Sâmbătă,  29 august, la dată fixă  în fiecare an  credincioşii evocă un moment dramatic, care a impresionat oamenii din vechime, dar şi posteritatea: anume  Tăierea Capului Sf. Ioan Botezătorul. În popor această zi se numeşte şi Sântion de Toamnă, marcând trecerea spre sezonul autumnal, la 1 intrând în luna lui Răpciune.

    Pentru închinătorii care respectă strict canoanele mâine este post negru sau aspru, de asemenea există  anumite  oprelişti legate de activităţi obişnuite conform unor tradiţii foarte vechi, cum vom arăta ceva mai jos în articol.

 Tăierea Capului Sf. Ioan Botezătorul

    Pentru că  Sf. Ioan  a avut  curajul de a  critica în gura mare dezmăţul şi viaţa imorală  în care trăia Irod,  împăratul acelor timpuri, viaţa i-a fost pusă în pericol. De fapt, nu atât dictatorul care ocârmuia ţara îi dorea moartea, cât Irodiada, fosta sa cumnată cu care ulterior s-a căsătorit, o femeie  de o răutate ieşită din comun. Aceasta a uneltit uciderea Botezătorului, deşi inţial Irod  s-a opus.

     Atunci Irodiada a pus-o pe Salomeea, frumoasa-i fiică, să-l aţâţe pe împărat executând un dans lasciv la un chef, iar drept recompense a cerut să-i fie adus pe o tipsie…capul lui Ioan, dusşmanul ei de moarte. Ceea  ce s-a şi întâmplat.

    Regele a acceptat finalmente târgul mârșav și criminal, fiind ameţit de alcool şi înfierbântat de juna fiică vitregă. Abia  când i s-a arătat „trofeul” pus într-un blid de lut,  s-a înfiorat şi a avut o replică memorabilă: „Acum poţi să dansezi cât vrei” i-a spus Salomeei, cu semnificaţia de a nu se mai opri, aidoma celor bolnavi de friguri.

    Irodiada  a solicitat  să primească ea capul martirului spre a-l îngropa  în curte, ca pe o supremă satisfacţie.  Tiranul a fost de accord, temându-se că înhumarea trupului alături de cap ar putea provoca vreo minune divină, conducând la învierea incomodului personaj.

   Aşa se face că trupul a ajuns undeva în Sevastia, în vreme ce capul a urmat o serie de peregrinări, numite  semnificativ în literatura religioasă drept „Aflări ale preţiosului Cap”.

 

Trei  momente importante

     Se cunoesc  trei momente importante legate de aceste întâmplări. Prima s-a datorat   unei femei pe nume  Ioana, soţia vistiernicului,  care  a dezgropat Capul Sf. Ioan  şi  l-a dus într-un loc ferit, pe muntele din satul lui Irod. A urmat  în zilele împăraţilor Constantin şi Elena, cunoscuţi pentru modul în care au încurajat credinţa,  o a doua aflare, iar cea de a treia s-a sărvârşit mult mai târziu,   când Capul Sfântului a ajuns  cu mare  cinste  la Constantinopol.

Pomenirea morţilor

    În această zi specială  se fac din nou pomeni în amintirea rudelor, prietenilor plecaţi  la cele veşnice. Se oferă  fructe pentru ca spiritele morţilor să fie îmbunate.  După  Slujba de la biserică se fac mici pomeni de  mere, pere, struguri sau castraveţi.

    Este o zi de Post şi de reculegere pentru toţi credincioşii, o ocazie de a ne gândi la marele sacrificiu făcut de Sf. Ioan.

Superstiţii şi oprelişti

      În unele aşezări din judeţul Covasna, cum ar fi comunele şi satele din Ţara Buzaielor, am întâlnit anumite superstiţii şi oprelişti legate de comemorarea zilei de 29 august, mai ales femeile în etate ţinând post aspru, mâncând doar struguri şi bând apă. Una dintre superstiţii se referă la interdicţia de a consuma vin roşu în această zi, deoarece în credinţă acesta reprezintă sângele Botezătorului.

   După cum ne spunea un bătrân din Băcel, nenea Vasile Marcu, nu  trebuie să foloseşti… cuţitul atunci când tai varza,  pepenii, roşiile, alte legume  ce amintesc de forma unui cap, iar pâinea se rupea cu mâna.

     O altă superstiţie vizează folosirea măturilor care  trebuie lăsate pentru 24 de ore la o parte, spre a nu fi deranjată liniştea morţilor!

     După prânz şi cină farfuriile, blidele sau tipsiile murdare de mâncare nu trebuie spălate, fiind lăsate  la o parte până a doua zi dimineaţa, ca un omagiu adus jertfei Sfântului Ioan Botezătorul. Ne amintim că pe un asemenea vas i-a fost înfăţişat despotului Irod Capul Botezătorului, ce  abia fusese despărţit de trup.

   Anumiţi oameni mai în etate au şi azi credinţa că temerarul Botezator este unul dintre sfinţii cei mai apropiaţi de Dumnezeu.

Primul mare pas spre toamnă

. .


  Se mai spune că din această zi începe treptat să se facă simţit (mai ales noaptea) frigul toamnei. Și ca o parabolă se face referire, de fapt, la frisoanele pe care orice credincios le are  când se gândeşte cum a pierit  Sfântul Ioan Botezătorul. În anumite localităţi româneşti, precum la Voineşti,  această zi tristă a Tăierii Capului Sfântului Ioan Botezatorul este cunoscută şi sub denumirea  populară de „Sântion de Toamnă”. Am  întâlnit pe alocuri şi alte variante, precum „Crucea Mică” sau „Brumariul”.

    Există o legendă mai specială,  cunoscută de folclorişti, care spune că Sântion ar fi fost un tânar sărac dar plăcut la înfăţişate, înainte de a ajunge celebru.  Într-o zi, o femeie bogată l-a invitat peste noapte la ea, dar  el nevrând să intre în păcat, s-a rugat stăruitor la Dumnezeu să-i ia frumuseţea cea ademenitoare.  Şi s-a trezit pentru câteva ore cu un cap de … berbec (!), scăpând astfel de ispită.

 

Iisus Hristos şi Ioan  Botezătorul

      Este cunoscută  legătura strânsă care a existat între Iisus Hristos şi Ioan  Botezătorul, cei doi fiind de-o vârstă  şi trăind în aceeaşi regiune. Iisus  a recunoscut notorietatea şi pretigiul moral a lui Ioan, mergând cu inima deschsiă  spre a fi  botezat în Râul Iordan. Evanghelia precizează  că  în acel moment special, deasupra lui Iisus a coborât un porumbel alb, intruchipare a Duhului Sfânt, iar din ceruri s-a auzit o voce divină, ce a marcat  începutul misiunii publice a Mântuitorului.

                                                                                                     Horia C. Deliu

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail