Aromânii, numiți în România machedoni, fac parte dintro populaţie tot mai puţin numeroasă (estimată până la un sfert de milion de suflete împrăştiate în mai multe state din Balcani), provenind dintro ramură a latinității răsăritene, alături de dacoromâni, meglenoromâni și istroromâni. Ei nu trebuie confundaţi cu marea majoritate a locuitorilor actuali ai Republicii Macedonia (FYROM), deşi o minoritate de „armâni” trăieşte în această ţară.

Povestea aromânilor

    Originea aromânilor este încă disputată. Nu există un punct de vedere unamim,    însă mulţi istorici, etnologi şi lingviști consideră că această minoritate descinde din protoromâni. Numărul lor exact nu  poate fi precizat  în momentul de faţă, întrucât mulţi dintre ei nu mai vorbesc limba strămoşeacă, adoptând-o pe cea a ţării unde s-au stabilit. Majoritatea  dintre ei şi-au întemeiat căsători mixte, iar copiii lor învăţă  graiul oficial, altminteri nu s-ar putea integra în societate. Doar bătrânii îşi mai amintesc unele cuvinte, expresii, mai fredonează  vechi melodii, precum  celebra „La muşata armână”, cunoscută şi la noi în ţară.

     În comunităţile machedone se cântă frecvent acest veritabil şlagăr popular, care scoate imediat pe ringul de dans fete şi băieţi, bătrâni şi tineri, ce se prind într-o „horă”  vijelioasă.

   Când scriu aceste rânduri  ascultat o variantă excelentă cântată de  semi-aromânca Elena Gheorghe (fostă componentă a trupei Mandinga) & G. Coadă,  cântec care m-a făcut să tresalt pe scaun…

    I-auzi, nene!

„La muşata armânâ”

    „La muşeata armânâ/ La şopatlu din vali/ Dziua cându treți/ Înj faţi mirachi mari//
Oh lele le oh // Multu te-am tu vreari/ / Oh lele le, oh/ Dă-nj şi ună bâşeari // Ah, armâna mea// Trup ca di fildanâ / Cum sâ-nj fac s-ți spun/ Pi suflit nij`am nâ rana// Oh  lele le, oh// Ah armâna  mea/ Voi s-ți  un zboru/  Câ tora cu tini / Mâni voi să-m însor// Oh lele le oh/ Mas vrei tini, gione/ S`hiu înveasta tau`/ Hai la mini acasâ/
Ca`s adrăm harau`// Oh lele le oh/ Numtâ s`nâ fâțemu/ Oh lele le oh/
Ș`mari cor s`adrămu!”

„La frumoasa aromână”

   „La frumoasa aromână/ La şipotul din vale/ Întotdeauna când trec/ Mi se face tare dor// Oh lele le oh / Mult eu te doresc / Oh lele le oh/ Dă-mi o sărutare//Ah, aromâna mea/ Trup ca vlăstarul/ Cum să fac să-ți spun/ Că în suflet am o rană// Oh lele le oh // Ah, aromâna mea/ Vreau să-ți zic o vorbă/ Că acum cu tine/ Eu vreau să mă însor// Oh lele le oh/ Dă-mi o sărutare// Mai vrei tu, băiete/ Să fiu neveasta ta?/ Hai la mine acasă/ Să ne înveselim//Oh lele le oh/  Nuntă ca să  facem// Oh lele le oh/ Și-n horă să ne învârtim”.

Istorie şi limbă comune

      Unii istorici şi  filologi neutri, de bună credinţă, nu…patriotarzi exaltaţi,  care au studiat aprofundat  acest domeniu afirmă  că aromânii ar fi o ramură  a poporului nostru, având multe tradiţii asemănătoare şi, în mare, aceeaşi istorie.

    Altminteri cum se poate  explica  faptul că  dialectele folosite de românii  din partea de Nord a Dunării şi de aromânii Sud-dunăreni sunt cvasi-inteligibile, deşi cele două ramuri ale romanităţii orientale au fost separate sute de ani prin aşezarea turcilor?

    Aţi văzut textul celebrei melodii „La muşata armână”?  Ei, ce părere aveţi?

. .

Surpriză plăcută

    Trebuie să vă spun că  în voiajul macedonean am avut parte de câteva surprize agreabile. Pintre care şi întâlnirea neaşteptată cu un tânăr  inginer ce  m-a abordat deschis în oraşul Bitola. Văzând maşina cu însemnul RO a venit aproape şi m-a întrebat.

  – „Здраво,  eşti din  Романија?”

  – Da, frate.

  – „Di-ntribari znjii nu-ari”.

  – Poftim???

  – „Întrebarea vină n-are”. E o vorbă de-a noastră, „Adică să nu te superi”.  Eu îs Kiru, armân.

  – Îmi pare bine. Eu mi-s Horia, valah.

  – „Alãgatlu multi shtii” („Cel umblat multe ştie”).

  – Aşa crezi?

  …Zicala nu prea se potrivea în cazul meu. Fiindcă dacă nu-mi spunea Kiru la un prânz  la el acasă, habar n-aveam că există un orăşel în Macedonia, se numeşte Cruşovo, în care  aromâna este considerată… limbă oficială. Iar câteva localităţi  întemeiate de macedoromânii fugiţi din calea prigoanei turceşti  în secolul al XVIII-lea  au o populaţie sută la sută aromână.

   Şi în oraşul  Bitola (unde s-a născut şi vieţuieşte confortabil interlocutorul meu) trăiesc mulţi etnici aromâni „puri” sau  familii de etnii diferite.

Drepturi pentru aromâni în Macedonia

    Faţă de  situaţia din alte state, unde puţinii  aromâni care mă trăiesc nu au deloc drepturi or sunt  extrem de firave, Kiru mi-a spus că în Republika Makedonja situaţia diferă. În bine. Ei sunt recunoscuţi drept minoritate naţională. Ba au chiar două partide politice, ajungând şi la guvernare, iar pe data de 23 mai îşi cinstesc  Sărbătoarea etniei. Cu toate că  oficial şi-au declarat apartenenţa la  comunitate  numai  câteva mii de aromâni, unele voci  optimiste din grup afirmă  că numărul lor ar ajunge la câteva zeci de mii. Oare?

    Cert este că  Postul public de Televiziune  are în grilă trei emisiuni săptămânale în dialectul aromân.

                                                                       Test edificator

     Ca o nostimadă din timpul popasului  în casa primitoare a lui Kiru, am să vă povestesc ce a făcut noul membru al familiei – un superb căţel, care mi-a sărit  în braţe în chip de „Bun venit!”, de cum am intrat. Se numeşte  Oskar şi e labrador. Deocamdată este pui de culoare aurie, are pedigree (cum altfel?), a fost vaccinat. Deci un exemplar de familia bună.

   Gazda, ca  orice „părinte” grijuliu,  a ţinut  să-l educe corespunzător. Nu doar privitor la efectuarea necesităţilor cotidiene, ci şi în privinţa  comportamentului  în „societate”. L-a dat mai întîi la o şcoală de dresaj. Degeaba.  I-a luat apoi un antrenor special, dar progresele  s-au dovedit anemice. Kiru, armân  catârgiu,  nu a renunţat, suspectând micul tovarăş de companie  ori că e leneş, ori e …sărac cu duhul.

     Într-o zi a văzut la televizor un reportaj despre isprăvile unui porcuşor de Guineea foarte isteţ, care a uimit asistenţa din platou mutând cu botul tot felul de figurine din plastic împrăştiate pe jos, aşezându-le logic după mărime, formă şi culoare.

   -Asta trebuie să facă şi  Oskar, şi-a zis „tatăl” lui. Din Germania, unde s-a dus în delegaţie,  a adus la fiecare membru al familiei câte un mic cadou, iar labradorului un…test de inteligenă canină. (Nici n-am ştiut că există aşa ceva! – n.a.)

  L-a chemat pe  lătrător  într-o camera ca nu-l streseze şi a răsfirat piesele jocului pe podea. Ele trebuiau mutate cu lăbuţa  şi aşezate într-o anumită configuraţie. După o jumătate de oră de ateptare, curios să vadă ce IQ are patrupedul său mult iubit, a deschis  nerăbdător uşa.

   Pe jos însă nu mai era nici o piesă: Oskar le…mâncase pe toate!!!

                                                    Politichie, la un pahar

    La un păhărel de rachiu făcut în casă, gazda mi-a răspuns orecum sastisită şi la câteva întrebări despre  politichia naţională.

  – Nu prea mă interesează trebuirile ăstea. Ştiu doar ce aflu de pe la televizor…

  – Totuşi…

  – Pot să-ţi spun că avem  o democraţie solidă, cu un Parlament unicameral –  „Sobranie”. Este  numită în popor Adunare şi are 120 de „scaune”.

 – Adică membrii…

 – Exact cum zici. Membrii se aleg  la patru ani. Rolul şefului statului e  redus,  mai mult onorific. Preşedintele este ales la fiecare cinci ani și poate avea, dacă-i bun,  două mandate.

  – Şi cine e la „butoane”?

  – N-am înţeles…

  – E o vorbă românească mai nouă. Cine deţine efectiv puterea?

  – Primul-ministru, Gjorge Ivanov. El este şi comandantul Armatei şi președintele Consiliului de Securitate a Statului. Nu te joci…

    La despărţire Kiru mi-a spus încrezător o vorbă  înţeleaptă aflată de la părintele său: „Chiari nã pãduri creste anda fidãnjili”.( „Câtă vreme apar lăstari, pădurea nu se usucă!”)

   Am ţinut-o minte şi vă recomand să faceţi aidoma.

Pretutindeni dai de cârcotaşi

     …Nu ştiu dacă e bine sau nu să abordez „sujetul”? Unii cârcotaşi din Vest au considerat că abundenţa de obiecte decorative – mari şi mici, amplasate unde vrei şi unde nu te aştepţi prin Capitală – face notă discordantă cu vechea arhitectura ce are încă reminiscenţe comuniste, dând  pe alocuri senzaţia de prost gust şi megalomanie.  Chiar mă aflam  lângă Podul  de Piatră din Skopje  şi priveam la grupul  statuilor  alcătuit din cea a regelui  Filip al II-lea al Macedoniei (tatăl lui Alexandru cel Mare), Iustinian I şi a fraţilor  Chirill şi Metodiu, care au răspândit  ortodoxia în rândul popoarelor slave.

   Stăteam şi cugetam, ca badea Gheorghe pe prispă.

   Ceva mai încolo două domnişoare lungane din bronz  „m-au luat” prieteneşte la mijloc, făcându-mă să mă  simt ca un pigmeu. Abia acum am înţeles ce simt bărabţii scunzi, gen Irinel, în compania femeilor înalte.

    Mai fac vreo doi paşi şi  mă împiedic de un „lustrangiu”(cum zic unii) din…metal artificial, ce stătea înţepenit chiar pe trotuar.

     Lângă mine s-a oprit  un cuplu de tineri blonzi, cred nordici, ce comentau în surdină. N-am înţeles ce spuneau, însă le-am aruncat nada, arborând o figură naivă:

   – Frumos, nu-i aşa?

   – Kitsch!, a mormăit fata,  privindu-mă  cu îngăduinţă.

     Nu ştia, sărăcuţa, cu cine are de-a face… (Va urma)

                                                                                                            Horia C. Deliu

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail