Prefectul județului Covasna, Sebastian Cucu a prezentat ieri, în cadrul unei conferințe de presă, un bilanț al activităților desfășurate în cadrul instituției, în cursul anului 2015.  

 Una dintre  temele abordate a fost activitatea de verificare a legalității actelor administrative emise de președintele Consiliului Județean Covasna, primarii unităților administrativ-teritoriale, Consiliile Locale și Consiliului Județean. Potrivit prefectului, în 2015 au fost înregistrate 21.303 acte administrative, adică 2940 de hotărâri ale Consiliilor Locale, 17665 de Dispoziții, 207 Hotărâri ale Consiliului Județean, și 491 Dispoziții ale Președintelui Consiliului Județean. La nivelul județului Covasna au fost adoptate un număr total de 3147 de Hotărâri și au fost emise 18.156 Dispoziții, din care un număr de 124 au fost considerate ilegale, iar pentru 118 dintre ele au fost demarate procedurile prealabile, prin care Prefectura a solicitat emitenților revocarea, reanalizarea sau modificarea acestora. În urma  solicitărilor, au fost revocate sau modificate 56 de Hotărâri, 41 Dispoziții și 5 Hotărâri ale Consiliului Județean. Acesta a mai explicat că în cazul a 16 dintre actele administrative nu s-a dat curs solicitărilor, drept pentru care, acestea au fost trimise în instanță pentru soluționare. Pe lângă cele 124 de acte considerate ilegale, au mai fost formulate un număr de 6 acțiuni directe în instanță, fără solicitarea către autoritățile locale revocarea acestora, fiind considerate ilegale în mod flagrant.

„Dintre problemele constatate cu caracter general se află nerespectarea procedurilor prevăzute de Ordonanța de Guvern 34/2006, privind Achizițiile Publice, nerespectarea prevederilor legii Finanțelor Publice, nerespectarea regimului finanțărilor nerambursabile, prevederilor Codului Fiscal, adoptarea unor acte cu încălcarea competenței, au existat și în anii anteriori și anul acesta hotărâri prin care se aprobau memorandumuri sau petiții privind statutul de autonomie.” – a explicat Sebastian Cucu.

Acesta a menționat, totodată, că anul trecut au fost emise 4 ordine ale prefectului pentru constatarea încetării mandatelor a doi consilieri locali din Malnaș, respectiv Sfântu Gheorghe și de asemenea a doi consilieri din cadrul Consiliului Județean. Totodată a fost emis un ordin pentru încetarea înainte de termen a mandatului primarului comunei Zăbala, ca urmare a faptului că acesta a primit o condamnare cu suspendare. Agenția Națională de Integritate a comunicat, în decursul anului trecut, 7 rapoarte de evaluare care vizau incompatibilitatea primarilor comunelor Estelnic, Lemnia, Sânzieni, Dalnic, Chichiș, Mereni și Valea Crișului și a cerut dispunerea măsurilor legale, măsuri care au fost suspendate până la soluționarea contestațiilor pe care aceștia le-au formulat în instanță.

Prefectura a mai efectuat 12 controale la primării precum Brateș, Valea Mare, Moacșa, Reci, Ilieni, Chichiș sau Turia, în urma cărora au fost luate măsuri pentru remedierea neregulilor constatate, rolul controalelor fiind de a eficientiza activitatea autorităților locale.

Potrivit prefectului, în cursul anului trecut au fost înregistrate 1779 petiții, dintre care 114 privind Fondul Funciar, iar restul de 1665 au fost alte cereri, dintre care 1277 au constat în reclamații împotriva conduitei procesuale legat de intonarea imnului Ungariei.

Sebastian Cucu a vorbit și despre ultimele măsuri luate de Prefectură în baza  Legii 10/2001, care face referire la regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989, și care potrivit acestuia „practic s-a încheiat” cu excepția Municipiului Sfântu Gheorghe, unde mai există 476 de notificări.

„În cursul anului au fost verificate 44 de dosare cu propuneri pentru despăgubiri, care au fost trimise Autorității Naționale pentru Restituirea Proprietăților, acestea au fost verificate și au obținut avizul nostru. Noua Ordonanță de Urgență ce a apărut la sfârșitul anului prevede prorogarea termenului pentru soluționarea cererilor depuse în baza legilor Fondului Funciar (Legea 18/1991 – Legea Fondului Funciar și Legea 247/2005 – privind reforma în domeniile proprietății și justiției ce vine în modificarea Legii 10/2001). Legea 10/2001 a avut termen de soluționare a notificărilor la 1 ianuarie 2015, iar acel termen nu s-a mai prelungit. Termenul pentru cererile pe Fond Funciar fusese până la 1 ianuarie 2016 și s-a prelungit până la 1 ianuarie 2017” – a precizat prefectul Sebastian Cucu.

Ioana Ardeleanu

  . .

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail