. . La Colegiul Național „Mihai Viteazul” (CNMV) Sfântu Gheorghe a avut loc, ieri, un meci de dezabatere (debate) pe tema „Egalitatea trebuie să fie reală!” ce s-a desfășurat  în cadrul proiectului Săptămâna Educației Globale derulat de Ministerul Educației și Cercetării Științifice, împreună cu Inspectoratul Școlar Județean, în perioada 16 – 20 noiembrie a.c.

La dezbatere au luat parte mai mulți elevi ai școlii însă participante la dezbatere au fost două echipe – „Guvernul” și „Opoziția” – formate din câte 3 elevi care au  expus 6 discursuri cu o durată de aproximativ 8 minute fiecare, apoi încă 2 discursuri a câte 3-4 minute, în care fiecare echipă și-a sumarizat argumentele.

Moțiunea propusă și susținută de „Guvern” a fost „Egalitatea trebuie să fie reală!” și a fost contraargumentată de „Opoziție”. Dezbaterea a fost atent urmărită de cei trei arbitri care la final au trebuit să acorde votul câștigător echipei care a punctat cel mai bine și care a adus cele mai multe argumente.

„Tema în sine este o temă care merită dezbătută, pentru că este egida sub care se desfășoară această săptămână, toate școlile din țară au organizat la nivelul lor diverse activități duse sub egida egalității care trebuie să fie una reală.” – a explicat dna. Prof. Băilă Maria

S-au dezbătut teme precum discriminarea între sexe, discriminearea rasială și s-a pus în discuție mentalitatea pe care majoritatea oamenilor o au în ceea ce privește luarea deciziilor și catalogarea anumitor tipuri de persoane după aparențe, nesocotind adevăratele lor valori.

În deschidere, echipa „guvernului” a punctat că egalitatea nu există decât la nivel de concept:

„Teoretic există egalitate, statul oferă drepturi egale pentru toată lumea dar practic în realitate nu se întâmplă chiar așa – avem o problemă la nivel de mentalitate, ceea ce echipa „guvernului” dorește să schimbe astăzi, în acest sens, filozofia noastră de caz este schimbarea mentalității” – și-a început discrusul o elevă membră a grupului pro-egalitate.

Au fost expuse argumente precum discriminările rasiale, punctând faptul că negrii și-au dobânditi destul de greu drepturile și încă sunt considerați inferiori față de restul lumii. Echipa a mai adus în argument faptul că nu există egalitate în drepturi și datorită faptului că spre exemplu, la un interviu unde participă o persoană de etnie rromă și un om „normal”, angajatorul va fi predispus să angajeze omul „normal” chiar dacă aceștia au aceleași calificări, pentru că la nivel de mentalitate și la nivel intuitiv angajatorul va considera că așa este cel mai bine.

„De ce femeile reprezintă un procent atat de mic în planul politicii sau în planul de administrare a țării, pentru că sunt considerate mai slabe decât bărbații, de aceea femeile fac parte doar în procentaj de 15 % în aceste instituții. Dacă vom avea egalitate de șanse vom aplica automat conceptul meritocrației, nu se va lua în considerare frumusețea ci meritul și cunoștințele.” –a mai argumentat membra echipei pro-egalitate.

După ce și-au expus moțiunea, a urmat rândul opoziției să aducă contraargumente, în acest sens, prim-purtătorul de cuvânt a spus: „Toți avem dreptul să mergem la școală – egalitate teoretică, dar în schimb doar câțiva elevi sunt aceia care învață. Cei care au primit dreptul de a învăța au șansa să învețe sau nu, și asta este șansa egală. Ideea este că prin egalitate teoretică le oferim indivizilor șanse egale să se dezvolte dar pentru că individul nu vrea sau nu poate, există inegalitate.”

„În momntul în care eu am o firmă de construcții și angajez un om într-un cărucior, e clar că productivitatea mea ca firmă o sa scadă drastic și idea este că într-un stat democratic productivitatea crește în momentul în care tu ai oameni mai buni” – a continuat acesta.

Următorul punct de contraargumentare a fost că există diferențe majore între sexe: „Sunt diferențe de sex, suntem conștienți, nu putem să facem femeia să fie egală cu bărbatul din punct de vedere fizic, idea este că exact pentru că bărbatul este superior din punct de vedere fizic, ocupă unele locuri de muncă precum cele din mină și femeia nu, deoarece bărbatul este apt pentru unele lucruri în vreme ce femeia nu este.” – a mai contraargumentat membrul „opoziției”.

Echipa „opoziției” a punctat că mereu vor exista oameni diferiți, vor exista oameni olimpici și oameni leneși însă că exact pentru acest lucru există bursele școlare, pentru că prin inegalitate se crește productivitatea, dacă i se oferă ocazia unui individ de a demonstra că se deosebește prin faptul că e mai bun decât ceilalți, acesta va fi răsplătit, iar prin acest argument au ținut să arate că inegalitatea este importantă.

La final ambele echipe au ținut un scurt discurs, prin care și-au sumarizat argumentele pro și contra, însă moțiunea „Egalitatea trebuie să fie reală!” a fost respinsă, echipa câștigătoare fiind „opoziția”.

„Ei puteau să joace și în „opoziție” și în „guvern”, trebuie să susțină cu argumente poziția pe care o joacă, e totuși un joc, chiar dacă a câștigat opoziția asta nu înseamnă că ei nu cred în idea de egalitate. Este un joc în care câștigă cei care au mai multe contraargumente și își susțin mult mai bine poziția pe care o joacă.” – a spus dna. Prof. Băilă Maria

Debate-ul – o activitate sănătoasă pentru dezvoltarea creativității elevilor.

În anul 1996, la inițiativa doamnei Gabriela Cucu, CNMV organiza primele dezbateri pe diverse teme între elevi. Ulterior, în 2007, responsabilitatea i-a fost pasată consilierului local Mădălin Guruianu iar de la începutul acestui an școlar responsabilitatea le revine lui Ioan Ganea jr. și Ionela Bucșa.

Printre elevii prezenți ieri la dezbatere sunt și membri ai Clubului de Debate al Colegiului Național „Mihai Viteazul” care participă anual la astfel de competiții naționale și internaționale.

„Este un mod de a-și petrece timpul și noi preferăm să și-l petreacă dezbătând anumite probleme ale comunității decât să stea în baruri sau efectiv să piardă timpul prin cluburi. Ei se pregătesc, se documentează, pentru că debate-ul asta înseamnă – să te documentezi să poți să dezbați, să-ți formulezi opinia. Suntem avantajați că la nivelul școlii există un club de debate. M-a surprins că au venit în număr atât de mare, veneau clase întregi care ar fi dorit să participle.” – a mai spus dna. Băilă Maria. În opinia domniei sale, această activitate le dezvoltă elevilor creativitatea și le oferă o înclinație spre studiu și documentare, ajutându-i să își formeze opinii proprii.

Ioana Ardeleanu

 

 

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail