deseori, aceștia erau excluși din discursul artistic internațional sau erau blamați ca fiind reprezentanții unei dictaturi, de care ei însă nu se făcedau vinovaţi. Totuși, în RDG se formulaseră poziții artistice care au făcut permeabilă aşa-zis „Cortină de fier” și care şi-au păstrat valabilitatea, chiar şi după  schimbările majore intervenite pe plan geopolitic. Opera lui Arno Fischer este un exemplu în acest sens, iar lucrările sale nu pot fi îngrădite din punct de vedere ideologic.
. .

000

    Aşadar, astăzi, 11 februarie a.c. la ora 13.00 are loc la Muzeul de Artă din Braşov vernisajul Expoziţiei  retrospective Arno Fischer – un clasic al artelor frumoase germane.

Horia C. Deliu

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail