Directorul Direcţiei pentru Agricultură (D.A.) Covasna contestă legea amenajamentelor pastorale, spunând că este imposibil de aplicat până la data de 29 februarie 2016, termenul la care toţi proprietarii de păşune trebuie să aibă documentaţia finalizată.

„La amenajamentele pastorale e foarte prost făcută legisaţia. Din păcate nu am fost întrebaţi, noi, care normal ar trebui să o aplicăm în teritoriu – Camera Agricolă, Direcţia Agricolă şi Primăriile – în acest sens. A venit legea, a trecut de Parlament, s-a modificat de două, trei ori, au venit normele. Efectiv, legea este inaplicabilă în momentul de faţă, după părerea mea”, a declarat pentru Mesagerul de Covasna directorul D.A.

Amenajamentul pastoral este o lucrare cu caracter complex care are ca scop reglementarea procesului de producție al pajiștilor permanente, după care se conduce întreaga activitate pastorală. Studiul amenajistic cuprinde prezentarea sub toate raporturile a aspectelor care interesează economia pastorală și prezintă posibilitățile de ameliorare a pajiștilor, el conține documentația tehnico-științifică pentru elaborarea planurilor de perspectivă în raport cu posibilitățile reale de producție ale fondului pastoral, potrivit Institutului de Cercetare-Dezvoltare pentru Pajişti (ICDP), Braşov – http://pajisti-grassland.ro/proiecte/lucrari/Ghid_de_amenajari_pastorale.pdf.

Scopul acestuia constă în reglementarea și organizarea în timp și spațiu a producției de iarbă din pajiști, potrivit condițiilor staționale locale și incidenței măsurilor de agromediu, astfel ca să se asigure o gospodărire rațională a acestora, având, totodată, ca țintă, și menținerea biodiversității și protejarea mediului înconjurător. Printre cele mai importante obiective ale amenajamentului pastoral se numără  inventarierea pajiștilor de pe teritoriul unității administrativ teritoriale (UAT),  studierea caracteristicilor fondului pastoral ce se amenajează şi furnizarea materialului documentar necesar pentru planificarea lucrărilor de ameliorare a pajiștilor și pentru gospodărirea fondului pastoral.

„Ordonanţa de Urgenţă nr. 34/2013, articolul 9, dacă nu mă înşel, spune aşa: Primăriile sunt obligate să execute amenajamentele pastorale la toate păşunile aflate în Unitatea Administrativ-Teritorială (UAT) a respectivei primării. Asta ar însemna că primăria trebuie să facă amenajament pastoral şi pentru păşunea ei comunală – care în general există la noi aproape la fiecare primărie – şi pentru păşunea composesoratului, de exemplu, sau a parohiilor ori a persoanelor fizice. Dar primăria, legal, nu poate să plătească o asemenea lucrare pentru ceilalţi, pentru alţi proprietari”, a spus Konczei Csaba.

Legea spune că un reprezentant al Camerei Agricole, unul al Direcţiei Agricole şi altul al Primăriei trebuie să formeze un grup de lucru, care să lucreze la fiecare amenajament de pe raza UAT-urilor din judeţul Covasna.

Acesta a explicat motivul pentru care lucrarea ştiinţifică pentru amenjamentul pastoral – care presupune foarte multe măsurători pedologice, climaterice, floristice şi altele – nu poate fi făcută de acest grup de lucru format din 3 persoane, şi anume: niciuna dintre cele trei instituţii care formează grupul nu are abilităţile necesare şi nici nu deţine iunstrumentele pentru aceste măsurători, astfel că trebuie contractate entităţi specializate pentru diferitele studii necesare pentru fiecare amenajament pastoral.

„Lucrarea ca amenajament pastoral, ca şi lucrare ştiinţifică, presupune foarte multe măsurători, inclusiv pedologice, climaterice, floristice şi acestea nu pot fi făcute de către Camera Agricolă, Direcţia Agricolă sau Primării. La probele de sol e abilitată şi are laborator Oficiul de Studii Pedologice – noi suntem arondaţi la Braşov. Oficiul de Studii Pedologice (OSP) este o intituţie în subordinea Direcţiei Agricole, dar care se întreţine din venituri proprii, aşa că nu va face aceste măsurători gratis niciodată, pentru că din acestea se realizează veniturile.  De asemenea, staţiile meteorologice, pentru orice date furnizate în asemenea condiţii, toate se plătesc.  Nu ştim cine cu cine face contracte pe asemenea lucrări şi cine plăteşte, dar mai ales cui”, a arătat directorul D.A.

Nu ar fi o problemă să se realizeze studiile necesare care intră în componenţa amenajamentului pastoral, dacă ar exista fondurile necesare, însă legislaţia prevede că fiecare Primărie să plătească pentru acestea, lucru imposibil, deoarece o primărie nu poate aloca fonduri pentru ceva ce nu se află în proprietatea acesteia. „Asta este cea mai stringentă problemă: trebuie scos din lege că Primăria trebuie să finanţeze pe tot teritoriul UAT-ului. De exemplu pe teritoriul comunei Poian se află păşunea municipiului Târgu Secuiesc. Cum finanţează Poian păşunea municipiului Târgu Secuiesc? Breţcu are păşune în judeţul Vrancea, sau Bacău. Asta este cea mai mare problemă”, a arătat Konczei. Rezolvarea pe care o propune directorul Direcţiei Agricole este ca fiecare proprietar să îşi facă amenajamentul pastoral.

Timpul este foarte scurt

Pe lângă problema finanţării amenajamentelor pastorale, agricultorii se mai lovesc de o problemă la fel de apăsătoare: timpul foarte scurt. Lucrarea ştiinţifică a unui amenajament pastoral are în jur de 75 de pagini, iar, potrivit direcotrului D.A., în judeţul Covasna sunt aproximativ 250 de astfel de amenajamente care necesită documentaţie.

Potrivit agroinfo.ro, Asociaţia Comunelor din România, care reuneşte peste jumătate din comunele din ţară, a solicitat Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR) ca termenul să fie prelungit cel puţin până la finalul anului 2016. Din răspunsul primit, se pare că termenul va putea fi prelungit, până în anul 2018:  „În vederea realizării proiectului de amenajament la nivelul tuturor Unităților Administrativ-Teritoriale, MADR susține modificarea și completarea OUG 34/2013, privind realizarea și aplicarea amenajamentului pastoral, începând cu anul 2018”, precizează MADR.

. .

 „În judeţ avem 42 de primării care au păşuni comunale, avem 159 de Composesorate, avem multe parohii care au păşuni, dar şi persoane fizice proprietare de păşuni, iar timpul este foarte scurt. Centralizarea numărului de proprietari şi de păşuni este în curs. Eu cred că sunt cel puţin 250 de păşuni, asta înseamnă 250 de amenajamente pastorale. Asta nu se poate face până în 29 februarie 2016. Imposibil!  Nu are cine să facă un asemenea volum de muncă. Lucrarea de specialitate pentru un amenajament pastoral conţine 70-80 de pagini. Toate aceste lucruri au fost făcute de Întreprinderile Judeţene de Pajişti care s-au desfiinţat din anii 1990. O întreagă instituţie s-a ocupat numai de aşa ceva. Cum să ceri de la 3 specialişti să facă asemenea lucrări?”, a spus Konczei.

Dacă aceste lucrări ştiinţifice nu sunt realizate până la data de 29 februarie a anului viitor, Asociaţiile şi Crescătoriile de animale nu pot închiria păşunea şi nu pot accesa fonduri pe păşune, întrucât amenajamentul pastoral este baza unui contract de concesiune sau de închiriere.

În acest sens, directorul D.A. a purtat discuţii cu secretarul de stat şi cu ministrul încă de anul trecut, însă, se pare că până în momentul de faţă rugăminţile fermierilor nu au ajuns la urechile potrivite.

„Eu sper că acest termen se va prelungi, în primă fază şi problemele ridicate de noi să se reglementeze printr-o modificare sau o simplificare a legii”, a conchis Konczei Csaba.

Maricela Dan

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail