Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Covasna va derula  Proiectul „Terapii combinate în recuperarea copiilor şi tinerilor cu nevoi speciale”.

Proiectul elaborat de către specialiştii Asociaţiei pentru Protecţia Familiei Életfa (Copacul vieții-n.red.) se desfăşoară în cadrul Programului MOL pentru Sănătatea Copiilor 2014. Acest program este lansat anual pentru a finanţa proiecte de terapie emoţională şi prin artă, având ca scop reabilitarea psiho-socială a copiilor cu deficiențe, afecţiuni cronice sau în curs de recuperare după afecţiuni grave. Valoarea totală a proiectului este de 19.420,00 RON, acestă sumă fiind folosită în totalitate pentru achiziţionarea echipamentelor necesare realizării programelor de terapie multisenzorială şi art-terapie.

Ideea acestui proiect a luat naştere din dorinţa de a contribui prin noi metode la reabilitarea şi integrarea socială a copiilor cu nevoi speciale care frecventează două centre de reabilitare care aparţin Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Covasna. Deoarece cele două centre de reabilitare nu au fost dotate cu echipamentele necesare terapiei multisenzoriale, din repertoriul specialiştilor care lucrează în aceste instituţii a lipsit această metodă, respectiv anumite metode de art-terapie. Din acest motiv, proiectul îşi propune oferirea unui program complex de terapie multisenzorială şi terapie prin artă pentru copiii şi tinerii cu nevoi speciale care alcătuiesc grupul ţintă.

. .

Grupul ţintă este format din 48 de copii şi tineri cu nevoi speciale, care frecventează programele de recuperare oferite de Centrul de Reabilitare pentru Copii cu Handicap „Székely-Potsa” din Chilieni, respectiv Centrul de Reabilitare pentru Copii cu Tulburări de Spectrul Autist / Deficienţe Senzoriale din Sfântu Gheorghe. Din cei 48 de copii 24 au diagnosticul de tulburare de spectru autist, 4 copii sunt diagnosticaţi cu sindrom Down, ceilalţi copii şi tineri având diferite tipuri de deficienţe (mental, locomotor), în unele cazuri acestea fiind asociate cu diverse boli cronice. Vârsta beneficiarilor variază între 4-17 ani.

Pentru a putea realiza acest  program complex de terapie, a fost amenajată o cameră multisenzorială (snoezelen) în clădirea Centrului de Reabilitare Székely-Potsa din Chilieni, în acelaşi timp copiii şi tinerii cu nevoi speciale fiind implicaţi în diferite activităţi de terapie prin artă (meloterapia, terapia prin desen şi modelaj, terapia prin dans şi mişcare), combinând aceste două metode în procesul de recuperare. Participarea beneficiarilor la aceste activităţi se realizează în grup, de fiecare dată programele de art-terapie fiind precedate de sesiuni de terapie multisenzorială.

Mai mulţi autori (Gherguţ, 2011; Messbaum şi Masic, 2014) sugerează faptul, că introducerea terapiei Snoezelen la începutul fiecărei terapii poate avea efecte benefice, deoarece timpul petrecut într-o cameră multisenzorială creşte concentrarea, vigilenţa, gradul de relaxare şi percepţia generală asupra elementelor din mediul înconjurător. Această combinare a metodelor, conform aşteptărilor noastre, va avea un efect pozitiv asupra participanţilor, crescând performanţa copiilor şi tinerilor în cadrul activităţilor de recuperare şi art-terapie, şi implicit va conduce la creşterea efectelor benefice ale acestora. Cercetarea care se desfăşoară în cadrul programului va confirma sau va infirma această ipoteză.

Metode utilizate

Terapia Snoezelen. Camera multisenzorială reprezintă un spaţiu controlat, securizant şi familiar copiilor şi tinerilor cu nevoi specialee, echipată cu tehnologii auditive, vizuale, tactile, olfactive, cu efecte complexe asupra caracteristicilor sunetelor, efectelor luminoase sau semnalelor senzoriale tactile, olfactive, vestibulare şi proprioceptive, proiectate pentru a permite explorarea în condiţii de siguranţă a universului multisenzorial de către unul sau mai mulţi copii şi tineri însoţiţi de unul sau mai mulţi adulţi. Camera senzorială furnizează un mediu în care activităţile şi experienţele senzoriale sunt utilizate pentru a dezvolta senzorialitatea copilului, coordonarea oculo-motorie, descoperirea relaţiei cauză-efect, dezvoltarea limbajului, controlul asupra mediului şi relaxarea.

Meloterapia. Această metodă constă în utilizarea muzicii şi a elementelor ei muzicale de către meloterapeut şi copii într-un proces conceput să faciliteze şi să promoveze comunicarea, relaţionarea, învăţarea, mobilizarea, exprimarea şi organizarea fizică, emoţională, mentală, socială  şi cognitivă a beneficiarilor. În cadrul activităţilor de meloterapie, pe parcurs, va fi inclusă şi metoda notelor colorate (metoda Ulwilla). În educaţia specială a copiilor şi tinerilor cu nevoi speciale se folosesc cel mai frecvent tehnicile următoare: exerciţiile de vocalizare, cântarea ţi intonarea acompaniate de percuţie, mişcarea, jocurile muzicale, audiţie muzicală.

Desenul si pictura sunt utilizate pentru a ajuta copilul să devină conştient de sine, de existenţa sa în lume. Desenele pot fi folosite în moduri variate, cu scopuri multiple şi la diferite nivele. Prin intermediul picturii (inclusiv cea cu degetele) copilul işi exprimă cu uşurinţă emoţiile. Simplul act de a desena fără intervenţie exterioară reprezintă o puternică exprimare a sinelui care ajută stabilirea identităţii persoanei şi este o cale de exprimare a sentimentelor. Desenul le ofera de asemenea, posibilitate de a a avea succes. Învăţând să aibă încredere în propriile forţe, copilul se dezvoltă. A fi pictor pentru un copil, poate însemna exprimarea lumii sale personale, o lume redată prin culoare, şi poate ajunge o adevarată ilustrare a stărilor şi spaimelor cu care se confruntă, sau a nevoilor afective.

Terapia prin dans şi mişcare. Ca parte a terapiilor creative, această metodă constă în utilizarea mişcării cu scop psihoterapeutic în cadrul unui proces ce promovează integrarea psihică şi fizică a  persoanei. Fiind componente esenţiala ale demersului terapeutic, tehnicile de mişcare şi dans pot fi folosite cu succes ca modalităţi de provocare şi optimizare a capacităţilor personale. Terapia prin dans şi mişcare pune accentul pe creativitatea şi afirmarea personală. Mişcarea corporală este înrudită cu emoţia; lucrând la nivelul mişcării în conjuncţie cu nivelul emoţional, copiii şi tinerii pot reexprima şi integra emoţia prin simbolistica dansului. Mişcările expresive şi dansul sunt mijloc prin care participanţii se pot angaja în procesul de maturizare şi integrare personală.

Evaluarea rezultatelor

Evaluarea rezultatelor proiectului va fi realizată în prin fişe de observaţie, elaborate pentru activităţile derulate, respectiv prin compararea performanţelor obţinute în diferite situaţii de test. Completarea fişelor de observaţie, respectiv înregistrarea şi analiza performanţelor obţinute de grupul ţintă este realizată de către specialiştii implicaţi în proiect.

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail