Interviu cu prefectul județului Covasna, Sebastian Cucu

 De  13 ani  de zile  este angajat  al Prefecturii Covasna, pornind  de la funcția de consilier juridic, apoi șef serviciu, subprefect, prefect.

 Domnule Sebastian Cucu, cum vedeți această ascensiune  a dumneavoastră de la prima treaptă profesională,  la treapta cea mai de sus, în această instituție?

–          E relativ anormală în condițiile zilelor noastre, însă eu o văd ca pe o ascensiune firească și așa ar trebui să se întâmple peste tot. Am început activitatea în această instituție de la funcția de consilier juridic debutant, aici am debutat  imediat după absolvirea studiilor, la câteva luni și, progresiv am ocupat toate funcțiile, fără să sar vreo etapă. Deci, din punctul acesta de vedere sunt împăcat cu mine, iar instituției îi datorez, practic, sub aspectul profesional, totul. Mă identific profesional cu această instituție. Pot să spun că am avut șanse, din punctul acesta de vedere,  și cred că e un exemplu, nu neapărat personal, dar pentru cei care doresc să urmeze o carieră în administrație, e semn că se poate.

 –          Ați fost numit în funcția de  reprezentant al Guvernului în teritoriu după ce doi prefecți, anterior dumneavoastră, au fost schimbați, la cererea UDMR, doar pentru că solicitaseră respectarea legii. Care a fost starea de spirit a dumneavoastră atunci când ați preluat funcția de prefect al județului Covasna?

 –          Aici e necesară o precizare, pe care, de altfel, am mai făcut-o și la momentul numirii: eu exercit temporar această funcție, pentru că Guvernul așa a decis ca eu să exercit, pe o perioadă determinată,  funcția de prefect. Prin urmare, eu nu am văzut-o altfel decât ca o datorie, ce-i drept, de onoare, de a exercita această funcție până când este nevoie. În rest, sigur că orice funcție presupune responsabilitate,  și una de prefect, cu atât mai mult.

 –            Au trecut aproape 8 luni de la învestire.  Ce ne puteți spune, domnule Sebastian Cucu, despre aceste opt luni de activitate ca reprezentant al Guvernului în teritoriu?

 –          Ce pot să vă spun…? Am încercat să mențin activitatea instituției la un nivel cât se poate de normal, ca să zic așa, în condițiile în care ne-am confruntat cu multe probleme, în special în zona înmatriculărilor, acolo unde am avut mari pierderi de personal, dar de fapt, aceasta este o problemă generală pe care am sesizat-o în aproape toată administrația locală.

 –          Ca urmare a sesizării, s-a întâmplat ceva benefic? Chiar la începutul acestui an ați ridicat problema lipsei de personal.

 –       Da, cu problema înmatriculărilor am început, practic, mandatul. Se pare că, într-un final a început să se rezolve situația; au avut loc schimbări acolo, s-a pensionat șeful de serviciu, avem un nou șef la Serviciul de înmatriculări auto, care a început deja să pună lucrurile la punct.  (…) După cum știți, în anul 2010, când au fost reduceri masive de personal, instituția noastră a pierdut un număr de peste 10 posturi, ceea ce este mult, în condițiile în care suntem la ora actuală în jur de 30 de angajați. Ori 10 ar fi însemnat 40, deci un sfert din posturile instituției au fost reduse în anul 2010.

 –          Informându-mă cu privire la activitățile desfășurate în cadrul Instituției Prefectului  am  găsit 15, începând cu verificarea legalității actelor administrative și terminând cu organizarea activității privind permisele de conducere. Care dintre aceste activități vă solicită cel mai mult în serviciul dumneavoastră de reprezentant al Guvernului?

 –          Toate! Câteodată nu e timp suficient pentru a le face loc tuturor și, bineînțeles, în limita legii se mai fac și delegări de competență, însă toate activitățile  noastre sunt importante, eu așa le văd, și pe toate încercăm să le ducem la bun sfârșit. Sigur, sunt unele care în anumite perioade sunt mai importante, ca să zic așa situațiile de urgență, atunci când avem probleme, așa cum au fost undeva în primăvară, dar slavă Domnului, nu prea mari, cu câteva inundații, sau  în perioada alegerilor, când suntem în prim plan și sunt activități care  ne solicită foarte mult într-un timp foarte scurt, dar și celelalte activități curente, și, în principal, verificarea legalității actelor, care este principala activitate a Instituției Prefectului, și toate celelalte, de altfel, ne ocupă timp  și încercăm să le facem cât mai bine și cât mai corect.

–          Mă uitam pe raportul de activitate al prefectului din 2014, și, în ceea ce privește verificarea legalității actelor am observat că a fost o scădere drastică a actelor ilegale din partea autorităților publice locale. Care este situația anul acesta, în 2015, în raport cu 2014?

–          Ne bucură când avem astfel de statistici, pentru că înseamnă că ceea ce, pe parcursul anilor, aducem în atenția autorităților locale ca fiind elemente de nelegalitate, sunt luate în considerare și sunt remediate pe parcurs. Noi nu avem un scop în sine în a identifica un număr cât mai mare de acte nelegale, ci acolo unde am identificat actul, dorim ca în viitor  acel element de nelegalitate să nu se mai regăsească.

–          Și s-a mai regăsit (elementul de nelegalitate-n. red.) la vreo autoritate?

 –         De la caz la caz… unii persistă, alții învață din greșeli…e ca în viață.

 –         Tocmai ați ieșit dintr-o audiență. Cu ce vin cetățenii  județului Covasna în audiență la dumneavoastră? Ce probleme vă aduc la cunoștință?

 –       Una dintre marile probleme, nu numai ale județului nostru, și care ne ocupă, de asemenea, o mare parte din activități, sunt cele legate de aplicarea legilor fondului funciar, de finalizare a procesului de reconstituire a dreptului de proprietate. Majoritatea persoanelor care vin în audiențe au astfel de probleme legate de terenuri, clădiri pe care le-au revendicat de la începutul aplicării legilor,  și unii dintre ei nici în ziua de astăzi  nu au reușit să le dobândească. Aici chiar există într-adevăr, probleme. Am și avut întruniri cu primarii; acest proces trebuie să fie finalizat până la 1 ianuarie 2016, iar timpul ne presează pentru că, iată, mai sunt mai puțin de  5 luni de  zile și sunt multe de făcut aici.

 –          Și, în opinia dumneavoastră, se va putea respecta acest termen?

 –          Sper!

 –          Cetățenii cunosc care sunt  temele cu care  se pot prezenta în audiență sau vin și cu alte probleme care nu țin strict de activitatea Instituției Prefectului?

 –        Cum spuneam, 80% fiind probleme funciare, nu știu dacă oamenii știu sau nu, dar nimeresc obiectul de activitate. Mai sunt și excepții, sigur…mai sunt persoane care vin cu diferite probleme – că se ceartă cu vecinii pentru un gard – probleme care, bineînțeles, nu intră în competența instituției noastre, dar sunt prea puține, pot să recunosc.

 –          Știu că în septembrie 2013, la o întâlnire care avea ca temă aplicarea legii cu privire la inventarierea  terenurilor și pădurilor, primarii din județ erau nemulțumiți cu privire la posibilitatea de a implementa legislația în teren.

 –          Mi-aduc aminte de acea întâlnire, era vorba despre inventarierea terenurilor, proces care  la nivelul județului nostru s-a finalizat în procent de 100%, în primăvara acestui an. Deci, sub acest aspect stăm bine, adică am rezolvat problema inventarierii, însă în urma inventarierii, în baza Legii 165/2013, urmează să fie soluționate toate cererile până la data de 1 ianuarie 2016. Este prima dată, dacă nu mă înșeală pe mine memoria, când există și un termen limită în materia aplicării legilor fondului funciar până la care trebuie soluționate toate cererile, termen care a fost promulgat și acum este stabilit pentru 1 ianuarie 2016.

 –          Faptul că totuși, după Revoluție, sunt 6 legi și o ordonanță de urgență în materia proprietății, nu a îngreunat activitatea?

 –       Cu siguranță. Este primul factor pe care l-am identificat, și nu numai eu, în acest domeniu, faptul că legislația a venit una peste alta și nu s-a reușit, în intervalele dintre legi să se  rezolve o lege, a venit alta, cu alte reglementări și într-adevăr, a creat o confuzie, dacă putem să spunem așa, de care, nu mă feresc să spun, unii chiar au profitat. Sigur, nu este singurul factor care a dus la întârzierea finalizării procesului, însă  este unul dintre cei mai importanți.

 –          Vorbind despre activitățile din cadrul instituției, vă rog să faceți câteva precizări cu privire la   Colegiul prefectural.

 –        Colegiul prefectural se întrunește lunar și în cadrul său  se dezbat problemele cu care se confruntă la nivelul județului, în principal,  serviciile deconcentrate, și tocmai pentru a se putea relaționa și a interacționa mai multe dintre aceste instituții, pentru a identifica soluții la probleme care exced, știu eu, ariei de competență a unei singure instituții. Se analizează activități, se propun activități, se prezintă informări…cam acesta este rolul colegiului prefectural care, prin definiție, este un organ consultativ, pe lângă Instituția Prefectului.

 –          Care este relația Instituției Prefectului cu reprezentanții autorităților locale, județene?

–          Relația este una instituțională. Nici nu poate fi alta, și eu cred că așa  trebuie să rămână! Dacă rămâne așa este una foarte bună, eu așa o văd, fiindcă în plan instituțional nu am avut probleme, am cooperat cât  de bine s-a putut și,  în mod evident, în condițiile și în limitele legii. Pentru mine, toți sunt primari și toate problemele sunt egale, indiferent din partea cărui primar vin, și cred că și ei sunt în asentimentul meu. Ori de câte ori am putut să îmi pun experiența mea, cât o fi ea, la dispoziția dânșilor, și am putut să rezolvăm probleme împreună, am făcut-o. Chiar și înainte de a fi prefect, sau poate chiar înainte de a exercita această funcție cu predilecție.

 –          Ar mai fi ceva ce doriți să transmiteți, privind activitatea Instituției Prefectului?

 –          În general, activitățile pe care noi le defășurăm sunt mai multe decât cele prevăzute în lege sau cele care sunt aduse în atenția opiniei publice, care, de multe ori sunt câteva, dar cred că le-am atins pe toate. Ar mai fi activitatea de apostilă, care este o activitate, de asemenea, directă cu publicul,  și pe care o desfășurăm de câteva luni într-un cadru integrat, printr-un proiect care s-a implementat la nivel național și care a presupus niște eforturi considerabile, în special sub aspectul resursei umane, dar pe care, la momentul acesta, îl desfășurăm cu succes, zic eu. Activitatea de pașapoarte, e, la fel , în subordinea noastră, unde nu sunt probleme… cam asta ar fi. În rest, orice activitate  mai deosebită pe care o vom desfășura o vom aduce la cunoștința opiniei publice.

 –          La ultimele evenimente importante  ale românilor din județ –  la Vâlcele, la Întorsura Buzăului, la Zăbala- a fost plăcut sufletului meu să văd că citați din înaintași ai noștri. Să înțeleg că sunteți pasionat de lectură?

 –          Am fost, aș putea spune, pentru că timpul îmi permite din ce în ce mai puțin să mă dedic lecturii. Nu sunt neapărat un pasionat, dar încerc, în măsura timpului liber, să mai umplu și acest gol, pentru că lectura e necesară și încerc să recomand în special tinerilor din ziua de astăzi să afle lucruri și în afara internetului.

 –          Afirmăm că viitorul stă în tineri…

 –       Întotdeauna viitorul stă în tineri. O societate care nu are tineri pregătiți pentru ceea ce vrea să facă sau vrea să devină, e sortită pieirii. Deci, într-adevăr, tinerii trebuie să fie cei care să preia frâiele, ca să zic așa, dar gradual. Trebuie găsit un echilibru între experiență, entuziasm, energie.

 –      Noi, cei mai în vârstă, mai avem răbdare cu tinerii noștri să îi facem să capete acea  experiență sau ne-am obișnuit că trebuie să-i luăm cu experiență, deși ei nu au avut unde să și-o clădească? Cum vedeți acest aspect?

 –          E o greșeală. Nu poți să ceri experiență unui tânăr. Experiența se dobândește și se dobândește exersând într-un domeniu sau altul. De aceea, spun că fiecare își are locul. Cei neexperimentați trebuie să învețe de la cei experimentați, cei experimentați trebuie să-și mențină entuziasmul și să nu se plafoneze avându-i lângă ei  pe cei tineri.

 –          Am participat la aceste evenimente –întâlnirea comunității românești la Întorsura, Sântilia, zilele comunelor – unde ne-am tot întâlnit. Cum vedeți rolul acestor evenimente și cum vedeți  trendul?

 –          Așa cum am spus-o și la aceste evenimente, e îmbucurător, e normal  să existe asemenea întâlniri, să existe asemenea dezbateri, și cred că pe parcursul înmulțirii lor, vor deveni din ce în ce mai constructive. E un prim pas.

 –          Ce  puteți spune comunității românești din județul Covasna, la acest moment, după întâlnirea organizată, luna trecută,  la Întorsura Buzăului, după sărbătorile la care ați participat?

 –          Din postura de prefect  pot să spun comunității românești același lucru pe care îl spun și comunității maghiare, respectiv faptul că în calitate de reprezentant al Guvernului și de garant al respectării legii, cu asta mă voi ocupa și, deopotrivă, în măsura în care consider că trebuie să intervin, o voi face fără niciun fel de ezitare, pentru respectarea legii, care, așa cum am mai spus-o de foarte multe ori, este cea care, până la urmă, creează echilibru, creează încredere în societate, în rândul cetățenilor și cred că asta este foarte important pentru toate comunitățile, fie că e vorba de cea română, de cea maghiară sau de alte comunități.

 –          La Zăbala, îl citați pe Avram Iancu, spunând că „singurul dor al vieții lui este să-și vadă națiunea fericită”. Fiecare dintre noi, într-o mai mică sau mai mare măsură, facem istorie. Dacă peste ani ar fi să îl citeze cineva pe fostul prefect al județului Covasna, Sebastian Cucu,  care ar fi acel citat?

 –          Nu mi-am pus niciodată problema. Nu e cazul. Ar fi suficient să nu mă pună pe o listă neagră, din punctul meu de vedere, ci să spună că a fost unul dintre cei care și-a făcut treaba acolo unde a fost pus să o facă.

             Maria Graur

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail