În cadrul unei conferințe de presă care a avut loc ieri, la Spitalul Județean de Urgență „Dr. Fogolyan Kristof”, conducerea a abordat mai multe teme printre care confirmarea menținerii sistemului de management al calității, planul de implementare a unui program integrat de informatizare, problema lipsei personalului cu care spitalul se confruntă de ceva vreme și bineînțeles o scurtă notă cu privire la incidentul care tulbura zilele trecute spiritele, atunci când se presupunea că o pacientă de etnie maghiară ar fi fost trimisă acasă deoarece nu știa limba română.

Potrivit informațiilor furnizate de conducere, săptămâna trecută a avut loc auditul spitalului pe problemele managementului calității, conform standardelor ISO 9001, ISO 14001, ISO 18001. Managerul spitalului, Nagy Andras Robert, a declarat că auditul s-a derulat în condiții normale și că urmează să primească pe anul acesta și pe anul viitor confirmarea menținerii sistemului de management al calității la standardele ISO. Potrivit normelor actuale, condiția primordială de contractare în relația cu Casa de Asigurări de Sănătate (CAS) a investigațiilor paraclinice, în special a investigațiilor de imagistică medicală și de radiologie, este existența certificării managementului calității, ceea ce înseamnă că după încheierea contractelor, dacă se vor păstra condițiile actuale, spitalul va putea finanța prin CAS servicii de imagistică medicală, așa-zis gratuite către pacienții din ambulatoriul de specialitate, în limita fondurilor. Raportat la condițiile de contractare, CAS primește un buget care se împarte pe baza anumitor reguli stabilite de către Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) respectiv de către Ministerul Sănătății, printr-un ordin comun. Conducerea Spitalului Județean de Urgență „Dr. Fogolyan Kristof” își propune ca, începând din anul 2017, laboratorul de analize medicale să intre în relații contractuale cu CAS și pentru decontarea analizelor medicale efectuate în ambulatoriu.

„Sunt condiții care trebuie să fie îndeplinite până atunci: construcția, dotarea, trebuie să obținem o certificare ISO la structura viitoare, după care un organism de stat trebuie să acrediteze pe baza standardelor de management al calității, respectiv standardele lor, laboratorul nostru, iar asta în timp durează.” – a spus managerul spitalului Nagy Andras Robert.

. . Program integrat de informatizare a spitalului

Spitalul Județean de Urgență „Dr. Fogolyan Kristof” a aplicat în anul 2012 pentru un proiect finanțat din fonduri europene, proiectul „E-health”, care este un concept internațional de informatizare a sistemului de sănătate.

„Pornim de la punctul în care în spitale să fie un program informatizat de gestiune a pacienților până la a verifica de pe telefon glicemia; există și în Sf. Gheorghe o astfel de tehnologie. Pentru diabet există un implant, pacientul face analizele în timp real apoi se uită pe telefon, unde îi va apărea nivelul glicemiei la momentul respectiv. Acesta știe că trebuie să ia tratamentul sau să mănânce, adică este urmărit. Având în vedere că pe județul nostru a fost un program integrat pe cele 4 spitale din Covasna, Baraolt, Tg. Secuiesc și Sf. Gheorghe, și pentru că nu a fost un program de succes,  a trebuit să rezolvăm noi această problemă. Am făcut procedura de achiziție publică, din 7 noiembrie a fost perioada de testare și începând cu 1 decembrie lucrăm numai prin soft-ul respectiv” – a spus managerul spitalului.

Acesta a ținut să informeze populația că datorită schimbărilor prin care spitalul trece la ora actuală, unele proceduri pot dura mai mult decât ar dura în mod obișnuit, personalul spitalului având de efectuat eforturi suplimentare.

„Mesajul pe care aș vrea să îl transmit cititorilor este să aibă răbdare, pentru că s-ar putea ca până când se dezvoltă rutina în personalul nostru, asistenți, medici, unele proceduri de recoltare, analize medicale, imagistică medicală, de internare, s-ar putea să dureze mai mult decât au durat până acum. Din acest punct de vedere încercăm să îmbunătățim și noi în cadrul spitalului ceva, ceea ce înseamnă efort suplimentar din partea angajaților care trebuie să învețe și să își dezvolte o rutină de utilizare în acest sens.”  – a transmis managerul spitalului Nagy Andras Robert.

Lipsa personalului – o problemă reală a Spitalului Județean!

„Dacă mă gândesc nu știu să fi avut un moment în care să nu fi avut probleme cu lipsa personalului, mă refer în principal la partea de medici respectiv asistente, care fiind personal calificat sunt mai greu de suplinit. Este o fluctuație continuă și permanentă, anual pleacă și vin 100 de persoane. Din totalul de aproape 900 de persoane, cu tot cu colaboratori și angajați ai spitalului, aceste 100 de persoane reprezintă 10%. În permanență facem concursuri pentru toate nivelurile de personal și pentru medici, pentru asistente și pentru infirmiere.” – a mai spus managerul spitalului.

Potrivit acestuia,  în luna noiembrie spitalul avea 346 de asistenți și 124 de medici, din care 28 medici rezidenți. Acesta a mai explicat că mulți angajați pleacă fie pentru că aleg să lucreze în domeniul privat, fie aleg să se mute cu familiile în alte localități unde au domiciliul stabil, și probabil o parte din ei pleacă și datorită remunerației nesatisfăcătoare.

Directorul medical al Spitalului Județean de Urgență „Dr. Fogolyan Kristof” – Antal Almos consideră că sistemul sanitar este deficitar, și din această cauză aproximativ 14.000 de medici specialiști au ales să plece în ultimii ani în străinătate.

„Raportat și la situația cu secția de ORL, în momentul de față avem 2 medici specialiști primari care lucrează și care rezolvă atât urgențele, problemele în ambulatoriu cât și problemele de pe secție, fac operații, tratează pacienții, pot spune 24 de ore din 24 dacă mă refer și la urgențe, pentru tot județul. (…) Noi în perspectivă avem 3 medici rezidenți în schemă pentru că dorim să facem program și după-amiază în ambulatoriul de specialitate, nu numai înainte de prânz, pentru că este nevoie” – a mai explicat managerul spitalului.

La nivelul județului Covasna există o singură secție de ORL, în restul orașelor existând doar ambulatorii.

Conform spuselor directorului medical, șefa secției de Pediatrie a spitalului județean, doamna doctor Szen Anna Maria și-a depus ieri demisia din cauza presiunii birocratice. Aceasta dorește să lucreze în sistemul privat iar unul dintre motivele plecării dumneaei a fost faptul că datorită birocrației, aceasta nu mai avea timp pentru pacienți. Tot acesta a mai spus că datorită schimbărilor prin care trece spitalul la ora actuală, există o presiune foarte mare pe umerii personalului care, zilele trecute, a fost nevoit să se ocupe atât de urgențe cât și de cazurile mai puțin grave, deoarece în cadrul sistemului sanitar toate instituțiile au fost închise cu ocazia sărbătorilor. Acesta consideră că și aceste presiuni au dus la demisia șefei secției de Pediatrie.

Doamna Dr. Alina Bratu nu a fost sancționată disciplinar

În cazul doctoriței Alina Bratu, conducerea spitalului județean s-a autosesizat și a pornit o cercetare administrativă de adunare a informațiilor legate de scandalul iscat zilele trecute, când o pacientă de etnie maghiară s-ar fi plâns că a fost trimisă acasă deoarece nu știa limba română. Potrivit managerului spitalului, în cauză nu a fost depusă o reclamație scrisă, și datorită acestui lucru nu a fost nevoie să se întrunească o comisie disciplinară.

„Noi am demarat o cercetare administrativă legată de acest caz, datorită faptului că a apărut în mass-media. Noi ca și conducere și ca și colectiv de lucru respingem orice fel de discriminare fie pe criterii etnice, fie pe criterii de limbă, fie pe criterii de apartenență religioasă sau alte asemenea situații. Mai mult decât atât, în perioadele precedente – cu 2-3 ani în urmă, deja am luat o măsură în acest sens pentru a evita situațiile de genul acesta, în care pacientul să nu înțeleagă medicul, iar medicul să nu înțeleagă pacientul pentru că nu vorbesc aceeași limbă. În fiecare tură există cel puțin o asistentă sau un medic care cunoaște limba maghiară” – a explicat managerul spitalului.

Potrivit spuselor acestuia, în urma cercetărilor pe care conducerea le-a efectuat, s-a dovedit că într-adevăr pacienta ar fi comunicat medicului Alina Bratu că nu poate să îi explice foarte bine în limba română simptomele pe care le simte, iar la rândul ei, medicul a explicat că nici ea nu înțelege limba maghiară. Cu toate acestea, zvonul cum că i s-ar fi refuzat pacientei asistența medicală pe acest motiv, nu s-a adeverit. Conform managerului spitalului, pacienta a beneficiat de îngrijiri medicale mai bine de o oră.

„Până la ora actuală din partea pacientei Majos Maria nu am primit nicio sesizare oficială. Rugămintea noastră, în situații similare în care pacientul dorește să ne aducă la cunoștință o deficiență sau o problemă, este să se adreseze direct conducerii spitalului pentru că ușa noastră este deschisă mereu. (…) În această situație, pe baza informațiilor strânse și primite nu s-a justificat luarea unei măsuri de sancționare.” – a mai spus managerul spitalului, Nagy Andras Robert.

Directorul Antal Almos a precizat că nu numai că din punct de vedere legislativ nu este permis să i se impună unui anumit angajat să cunoască și limba maghiară, dar lipsa specialiștilor îi îndeamnă să primească orice sprijin din partea oricărui medic doritor să lucreze în cadrul spitalului.

„Este o problemă foarte sensibilă; eu cred că ar fi bine să nu avem probleme de acest fel în nicio direcție, nici discriminări de niciun fel față de categorii sociale, cum ar fi rromii sau alte categorii sărace. Noi am cerut întotdeauna să fie tratați egal, fără discriminare. (…) Sper că, referitor la amabilitate, mai ales că a crescut salariul cu 25%, aș dedica acest procentaj, ca pragul de irascibilitate să scadă cu 25% pentru tot personalul indiferent de sex, limbă și vârstă și să aibă mai multă răbdare. (…) Nu a fost vorba de agresiune, nu a fost vorba de malpraxis, nu este adevărat că a fost trimisă acasă sub nicio formă.” – a mai declarat directorul Antal Almos.

În încheiere, conducerea a mai anunțat că, la nivel național, spitalele se confruntă cu o problemă legată de lipsa vaccinurilor antirabice, încă de acum două săptămâni, însă a ținut să lămurească faptul că Spitalul Județean de Urgență „Dr. Fogolyan Kristof” mai are câteva rezerve din acest vaccin.

„Noi facem stocuri de medicamente pentru că periodic avem câte o surpriză; nu este normal, pentru că bugetul spitalului oricum este limitat și noi practic limităm bugetul respectiv cumpărând și făcând stocuri cu anumite medicamente, cum ar fi serul antiviperin sau serul antirabic.” – a explicat Nagy Andras Robert.

Ioana Ardeleanu

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail