. . Beneficiarii serviciului de salubritate -persoane fizice sau juridice- din cele 38 de localități ale județului Covasna, care fac parte din Asociația Eco Sepsi,  vor achita mai mulți bani pentru transportul gunoiului, începând cu 1 ianuarie 2016.

 Conducerea S.C. TEGA S.A-operatorul regional de salubritate- a anunțat ieri, în cadrul unei conferințe de presă, că  majorarările de  tarife pentru transportul deșeurilor au fost aprobate, luni, de Adunarea Generală a Asociației de Dezvoltare Intercomunitară (A.D.I.) Eco Sepsi.

„Am discutat de mai multe ori anul trecut că ne pregătim de majorarea tarifelor. La Sfântu Gheorghe se percepe noul tarif  aprobat prin  hotărârea Consiliului Local, în prima săptămână a lunii ianuarie. În cazul comunelor, însă,  consultarea publică a fost lansată în octombrie anul trecut, și în 30 decembrie a expirat această perioadă. Deoarece  foarte puține localități (aproximativ 5 la număr) au organizat ședința în data de 30, aprobarea noului tarif s-a prelungit până în ianuarie. Ieri (luni- n.red) am fost nevoiți să convocăm Adunarea Generală a Asociației de Dezvoltare Intercomunitară (A.D.I.) Eco Sepsi fiindcă trebuie să facturăm deja, a trecut luna ianuarie, și am așteptat până a aprobat majoritatea.” – a spus directorul TEGA, Toth Birtan  Csaba.

Firma de salubrizare facturează plățile din 2 în 2 luni, iar potrivit conducerii TEGA, județul Covasna a fost împărțit, pentru ca în unele comune facturarea să se efectueze începând cu sfârșitul lunii ianuarie – pentru lunile decembrie-ianuarie, iar pentru celelalte zone facturarea să se efectueze la sfârșitul lunii februarie, pentru lunile ianuarie-februarie. Toth Birtan Csaba a explicat că acest lucru era imperios necesar, întrucât distribuirea facturilor se va face în primele zile ale lunii martie, iar în cazul celor care trebuiau să fie facturați începând cu luna ianuarie, operatorul regional de salubrizare ar fi fost în pierdere,  dacă nu ar fi fost modificate tarifele.

„În cadrul Asociației Eco Sepsi există 38 de localități membre, din care 22 au aprobat hotărârea, 7 au votat împotrivă, iar la Moacșa nu există Consiliu Local întrucât a fost dizolvat. Celelalte 8 comune  membre nu au pus acest lucru încă pe ordinea de zi a vreunei ședințe. Există deja o majoritate, așadar, președintele A.D.I. Eco Sepsi a fost nevoit să reconvoace ședința. (…) S-a aprobat cu majoritate, conform statutului făcut pe baza unui acord cadru aprobat prin HG, legea este obligatorie și se aplică și celor care nu au acceptat (…).” – a mai explicat directorul TEGA.

 

Conform datelor furnizate de directorul societății de salubrizare, majorarea se va aplica după cum urmează: pentru persoanele fizice din mediul rural se va aplica o majorare de la 5 lei la 6,5 lei/persoană/lună; pentru  persoanele juridice se va aplica o majorare de la 70 lei la 92 lei pentru 1 metru cub de deșeu transportat; locuitorii municipiului Sfântu Gheorghe vor achita 8 lei/persoană/lună pentru transportul deșeurilor, față de 7 lei cât au plătit până anul trecut.

 

Scutiri de la plata taxelor pentru anumite categorii de vârstă

 Cetățenii cu vârste peste 70 de ani și copiii de până la 1 an (declarați la operatorul regional de salubrizare) vor beneficia de gratuități în ceea ce privește plata taxei pentru transportul deșeurilor. Toth Birtan Csaba a declarat, de asemenea, că se vor acorda în continuare bonificații la facturile aferente persoanelor fizice care predau deșeuri valorificabile la centrul de colectare, iar pentru deșeurile colectate prin caravane, în mediul rural, se va oferi o bonificație care constă în scădea unui procentaj de circa 70% din factura de salubrizare – lucru realizabil numai în situațiile în care aceste deșeuri pot fi cântărite. Este vorba despre deșeurile din plastic, pentru care cetățenii vor primi bonificații după cum urmează: pentru PET-uri – 0,88 bani/kg; hârtie – 0,25 bani/kg; sticlă – 0,08 bani/kg; și deșeuri care provin din aparate electrocasnice și electronice – 0,38 bani/kg.

„Bineînțeles că ne așteptăm să existe greutăți mai ales în comunele în care nu s-a acceptat această modificare. Multă lume a pus întrebarea: de ce această majorare la transportul deșeurilor,  acum când s-a micșorat tariful la motorină? Noi anul trecut am avut un preț mediu de 4,036 lei/litru de motorină, am făcut media facturilor pentru tot anul, deoarece prețurile au fluctuat anul trecut. În decembrie am semnat contractul iar după procedura de achiziție publică, prețul pe litrul de motorină a ajuns la 3,41 de lei, prețul motorinei a scăzut cu 15,5%, adică 60 de bani. Vechiul tarif a fost calculat pentru transportul deșeurilor lângă Sfântu Gheorghe, dar acum efectuăm transportul la Brașov, iar apoi urmează să mutăm aceste transporturi la Leț. Calculele le-am făcut pentru transportul deșeurilor timp de 2 luni la Brașov iar restul lunilor la Leț și ne-au ieșit 150.000 kilometri în plus, ca și economie la prețul combustibilului ar ieși cam 50.000 lei, dar din punct de vedere al cheltuielii suplimentare pentru kilometrii pe care îi efectuăm în plus, ne ies 300.000 lei.” – a explicat Toth Birtan Csaba.

Potrivit directorului TEGA, creșterea salariului minim pe economie, începând cu 1 mai a.c. la 1250 lei și faptul că de acum înainte deșeurile vor fi depuse într-un depozit ecologic, reprezintă de asemenea factori care au determinat nevoia majorării taxei de salubrizare.

„Nu pot fi aceleași prețurile ca la groapa de gunoi și la depozitul izolat unde, levigatul ce se adună la baza depozitului, se va trece printr-o stație de epurare, care are anumite costuri. Gazul de depozit va fi captat și va fi în primă fază ars iar apoi va fi folosit pentru punctele de energie electrică, va trebui să separăm deșeurile biodegradabile, ceea ce reprezintă de asemenea costuri suplimentare, vom fi nevoiți să transportăm tot ceea ce înseamnă deșeu colectat selectiv și se va prelucra acolo, sunt niște costuri care se apropie de cele ale orașului Brașov.  Costurile pentru tratarea deșeurilor aici vor fi cam aceleași ca cele pe care le plătim pentru depozitare la Brașov. În Brașov, am avut noroc că pentru luna ianuarie cantitatea deșeurilor a fost mai puțină, nu am plătit încă, dar ni s-au facutrat 180.000 lei – taxă de depozitare. Pentru luna noiembrie, această taxă a fost de 250.000 lei, iar pentru luna decembrie a fost de 230.000 lei, acestea au reprezentat o cheltuială care până acum nu a existat.” – a mai explicat directorul TEGA.

Noul depozit de la Leț ar putea să intre în funcțiune începând cu luna mai a.c.

Întrebat când va intra în funcțiune depozitul de deșeuri de la Leț, Toth Birtan Csaba a explicat că există anumite proceduri care urmează după depunerea documentației necesare pentru începerea procedurii de achiziție publică, și care ar putea să ingreuneze procedurile necesare pentru începerea activității la noul depozit.

„Noi suntem foarte interesați, știm că în cursul lunii ianuarie toate Unitățile Administrativ Teritoriale au trebuit să aprobe documentația de licitație, iar când va aproba toată lumea se va demara procedura de achiziție publică. Acest lucru înseamnă că se va trimite documentația la Agenția Națională pentru Reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice (ANRMAP), ei pot să propună modificarea anumitor lucruri, iar dacă se va primi răspuns favorabil din partea ANRMAP se vor putea pune aceste documentații pe SEAP (Sistemul Electronic pentru Achizițiile Publice), iar procedura cea mai scurtă până la depunerea ofertelor este de aproximativ 52 de zile. Dacă nu vor exista contestații (…) în cel mai fericit caz cred că în luna mai a.c. se va putea deschide depozitul de la Leț, până atunci deșeurile vor fi transportate la Brașov.” – a mai explicat acesta.

 

Ioana Ardeleanu 

 

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail