La Colegiul Național „Mihai Viteazul” (CNMV) din Sf. Gheorghe a avut loc vineri, 13 noiembrie,  faza județeană a concursului „Firma de exercițiu – practică pentru un viitor competițional”, proiect cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013.

Proiectul DATA – Dezvoltare Activă Tranziția Activă- are ca obiectiv general facilitarea tranziției de la școală la viața activă, în vederea dezvoltării de competențe necesare construirii unei cariere de succes.

. .

Vorbind despre acest proiect, prof. Kanya Elena, lector firme de exercițiu, a declarat:  „Colaborăm cu parteneri din Tg.Mureș, avem 10 firme de exercițiu înființate în școala noastră iar astăzi se desfășoară un concurs județean în care firmele de exercițiu își prezintă activitățile. Există o prezentare Power Point și un spot publicitar care vor fi evaluate, în afară de asta mai există pentru evaluare un catalog și un afiș.”

Toți elevii s-au declarat încântați să participe la un astfel de concurs. Aceștia s-au documentat, au creat câte un clip video de prezentare a activității firmelor pe care le reprezentau, au adus mostre din produsele pe care le oferea firma lor și au făcut haz de necaz chiar și atunci când nu toate materialele pregătite pentru prezentare au fost funcționale.

„Ne-am dat seama cum e să lucrezi cu acte oficiale, practic am lucrat cu propria noastră firmă și mă gândesc că dacă vom avea și o specializare pe viitor, probabil proiectul acesta ne va ajuta foarte mult. (…) Eu, de exemplu, din dorința de a fi medic am ajuns să îmi dau seama că îmi doresc mai mult să devin manager în cadrul unei firme.” – a spus una dintre eleve.

Elevii au început pregătirile încă din lunile iunie-iulie, au participat la tabere competiționale și instruire de marketing, iar pe perioada vacanței au continuat să meargă la școală și să se pregătească pentru concurs.

Elevii au fost consiliați în alegerea unei viitoare profesii după profilul, nevoile și așteptările proprii și au fost învățați, pas cu pas, să înființeze o firmă, să o administreze și să lucreze în echipă ca angajați și angajatori, ca furnizori/prestatori de servicii dar și ca beneficiari. Acest lucru este menit să îi pregătească pentru confruntarea cu realitatea din viața de zi cu zi.

Firmele participante au avut parte de instruire antreprenorială, instruire financiar – contabilă și au realizat tranzacții cu ajutorul unei platforme online de tip bancă virtuală.

Cele 10 firme de exercițiu înscrise în concurs și-au prezentat produsele și serviciile oferite într-un mod cât mai comic posibil.

„A fost interesant, eu mă pricep să lucrez mai bine cu prelucrarea imaginilor așa că am ajutat echipa cu afișe, clipuri video. Nu cred că ne calificăm pentru locurile 2 sau 3 pentru că nu ne-am prezentat toate materialele, ceea ce e un dezavantaj, nu avem materiale palpabile, cum ar veni, dar am petrecut destule ore lucrând împreună și a fost fain.”- ne-a spus Ferencz Adrian, administrator în cadrul firmei de exercițiu Sketch Crew.

Printre firmele înființate de elevi s-au numărat firme de modă, de catering, de parfumuri și un hotel. Echipa Cool Clothes, o firmă de comerț cu amănuntul a venit cu motto-ul: „îmbrăcămintea îmbracă mintea, evidențiind trupul…”; Push & Fox a plusat, pe lângă produsele textile, aceștia au spus că firma lor comercializează și vinde produse cosmetice. Motto-ul lor: „We dress the future” (îmbrăcăm viitorul);

„Am considerat că e un proiect interesant pentru că învățăm să lucrăm cu actele și să înființăm o firmă, pentru că nu se știe ce va fi cu noi după ce terminăm școala (…) Am lucrat foarte mult și am încercat să fie bine, dar suntem conștienți că sunt alții mai buni, sperăm totuși la o mențiune” – au spus două eleve reprezentante ale firmei Push & Fox

Echipa Ballroom Catering s-a prezentat ca fiind o firmă care comnercializează preparate culinare din toată lumea, iar pentru a exemplifica, membrii echipei au adus mostre – prăjituri- cu care i-au servit pe membrii juriului.

„Am fost o echipă organizată, am făcut broșuri, bannere publicitare, tot ce ține de strategii de marketing. Este o activitate destul de obositoare și încarcă foarte mult timpul, dar este și eficientă deoarece poți să înveți cum să îți formezi o firmă. (…) Fizic suntem pregătiți pentru etapa următoare, psihic nu știu.” – a spus Andreea Lorena – reprezentanta firmei Ballroom Catering.

„Firma noastră se ocupă atât cu comercializarea parfumurilor cât și cu distribuirea acestora, și doar prin simplul fapt că am ales această temă ne-am diferențiat de celelalte echipe, pentru că ceilalți au ales teme comune. (…) Pentru început am stabilit capitalul social al firmei iar pentru asta a trebuit să ne documentăm despre mașinării, produse, prelucrarea florilor, am studiat atent competitorii ca să ne dăm seama cum lucrează ei, le-am studiat strategia, misiunea, pentru a fi diferiți față de ei.” – au spus Monica și Bianca, reprezentantele firmei de exercițiu Serendipity Perfumes.   

Alexandru, reprezentantul firmei Hotel Blue Lagoon, un hotel înființat pe plaja „Trei papuci”, a spus că această experiență i-a lăsat o impresie bună. „Mi se pare foarte educativ, am învățat foarte multe lucruri în acest proiect și chiar m-a motivat să îmi deschid o firmă, anul viitor.” – a mai spus Alexandru

În total, în acest proiect au fost implicați 100 de elevi, 40 dintre ei făcând parte din clasele a IX-a și 60 din clasele a X-a, care actualmente au intrat în clasa a XI-a. Proiectul a avut două etape, prima etapă a fost de consiliere și orientare profesională iar a doua etapă este cea pe firme de exercițiu. Subvenția pentru consiliere și orientare a fost de 200 de lei pentru fiecare dintre elevii participanți, iar subvenția pentru firmele de exercițiu de 300 de lei.

„Elevii chiar s-au descurcat bine, mai ales că este un liceu teoretic, care nu are nicio parte de contabilitate. Adevărul este că s-a muncit toată vara,” a spus Costea Luminița, director CNMV.

Elevii câștigători vor participa la etapa națională care se va desfășura în perioada 20-21 noiembrie a.c., la Sâmbăta de Sus. La faza națională a concursului vor fi premiate 12 firme de exercițiu, respectiv cele ce se vor clasa pe  primele 3 locuri și se vor oferi mențiuni pentru nouă dintre echipe. Câștigătorul locului 1 se va bucura de suma de 1500 lei, iar premiul pentru mențiune este în valoare de 400 de lei.

Echipa coordonatoare din spatele acestui proiect a fost formată din: Coordonator proiect local Dna. Luminița Costea; Lectori firme de exercițiu: Doamnele Băilă Maria, Torok Adela, Kanyo Elena, Dobrean Maria, Balog Constranța, Bucur Lavinia; consilieri ai Colegiului- Doamnele Moisin Doina și Mitroi Olga.

Ioana Ardeleanu

 

 

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail