Malta   este,  dacă aţi reţinut din spusele mele anterioare,  un mic stat aflat întrun arhipelag situat în mijlocul Mării Mediterane, compus  din câteva insuliţe sărace, fără nici un fel de resurse naturale. Şi cu toate acestea, în mod paradoxal, destinaţia aceasta internaţională de vacanţă a devenit în anii din urmă  foarte atractivă şi pentru români, care alături de un milion de turişti din lumea largă aduc suficientă valută, încât populaţia să o ducă bine.

   În acest context economic favorabil, pot declara (inclusiv la… DNA) că am contribuit legal  şi eu la prosperitatea  băştinaşilor.

   Pe dumneavoastră nu vă tentează?

 

Fântână celebră

 

    Cunoaşterea oricărui  loc faimos  trebuie făcută  în principal per pedes. Mai ales că distanţele-s rezonabile în Malta.  În prima zi după acomodare, toţi ghizii îşi duc grupurile la „Fântâna Triton”, un simbol al oraşului, imaginea sa regăsindu-se  ulterior în albumul cu amintiri al oricărui vizitator ce a păşit  pe insulă.

     Lucrarea de artă monumentală amintită a fost realizată  din bronz, în  anul 1959. Este opera sculptorului local Vincent Apap, fiind amplasată în faţa Porţii istorice a oraşului, acolo unde se găseşte şi terminalul  autobuzelor de transport în comun,  ce în schimbul  unor sume acceptabile te duc spre diferitele puncte de atracţie ale Maltei.

    Acum vă zic ceva, că suntem între noi: această celebră arteziană pe care orice oaspete  al Capitalei  e musai să o vadă, mie unul  nu mi s-a părut nemaipomenită. Este  o creaţie cuminte, deloc spectaculosă. Explicaţia „cuminţeniei” rezidă cred în vechimea ei (56 de ani). Totuşi, rogu-vă, nu luaţi chiar de bună opinia mea, fiindcă nu  mă pricep la fântâni.

   La săpături, da!

                                                        

„Auberges”

    Una  dintre atracţiile veritabile  ale  oraşului La Valetta  o reprezintă… hanurile, aşa-numitele  „auberges”. Nu au  nimic de-a face  cu  clasicele adăposturi pentru drumeţi, obişnuitele locuri de popas şi masă ale călătorilor, cum le sugerează numele. Nici pomeneală. Sunt clădiri masive, elegante, reprezentative pentru stilul arhitectonic local, unele ridicate încă din sec. XVI-lea.  Au la  intrare   coloane, iar  faţadele posedă  felurite decoraţiuni, statuete, ornamente, degajând un aer majestuos.

   În total mi s-a spus că sunt şapte asemenea  edificii monumentale. De-a lungul timpului  fiecare  a avut mai multe întrebuinţări, nefiind (cred) vreodată  sălaşuri. Aceste  construcţii  semeţe,  elegante constituie mândria maltezilor.

    Însă climatul marin umed,  impregnat de sare, vânturile tăioase, arşiţa nemiloasă  le-au erodat, de aceea au trebuit  mereu reparate, recondiţionate. Pe parcurs au avut loc  unele reconfigurări interioare şi exterioare conform necesităţilor perioadei.

    În chip salutar  guvernanţii  contemporani au decis consolidarea şi modernizarea lor ca lumea;  nu efectuarea de  cârpăceli,  cum  au procedat înaintaşii lor. Asta şi datorită  interesului manifestat în prezent de hoardele de turişti,  care le admiră fără rezerve.

Un clasament aproximativ

   

     . . Dacă ar fi să facem un clasament  subiectiv  al  acestor hanuri, pe prima poziţie se situeazăAuberge de Castille” („Berġa ta’ Kastilja”, în limba malteză). Este cel mai impozant şi elegant, găzduind în consecinţă  birourile primului-ministru. Am vrut să intru şi eu, ca tot omul, să-l privesc din interior, dar nu prea m-au lăsat…

    Aşa că m-am rezumat să admir  clădirea doar pe dinafară. Am imortalizat-o, i-am privit  decoraţiunile de la ferestrele cu canaturi verzi, gândul zburându-mi spre romantica Italie, unde întâlnisem  multe asemenea case cu stil.

   Falnicul imobil se găseşte  în  Misrah Kastilja, nu departe de  Grădinile Barrakka, pe care le-am calcat de nu ştiu câte ori, la început cu ghid, apoi  de capul meu. Am citit undeva că edificiul a fost început  în 1570 şi terminat vreo patru  ani mai târziu, dar nefiind pe placul Marelui Maestru Fonseca – potentatul acelei vremi –  a suferit modificări importante, adăugiri, stilizări, căpătând un aer baroc, mult mai distins.

    Urmează ca importanţă  „Auberge d’Italie”. Cum îi spune şi numele,  a fost iniţial reşedinţa Cavalerilor  Ioaniţi de spiţă  italiană.  Treptat şi această contrucţie semeaţă a suportat felurite transformări, ajungând în prezent să  fie sediul Ministerului  Turismului, cel mai puternic organism  guvernamental, având un buget înfloritor, în creştere de la an la an.

   „Auberge de Provence” este şi el celebru, fiind construit în sec. XVI-lea, având arhitectura  caracterizată  prin gustul pentru  grandios,  neregularitate și exces de ornamente complicate.  Este amplasat pe cea mai  animată arteră comercială din La Valetta, doldora de buticuri, cafenele şi  restaurante. Are un nume uşor de ţinut minte, „Republic Street”, şi leagă Poarta Oraşului de Fortul St Elmo.

    Ar mai fi de menţionat  încă  două  construcţii oarecum similare: “Auberges de Bavière  şi  d’Aragon”, dar nu la fel de faimoase ca primele.

    …Ei,  cam ajunge cu etalarea  aşa- ziselor hanuri, căci  v-aţi făcut, prieteni,  o idee cât de cât despre aceste bijuterii arhitectonice vechi de sute de ani.

„Boneshakers”

    Să trecem acum la altceva, mai practic legat de plimbările  de colo, colo.  În Malta cele mai pitoreşti mijloace de transport în comun sunt vechile autobuze. De culoare galbenă, cu o bandă portocalie la mijloc şi acoperişul alb, arhaicele „bus”-uri de provenienţă britanică  constituie un blazon maltez. Păcat că  se împuţinează pe zi ce trece, trebuind casate deoarece consumă mult, scot fum şi nu-s confortabile. În mare parte deja au fost înlocuite  cu vehicule moderne, comode, economice şi nepoluante.

     Purtând o marcă celebră – Leyland – hârburile  acestea umblătoare  mie, totuşi, mi-au plăcut. Deh, sunt un romantic f. întârziat, dacă nu cumva chiar… expirat!

   În argou poartă un nume  semnificativ: „boneshakers”. Adică,  ceva de genul „oase  scuturate”, de fapt, zdruncinate, fiindcă  suspensiile  maşinilor sunt atât de îmbătrânite şi rigide, încât  la orice curbă sau manevră  bruscă  eşti  zgâlţâit zdravăn, de  poţi să-ţi muşti limba.

   „Autobuzul galben fără cai”, vorba unui şlagăr interpretet de Angela Similea, constituie  una dintre  piesele  de muzeu… mişcătoare iubite de localnici. Ca şi  de străinii nostalgici, care le  apreciază  alături de  cetatea medievală, edificiile patinate, bateria de artilerie şi alte lucruri frumoase risipite prin La Valetta.

   Importate din Marea Britanie prin anii ’50-60, respectivele  autovehicule  contituie  o amintire palpabilă a unor timpuri revolute, aşa cum au devenit şi autoturismele „dinozaur” din Cuba după plecarea americanilor în urmă cu o jumătate de secol. Fără piese de schimb, sunt „cârpite” şi menţinute în stare de folosinţă prin felurite artificii tehnice, arzizanale.

   – Oare de ce nu sunt  înlocuie mai repede jafurile astea?, se întreaba supărată o tânără  din Bucureşti, aflată în grupul nostru de excursionişti.

  – Nu îţi place moda retro?, m-am mirat eu.

  – Unele piese de vestimentaţie „old fashion” le apreciez, nu şi… maşinile.

  – Bine, dar nu o să vezi ceva similar nicăieri în Europa.

  – Şi? Ce să-mi placă la vechiturile acestea? Stai incomod, îngesuit, au numai o singură uşă de urcare – coborâre, şi aceea pe…stânga! Mă lipsesc …

  – Cum spui tu, draguţă, am închis cu diplomaţie conversaţia.  Dar nici nu am mai reluat-o…

   În Malta circulă, desigur, şi autobuze noi, supraetajate, având partea de sus decapotabilă. Sunt  cunoscutele  „double decker”,  vopsite în roşu aprins pe insula principală şi în verde  în micuţa Gozo. Turiştii tineri le preferă, fiindcă se poate admira de la înălţime mult mai bine peisajul, stând în aer liber şi imortalizând  imagini de neuitat.

Principiu practic

   Transportul în comun  funcţionează  şi  aici  după principiul  practic  întâlnit şi prin alte părţi, de regulă staţiuni turistice,  numit „hop on/ hop off”. Adică se opresc nu doar în staţii fixe, ci şi pe parcurs, acolo unde „doreşte muşchii” pasagerilor. Aceştia  îşi cumpără bilet direct de la şofer şi nimeni nu trişează,  făcându-se că plouă. Mai ales că un asemenea fenomen  meteo se petrece rar vara.   Acest sistem de transport public  este  practic  şi ieftin, bine pus la punct,  fiind preferat mai ales de călătorii obezi, „răi de roate”.

      Am constatat că maltezii în etate se fălesc cu colecţia lor de  relicvele  umblătoare galbene, ce amintesc de  perioada  nebună  a vieţii lor, când era la modă subcultura hippy.

   Vă mai amintiţi de  Janis Joplin?

 

Alte oferte de transport

    Dar o ţară cu un turism atât de bine pus la punct oferă, desigur,  şi facilităţi de deplasare moderne: minitaxiuri electrice, autoturisme, scutere şi ATV-uri de închiriat, kikicaruri. Să nu uit, de asemenea, romanticile  bărcuţe  ce oferă o plimbare de neuitat în Grand Harbour. 

   În La Valetta  paşii te poartă vrei, nu vrei, spre mare.  De câte  ori o privesc, aidoma oricărui om de la munte, gândurile o pornesc  în… derivă! (Va urma)

                                                                                                      Horia C. Deliu

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail