Primul eveniment muzical în zona noastră va avea loc miercuri, 6 ianuarie 2016 la Sala „Patria” din Braşov. Tânăra, dar totodată redutabilă Orchestră simfonică „Kamerata Kronstadt”, iniţiată şi condusă de dirijorul Cristian Oroşanu, omagiază intrarea în Noul An 2016 cu un Concert Extraordinar care va avea loc în două reprezentaţii, de la orele 18,00 şi 20,00.
Invitați speciali sunt soprana de anvergură internaţională Leontina Văduva, stabilită la Paris, şi cunoscutul tenor Robert Nagy. Programul serii va fi unul divers, bine articulat, conţinând pagini celebre din repertoriul de operă, operetă şi canţonete, ne-a precizat P.R. Evgenia Grebeniuk.
În cele ce urmează vom prezenta protagoniştii concertului.
O orchestră tânără şi talentată
„Kamerata Kronstadt” este o orchestră de cameră din Braşov, deja cunoscută în ţară, deşi a luat fiinţă abia acum trei ani, putând fi socotită cel mai tânăr colectiv de instrumentişti profesionişti din România. Caracterizarea nu se referă neaparat la vârsta membrilor, ci la faptul că formaţia a fost creată relativ recent în municipiul de la poalele Tâmpei, din iniţiativa unor muzicieni entuziasti, condusi de maestrul Cristian Oroşanu, dirijor cu o bogată carieră naţională şi internaţională.
Încă de la primele ei apariţii „Kamerata Kronstadt” a lăsat o bună impresie, fiindcă sună bine, are un repertoriu interesant şi e alcătuită din profesionişti. Majoritatea provin din cadrul Orchestrelor Filarmonicii şi Operei din Braşov, reprezentând un rezultat fericit al îmbinarii talentului cu dorinţa lor de afirmare.
Instrumentiştii au fost selectaţi de mentorul echipei, redutabilul muzician Cristian Oroşanu, în primul rând, pe criteriul valorii şi harului fiecărui artist. Iar în al doilea rând, pe baza propriilor opţiuni, ţinându-se cont de dorinţa membrilor de a avea o activitate concertistică susţinută şi diversificată. Miercuri-seara vă veţi convinge de talentul lor, dragi cititori, dacă veţi fi prezenţi la Concertul Extraordinar închinat Noului An, 2016.
Soprana Leontina Văduva
Cum spuneam la începutul prezentului articol, vor susţine recitaluri doi artişti de excepţie ai scenei lirice internaţionale: soprana Leontina Văduva şi tenorul Robert Nagy. Cei doi au mai apărut împreună anii trecuţi în spectacole itinerante dedicate Sărbătorilor de Iarnă, cum ar fi de pildă „Vienna Classic Christmas”, bucurându-se de mare succes.
Deşi este greu să-i facem doar în câteva zeci de rânduri un portret artistic complet marii cântăreţe, vom încerca să-i creionăm un profil artistic adecvat. Majoritatea iubitorilor muzicii culte şi populare ştiu că soprana Leontina Văduva – stabilită în Franța de ani buni – este fiica celebrei interprete de folclor Maria Ciobanu ( supranumită „Ciocârlia” românească).
D-na Leontina s-a născut chiar de Ziua Naţională a României, pe 1 Decembrie în anul 1960, în comuna Roşiile din județul Vâlcea. A studiat la Conservatorul din Bucureşti, debutând în anul 1987 pe scena Teatrului „Capitol” din Toulouse, în rolul lui Manon din opera cu acelaşi nume de Jules Massenet, cunoscând un succes imens. Au urmat alte spectacole triumfale şi invitaţii de a cânta pe marile scene ale lumii: de la Paris, la Londra şi New York, de la Buenos Aires . . la Barcelona, Köln, Viena şi atâtea alte metropole. Apropo de Capitala Marii Britanii, trebuie spus că artista a primit acolo onorantul Premiu de Operă „Laurence Olivier”, cântând adesea la „Covent Garden” în capodoperele genului, precum „Rigoletto”, „Carmen”, „Romeo şi Julieta”.
În anul 2000, Leontina Văduva a apărut pe scena cunoscutei „Metropolitan Opera” din New York, pentru o serie de şase spectacole în „Boema” (cu tenorul argentinian Luis Lima). A primit de-a lungul impresionantei sale cariere numeroase distincții şi premii, amintind „Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres” şi „Mare Ofițer al Ordinului Muzicii şi Culturii”.
Într-un interviu realizat de Anna Casian-Musteață, marea interpretă povestea cum şi-a început cariera:„Eram spre sfârşitul liceului la profilul …matematică-fizică!? Începusem să tatonez terenul pentru a cânta, aşa că am consultat-o pe d-na Romaşcanu de la liceul de muzică, pentru că voiam să vădă dacă am sau nu calităţi vocale. Ea a spus că vocea se poate dezvolta, aşa că am prins curaj. Am urmat Conservatorul, unde m-am pregatit intens, pentru că aveam de recuperat anii de muzică pe care nu-i făcusem când eram copil. Am avut o profesoară extraordinară, Arta Florescu, care m-a format din punct de vedere stilistic şi care mi-a conturat repertoriul. Am lucrat, de asemenea, cu Ela Urma, Ileana Cotrubaş, Maria-Luisa Cioni, dar am învăţat mult şi de la colegii de scenă. Mama mi-a spus doar atât la începutul carierei: Dacă îţi place să cânţi, cântă”(…).
Discografia Leontinei Văduva înclude lucrări celebre, precum „Rigoletto” (în 1993); „Povestirile lui Hoffmann” (în rolul Antonia, alături de Roberto Alagna, dirijor Kent Nagano, 1994-1996); „Boema”( tot cu tenorul Roberto Alagna, dirijor Antonio Pappano, 1995) şi un album de „Arii din operă”, sub bagheta lui Plácido Domingo (1997). Notabilă este și o înregistrare video pe suport DVD a operei „Romeo şi Julieta”, din nou cu Roberto Alagna, dirijată de Charles Mackerras, în regia lui Nicolas Joël (1994).
Cunoscută publicului meloman internațional ca o solistă de excepție, soprana Leontina Văduva a întruchipat cu strălucire şi virtuozitate mari eroine ale operei, intrând cu brio în selecta galerie a interpretelor memorabile, ce au făcut istorie în acest domeniu elitist.
Tenorul Robert Nagy
Vocea caldă şi bine timbrată a tenorului Robert Nagy a cucerit inimile melomanilor din ţară şi de peste hotare, spectatorii fiind fascinați de rolurile pe care artistul le-a interpretat.
Cunoscutul artist liric a absolvit Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca în anul 1991 la clasa profesorului Alexandru Fărcaş, cu specializarea canto. A urmat o cizelare a măiestriei în arta şi tehnica interpretării cu regretatul maestru Ludovic Spiess.
Să precizăm că valorosul interpret Robert Nagy („Roby”, cum îl alintă familia şi prietenii) a evoluat ca solist în special pe scenele Operelor din Bucureşti, Cluj-Napoca şi Timişoara, dar a colaborat şi cu alte instituţii similare, inclusiv cu Opera din Braşov.
A cântat mult şi peste hotare, apărând în roluri dificile din creaţii memorabile, cum ar fi „Lucia di Lammermoor” (pe scena „Deutsche Oper am Rhein” din Dussseldorf în 2001 şi la Toulon în 2004); „Faust” („Opera du Rhin” Strasbourg, „Bayerische Staatsoper” Munchen – 2001); „Teatro dell’Opera di Roma” în 2003, „Frankfurt Opera”-2007); „Bărbierul din Sevilla” („Wiener Staatsoper”- 2003); „Carmina Burana” (cu „Orchestre Symphonique de Mulhouse” – 2002); „Rigoletto” („Opera Ireland” din Dublin – 2004, Opera din Lausanne -2005, Opera de Massy – 2007); „Requiem Verdi” ( la „Teatro Massimo di Palermo” – 2010) etc, etc.
A efectuat turnee cu spectacole de operă şi concerte în Japonia, Anglia, Franţa, Olanda, Belgia, Danemarca, Israel, Austria, Italia, Elveţia, Ungaria, Bulgaria, Slovacia, Croaţia, Irlanda, Spania.
Tenorul Robert Nagy deține un palmares impresionant de distincții, fiind laureat, printre altele, cu Marele Premiu la prima ediţie a Concursului Internaţional de Canto „Traian Grozăvescu”; decorat pentru merite deosebite de Preşedinţia României cu Ordinul „Meritul Cultural” în grad de Cavaler.
Iată o confesiune şi din partea amintitului artist, făcută publicaţiei „Magazin” legată de începutul carierei sale: „A fost o pură întâmplare şi un noroc pentru mine să ajung interpret de operă. Eram tânăr şi mă aflam la Cluj, împreună cu nişte personalităţi din lumea muzicii. Se spuneau bancuri şi eu râdeam mai tare ca toţi; nu neaparat din cauza poantelor, ci a unui dat de la Dumnezeu. Un profesor de canto, dl. Boldor, a venit la mine şi m-a întrebat: „Domnule, da’ ce voce ai! Nu vrei să faci canto?” Am rămas surprins. Prima reacţie a fost de refuz: „Nu, mulţumesc. Am un serviciu bun şi un salariu mai mult decât generos…” (Lucram la un Institut de Mecanică Fină. Se făcea export în Anglia… Eram plătiţi chiar bine. Pot să vă şi spun, aveam 3.200 salariu). L-am întrebat pe dom’ profesor cam cât aş câstiga ca artist. Zice: „Poţi să ajungi la aproape 1.900 de lei salariu”!!!. În clipa aia mi s-a cam tăiat elanul pentru artă… Gloria unui artist era ce-i drept mare, dar pe vremea aceea nu prea mă gândeam la celebritate. Totuşi, am dat admiterea la Conservator, am intrat şi l-am absolvit”(…)
Dirijorul Cristian Oroşanu
Vom încerca să schiţăm în cele ce urmează şi un portret profesional al conducătorului Orchestrei „Kamerata Kronstadt” ce va încânta publicul mâine-seară. Maestrul baghetei Cristian Oroşanu s-a născut în anul 1972 şi a urmat studiile la Liceul de Muzică „Octav Băncilă” din Iaşi, apoi a continuat să studieze la Conservatorul din Bucureşti. Atras de arta dirijatului, va urma secția de specialitate din cadrul cunoscutei instituţii de învăţământ superior, la clasa profesorului Cristian Brâncuşi, beneficiind în paralel şi de îndrumarea maestrului Constantin Bugeanu.
Apoi şi-a desăvârşit cunostinţele dirijorale în cadrul unor stagii de perfecţionare desfăşurate sub conducerea prof. dr. Christfried Brodel.
În anul 1996, dirijorul Cristian Oroşanu a beneficiat de o bursă de studii la Stuttgart, unde a lucrat cu maestrul de renume internaţional Helmuth Rilling.
Din 1 februarie 2004 este dirijor al Filarmonicii din Braşov. Repertoriul său cuprinde numeroase lucrări ale genului simfonic şi de operă din toate epocile muzicale, dirijând de la Marcello, Telemann şi Bach, până la Enescu, Stravinski şi Gershwin.
Procurarea biletelor
Biletele pentru concert pot fi achiziţionate de la Librăria „Okian” de pe strada Mureşenilor nr. 1, de la Sala „Patria”din bd. 15 Noiembrie nr. 50A, de la agențiile „TUI Travel Center” din Piața Sfatului nr. 18 şi Calea București nr. 79 (vis-a-vis de sediul ACR) şi din „Coresi Shopping Resort”, toate din Braşov. De asemenea, există şi posibilitatea pocurării biletelor online, la adresa: http://www.bilet.ro/event.php?id=5381&ref=fb.
Minunat eveniment artistic ce nu trebuie ratat
…V-am prezentat câteva informaţii, confesiuni şi date biografice ale vedetelor ce vor evolua în spectacol, stimaţi prieteni ai genului liric. Sunt, zicem noi, argumente solide pentru a da curs invitaţiei organizatorilor – respectiv Orchestra simfonică „Kamerata Kronstadt” şi a dirijorului ei, Cristian Oroşanu – de a fi prezenţi miercuri, 6 ianuarie a.c de la orele 18,00 şi 20,00 la acest minunat eveniment artistic, care deschide în mod fast Noul An muzical 2016.
Horia C. Deliu