Iubitorii de poezie din orașul Covasna au avut bucuria să se întâlnească din nou cu poeta Mihaela Aionesei, din Tg. Secuiesc, care și-a lansat al 4-lea volum de poezii întitulat „ Surâsul dintr-o lacrimă”,  în cadrul evenimentului organizat cu ocazia „Zilei Culturii Române” de către Asociația Cultural Creștină „ Justinian Teculescu”, în parteneriat cu „Mesagerul de Covasna” și Hotelul „ Mercur” din localitate.

Mihai Tozlovanu, vicepreședinte al Asociației,  cel ce a  invitat-o pe Mihaela  la  Covasna pentru a două oară, i-a „reprosat” acesteia faptul că scrie poezii mult prea „depresive”. Îndrăznând să-i facă acest repros, ca unei vechi  „ prietene a Asociației” Mihai Tozlovanu a spus:  „După lansarea volumului „Insomniile bufniței” ce a avut loc la finalul anului 2014 tot aici, la Sala „Unirea”, am rugat-o pe Mihaela să nu mai scrie versuri atât de depresive. Mi-a dăruit acest volum de poezii în cursul anului trecut, cu ocazia unui eveniment organizat la Tg. Secuiesc, și  m-a asigurat  că „ Surâsul dintr-o lacrimă” este mai puțin depresiv decât „Insomniile bufniței” dar, se pare că nu a reușit, tot în nota aceea pesimistă  se cantonează.(…) În general și de multe ori lansările de carte nu sunt altceva decât niște politețuri care se spun, însă, astăzi eu nu voi peria pe nimeni- Mihaela Aionesei este într-adevăr o poetă de calitate! Nu știu de ce scrie poezii, dar o avem,  este a noastră și trebuie să o prețuim !”

Poveste cu substantive comune sau Lumea spălată de o lacrimă

Prof.  Doina Ungureanu a apreciat că „Surâsul dintr-o lacrimă” este  un volum foarte dens care reflectă clar evoluția poetei Mihaela Aionesei. În prezentarea acestui nou volum de poezie, prof. Doina Ungureanu a punctat următoarele aspecte:

„Este Mihaela Aionesei una dintre cei mai importanţi poeţi ai generaţiei nouăzeciste covăsnene? Prin ce s-a impus ea?  Imaginarul poetic creat are o hermeneutică?

Născută la Paşcani, urmând colegiul la Bacău, unde păstrează o vie legătură cu cercurile de poeţi, acest lucru punându-şi  amprenta pe tot ce scrie, ea este stabilită de mulţi ani în municipiul  Târgu Secuiesc. Nu este prima dată când ne face onoarea să-şi lanseze cărţile de poezii şi la Covasna. Acum dânsa ne propune volumul „Surâsul dintr-o lacrimă”,  apărut la Editura Eurostampa, în aprilie 2015, la Timişoara. Este, în  ordine cronologică, al patrulea , după „Cerşetori de stele” 2011,  Bacău, „Anotimp (i)legal-lumina” 2013, Bacău şi „Insomniile  bufniţei”2014, Timişoara.

Volumul „Surâsul dintr-o lacrimă” dovedeşte propria metamorfoză,  într-o lume agresivă, a stenografierii sentimentelor, a îngroşării realului, din care ea iese când retractilă şi interiorizată, când cu o  retorică scandaloasă şi expansivă. La o primă vedere, poemele sunt elegante, savant concepute,  agresivitatea ironică s-a transformat în tandreţe, eclatanta compoziţie  cu o scriitură holografică ieşind discret într-un ceremonial auster.  Cotidianul este sublimat în meditaţie. Notaţia are energie vizionară şi  poemele deschid trape existenţiale. Desenul e precis, iar sub distincţia  frazării se simte iminenţa funestă.

Distinsa autoare pare că ţine un dialog cu poezia interbelică, umbrele  lui Blaga sau Arghezi sunt mai prezente, prin apelul metamorfozat al  principiilor şi mijloacelor paradigmei expresioniste. Se simt două presiuni: cea a realului lărgit la scala dramei existenţiale  şi cel al imaginaţiei exaltante, atrăgând semnificaţiile simbolice.  O poveste cu substantive comune este spusă în „Livada copilăriei” unde „amintirile sar din răni / precum sâmburii  despuiaţi de fructele prea coapte”; în „ Viaţa, nesfârşita cale  ferată” este metafora timpului „în gura timpului toţi călătorii  se îneacă”, iar „viaţa, nesfârşita cale ferată/în care pierdem esenţialul  aşteptărilor/şi odată cu ele şi pe noi”. Titlurile sunt axiomatice uneori : „surâd cu urme de cer pe picioare”,  „locul unde dispar cometele duminica”, „mai spre cer înhămate aripi  aşteaptă”, sau „desăvârşirea în taina întunericului se înfăptuieşte”.

Simboluri ale trecerii spre lumea tainică, de dincolo, de unde este invocată umbra mamei asemenea cântecului lui Orfeu în căutarea lui  Euridike devin ochii, mâinile, sau scrierea:„cu ochii deschişi”: „iar tu  mamă vei fi mulţumită să vezi/ că am învăţat să merg drept/ fără să să plâng de crucea din spate”; ori în „cu fluturi te-aş scrie”: „pe  câmpiile arzătoare pănă la miez /unde se desăvârşeşte cu răbdare  umbra în care îmi odihnesc plânsul/ preţ de-o durere şi o alba-neagra  cu moartea” . La fel în „mâini care urcă, mâini care coboară”: „fericirea stătea cu mâna întinsă într-o coajă uscată de pâine”,…„copile  cu suflet desculţ/ ia-ţi aripile-n spate de- acum/ în trupul lui vor muri  atunci toţi bătrânii”. Spaţializarea este o hierofanie formată din „coasa  care prelungeşte viaţa, curcubeul de la capătul ploii” reprezintă  descântecul drumului spre absolut, iar cimitirul este locul liniştii  căutate în inimă: „tăcută ca o catedrală rămâne inima/ în care se  izbesc rugăciuni/ înălţate de un pescăruş/ cu marea între coaste”. Iar lumea este spălată de o lacrimă, de o rugăciune de un dor  nemărginit.Tema escathologică este dezvoltată în registrul firesc al  creştinului smerit: „te-aş striga…dar ai veni? nu vrei să fii planeta  mea? nu vrei tu să fii o tornadă ?…un fluviu? nu vrei, te rog, să fii  cutremurul meu ?”(„mîini împrăştiate”).  Bestiarul imagistic porneşte de la o broască ţestoasă, simbol al tăcerii, tainei şi închiderii în veşnicie, trece prin furnici cu greutăţi mari în  spate, greieri muţi ce suspină balade toamnelor nevrotice, fluturi  neliniştiţi, perpetuum mobile între viermi şi fluturii de mătase, un  iepure şchiop, o vizuină de orbi, păsări, un câine care urlă de spaimă, apoi mulţi îngeri, sfîntul Petru, iar în final copacul peste care  Dumnezeu suflase cu îngeri.  Laitmotivul este lacrima: „şi dragostea aproapelui cel mai  aproape”, „ultima lacrimă rămasă nearsă”, „unde sufletul ghemuit  într-o lacrimă aşteaptă să te întorci”,  „surâsul dintr-o lacrimă” este oda  sa proprie, în metru modern, ca o pasăre Phoenix.

Pe lângă aşezarea în ordine alfabetică  a titlurilor, a evoluţiei cântecului  orfic de apropiere a lumii de dincolo de moarte, smerenia condiţiei  umane este în „13 cm” şi „povestea cuielor mele” , o exorcizare şi  autoportret. Iată de ce poeta spală conştiinţe şi inimi de cititori, prin poemele  acestui volum şi le dă lumii, cântându-şi durerea transfigurată în  sunete de orgă ale sufletului cu toate anotimpurile inversate, aflând  primăvara cu mieii tăiaţi ca simbol al paradisului copilăriei pierdute.

 

„În  momentul de față Mihaela zboară, are propriul zbor…”

„Adoptat” deja  de publicul covăsnean care se bucură de fiecare prezență a lui la evenimentele culturale care se desfășoară în județul nostru, poetul Ionel Simota din Miercurea Ciuc, membru al Uniunii Scriitorilor- Filiala Brașov a spus, printre altele: „  Doamna Ungureanu  a făcut cea mai frumoasă paradă a cuvântului prin poeziile Mihaelei.  Este inutil să vă spun că Mihaela Aionesei este pentru mine un autor de poezie foarte matur, un autor de poezie profund, un autor care folosește o metaforă puternic personalizată. Poezia în sine a Mihaelei este  o poezie destul de conturată, astfel încât este greu confundabilă. Poezia Mihaelei, dacă o  așezi pe masa poeților contemporani, poți foarte ușor să o recunoști,  și asta este un merit extraordinar al autorului;  când devine cât se poate de personal, când își capătă propriu zbor. Pentru toate aceste lucruri minunate eu nu pot decât să o felicit”. Din volumul „ Surâsul dintr-o lacrimă” lansat la Covasna, poetul Ionel Simota a citit „Lumină vie” care, cu siguranță a ajuns  la sufletul fiecărei persoane prezente la acest minunat eveniment:

„încearcă-mi Doamne ușa

și vezi cât de aproape

e respirația mea de mâna ta

mi-e tare dor să intri

pe furiș în casa mea

lipește-ți măcar tâmpla

de tocul din cerdac

și voi simți că ești

mai mult decât absența

batjocotitoare care-mi

atârnă la fereastră

capete de miei sfârtecați

și eu nu mai știu

dacă sunt ei sau fiara

. .

care-mi adulmecă spațiul

până la cea din urmă

umbră și voință”

 

Peota Mihaela Aionesei nu doar că știe să scrie frumos, ci la fel de bine știe să și recite. În fața publicului numeros de la  Sala „Unirea” din Covasna, aceasta  a   prezentat  un moment poetic încărcat de o sensibilitate aparte.

„Apopó de lacrimi, trebuie să le avem… Lacrimile sunt candele pe care le ținem aprinse pentru  amintiri, pentru cei dragi, pentru cei care nu mai sunt printre noi” a conchis draga noastră prietenă, poeta Mihaela Aionesei,  de la care așteptăm, în acest an, viitoarele volume de poezii.

Maria Graur 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail