Inspectoratul Județean pentru Situații de Urgență (ISU), a prezentat ieri, în cadrul unei întrevederi ce a avut loc la sediul Consiliului Județean Covasna, bilanțul activităților și intervențiilor pentru anul 2015.

Potrivit bilanțului prezentat, în cursul anului trecut ISU Covasna a participat la 2320 de intervenţii în situaţii de urgenţă, o medie de aproximativ 6,3 pe zi, și din păcate a fost înregistrată o creștere a mediei intervențiilor la incendii, în mod deosebit în zona Întorsurii Buzăului. Printre cauzele cele mai frecvente ale incendiilor, pe primele locuri se situează defecțiunile la instalațiile electrice, coșurile de fum, jarul sau scânteile, scurtcircuitele și flăcările deschise.

Stația de Intervenție pentru Asistența Medicală de Urgență și Descarcerare (SIAMUD) a fost solicitată mai des, bilanțul arătând  că față de anul 2014, când s-au înregistrat un total de 1645 solicitări, anul trecut, SIAMUD a participat la 1934 de intervenții în situații de urgență. Pe timpul gestionării situaţiilor de urgenţă au fost folosite un număr de 2377 autospeciale şi utilaje aparţinând ISU Covasna, din care: ASAS – 295;  AScM – 15; Ambulanţe SMURD – 1842; Descarcerare – 89MP – 8; Alte utilaje – 128; De asemenea, la intervenţii au participat, în cooperare cu echipajele ISU Covasna şi un număr de 316 ambulanţe SAJ, respectiv 36 autospeciale aparţinând Serviciilor Voluntare pentru Situații de Urgență (S.V.S.U.).

În perioada analizată, în zona de competenţă a Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Mihai Viteazul” al judeţului Covasna  s-au produs un număr de 141 incendii, care au fost gestionate astfel: 98 de incendii au fost lichidate de către structurile de intervenţie din cadrul inspectoratului; 30 de incendii au fost lichidate în cooperare cu S.V.S.U.; două incendii au fost lichidate de două subunităţi, în cooperare cu S.V.S.U.; și 11 dintre ele au fost lichidate de către S.V.S.U.

La raionul de intervenţie al Detaşamentului de Pompieri Sf. Gheorghe au avut loc un număr de 80 incendii, din care 57 au fost lichidate de personalul profesionist din cadrul structurii, două incendii au fost lichidate de două dintre subunităţile în cooperare cu S.V.S.U.; 14 incendii au fost lichidate în cooperare cu S.V.S.U. și 7 incendii au fost lichidate de către S.V.S.U.. Totodată, Secţia de Pompieri Târgu Secuiesc a participat la stingerea unui număr de 41 incendii; 22 fiind lichidate de personalul profesionist din cadrul structurii, 15 în cooperare cu S.V.S.U. și alte 4 incendii au fost lichidate de S.V.S.U.. În raionul de intervenţie al Pichetului de Pompieri Întorsura Buzăului s-au produs 20 de incendii, 19 dintre ele fiind lichidate de personalul profesionist din cadrul structurii, iar unul în cooperare cu S.V.S.U.. Cele mai dese cazuri de incendii au fost înregistrate la anexe și la construcțiile de locuit, iar cauzele principale posibile au fost flăcările, provocate de focuri în aer liber sau chibrit.

Conform datelor oferite în bilanț, în timpul intervenţiilor au fost salvate 5 persoane (4 adulţi şi un copil), bunuri estimate la valoarea de aproximativ 19.000.300 lei, iar pagubele produse de incendii au fost estimate la aproximativ 2.780.060 lei.

În zona de competenţă a Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Mihai Viteazul” al Judeţului Covasna  au avut loc 41 incendii de vegetaţie uscată şi de altă natură, din care 33 au fost lichidate de personalul profesionist din cadrul structurii; 3 incendii de vegetaţie şi altele au fost lichidate în cooperare cu S.V.S.U. și alte 5 au fost lichidate de către S.V.S.U. Baraolt. După destinaţia locului producerii, au existat 21 de incendii de vegetație uscată, 10 generate de coșurile de fum și alte 10 la coșurile, pubelele sau gropile de gunoi.

În perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2015, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Mihai Viteazul” al judeţului Covasna a intervenit, prin echipajele specializate, la un număr de 1934 intervenţii, din care 1783 cazuri medicale S.M.U.R.D.; 27 descarcerări şi prim ajutor; două cazuri de asistenţă a persoanelor; 29 de alte intervenţii; În 8 dintre cazuri au fost întorși din drum; 74 din solicitări au fost deplasări fără intervenţie și 11 dintre cazuri s-au dovedit a fi alarme false. Tot în aceeași perioadă, punctele de lucru S.M.U.R.D. din cadrul I.S.U. Covasna au acţionat pentru rezolvarea a 1876 cazuri medicale, repartizate pe puncte de lucru astfel: S.M.U.R.D. Sfântu Gheorghe – 1086 cazuri; S.M.U.R.D. Târgu Secuiesc – 461 cazuri; Punctul de Lucru Breţcu – 80 cazuri; S.M.U.R.D. Întorsura Buzăului – 249  cazuri.

Au fost înregistrate 61 alte situaţii de urgenţă, acestea constând în: 31 de evenimente publice de amploare care pot genera situaţii de urgenţă, acestea fiind monitorizate de către personalul inspectoratului la locul de desfăşurare, întocmindu-se documentele de raportare aferente; au existat 3 solicitări de supraveghere a zonei cu pericol de explozie în urma scăpărilor de gaze în atmosferă; 9 solicitări de asanare a teritoriului de muniţia neexplodată; o solicitare de fixare a tablei, cu pericol de cădere, pe acoperişul unei biserici; 3 solicitări de îndepărtare a tencuielii desprinse, care punea în pericol siguranţa trecătorilor; două acțiuni de căutare a unei persoane pe râul Olt; un caz de evacuare a unor persoane și transportul acestora la ambulanțe (S.C. Autoliv S.A.); o intervenție pentru îndepărtarea elementelor de construcţie care prezentau pericol de cădere; o intervenție pentru îndepărtarea ţiglei desprinse de pe acoperişul unui spaţiu comercial, care punea în pericol siguranţa trecătorilor; 8 intervenții pentru evacuarea apei acumulate în subsoluri în urma ploilor abundente și o intervenție pentru asigurarea măsurilor specifice de acordare a primului ajutor, calificat cu ocazia unei manifestări religioase.

Potrivit raportului, în cazul celor 359 evenimente cu public numeros ce puteau genera situaţii de urgenţă, măsurile specifice au fost asigurate de la faţa locului prin Serviciile Voluntare pentru Situaţii de Urgenţă ori de la sediile structurilor de intervenţie subordonate, nefiind necesară deplasarea la faţa locului.

ISU „Mihai Viteazul” al Judeţului Covasna a gestionat 77 evenimente încadrate, conform îndrumătorului pentru folosirea şi completarea raportului de intervenţie, la alte intervenţii. Printre acestea se numără 26 de intervenții pentru deblocare de uşi; una pentru remorcarea unui echipaj – ambulanţă SAJ, rămasă blocată în gheaţă şi noroi; două intervenții pentru îndepărtare/ reaşezare a elementelor de construcţie, ce prezentau pericol de prăbuşire; o intervenție pentru transportul unei persoane, între secţiile Spitalului judeţean de Urgenţă; îndepărtarea bucăţilor de fier-beton desprinse din structura de rezistenţă a unui pod; scoaterea unui câine mort dintr-o fântână; îndepărtarea unui arbore care prezenta pericol de prăbuşire; manevre de căutare a unei posibile victime, la o autoutilitară intrată în râul Buzău, în urma unui accident rutier; căutarea unei persoane posibil înecată în râul Olt; două solicitări pentru transportul apei pentru uz menajer; 28 de intervenții pentru căutarea pilotului unui planor dat dispărut; două intervenții de căutare în râul Olt a unor probe materiale; degajarea unui autoturism de pe carosabil, în urma unui incendiu; 6 solicitări de tăiere şi îndepărtare a copacilor căzuţi pe partea carosabilă, în urma fenomenelor meteo periculoase, ce blocau circulaţia; prinderea cablului căzut pe carosabil; tăierea/îndepărtarea unui stâlp de susţinere – banner, de pe partea carosabilă și arborarea Drapelului pe clădirea Prefecturii Covasna. Pe zona de competenţă a ISU „Mihai Viteazul” al judeţului Covasna s-au înregistrat 11 intervenţii pentru salvarea animalelor și o intervenţie pentru protecţia mediului, aceasta reprezentând o activitate de sablare a carosabilului în urma unui accident rutier.

Numărul activităților de avizare și autorizare a scăzut în 2015

Anul trecut a fost acordat un singur aviz pentru planul de evacuare în situații de urgență, alte 32 de avize de securitate la incendiu au fost acordate  iar 21 de cereri în acest sens au fost respinse, de asemenea, au existat 44 de avize pentru transportarea deșeurilor periculoase. La capitolul autorizații pentru securitatea la incendiu, au fost emise un număr de 31 astfel de autorizații și tot atâtea cereri au fost respinse. Per ansamblu, în urma incidentului de la Club Colectiv – București, numărul avizelor și autorizațiior a scăzut față de anii precedenți, potrivit informațiilor oferite de ISU Covasna, numai jumătate sau chiar o treime din cereri au fost autorizate. Au fost efectuate 851 de controale la instituții, operatori economici și localități, 253 de verificări de protecție civilă, 45 de controale la Serviciile Voluntare pentru Situații de Urgență și 75 de controale la obiectivele de investiții. Au fost acordate 1490 de avertismente, cu aproximativ 800 mai multe față de anul 2014 și 126 de amenzi în cuantum de 318.400 lei, aproape dublu față de anul anterior.

„Considerăm că lipsa pregătirii în obiectivele din zona de competenţă a afectat în mod negativ calitatea procesului de pregătire, întrucât situaţiile tactice ipotetice stabilite în cadrul şedinţelor de pregătire nu au fost diversificate, n-au putut fi cooptate în procesul de pregătire persoane din cadrul obiectivelor/autorităţilor, nu sunt cunoscute foarte bine obiectivele nou apărute, schimbările survenite la cele vechi, posibilităţile de alimentare cu apă a autospecialelor de intervenţie pe timpul producerii, concepţiile de intervenţie în unele obiective, în care nu s-au desfăşurat activităţi atât datorită desfăşurării activităţilor în aceleaşi spaţii (incintele subunităţilor) cât şi datorită lipsei de implicare din partea instructorilor în procesul de pregătire, cu atribuţii în gestionarea situaţiilor de urgenţă, persoane cu care se colaborează ulterior, pe  timpul intervenţiilor; activitatea reducându-se la întocmirea sau actualizarea unor fişe de recunoaştere; unor situaţii de urgenţă, nu sunt cunoscute în totalitate, întrucât activitatea patrulelor p.s.i. se desfăşoară pe reţelele stradale şi nu în obiective pregătire, pot fi învechite, iar acest aspect poate afecta calitatea unor eventuale intervenţii.” – se arată în raportul ISU Covasna.

Fonduri insuficiente în raport cu necesităţile inspectoratului . .

Potrivit datelor ISU Covasna, printre greutățile care au intervenit în buna desfășurare a activităților unității se numără: lipsa acută a spaţiilor pentru personal – la nivelul inspectoratului neexistând un spaţiu adecvat pentru adunarea personalului cu diferite ocazii (instruire, prelucrări de ordine, testare, şedinţe), dotarea insuficentă cu tehnică de calcul şi mobilier, (datorită competenţelor de achiziţii, dotarea cu echipament de intervenţie, accesorii şi alte materiale specifice se face anevoios); inexistenţa unor spaţii pentru personal şi gararea autovehiculelor necesare înfiinţării SMURD la Detaşament, Secţie şi Pichet; lipsa spaţiilor pentru gararea tehnicii, ceea ce face ca o mare parte din aceasta să fie parcate în aer liber, folosirea pe timpul sezonului rece fiind serios îngreunată; baza redusă de pregătire a personalului, datorită spaţiilor reduse şi lipsei unor aparate sau obiective specifice (cum ar fi existența unui turn de instrucţie), nereglementarea situației juridice a imobilelor notificate privind retrocedarea sediului inspectoratului și a pavilionului administrativ 1 de la Secția de pompieri Târgu Secuiesc.

Ioana Ardeleanu

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail