Înscrierea în învăţământul primar pentru anul 2015-2016 se va realiza în două etape. Începând de luni, 23 februarie (a.c.), părinţii pot completa cererile.

Pregătirea înscrierii a început deja, prin afișarea informațiilor necesare atât la sediul sau pe site-ul unităților de învățământ, cât și pe site-ul Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Covasna, pe acesta din urmă fiind creată o secțiune -„înscrierea în învățământul primar”.

În cadrul unei conferinţe de presă ce a avut loc marţi, doamna inspector şcolar general Keresztély Irma a oferit mai multe informaţii pe această temă.

Ziua Porților Deschise”

Potrivit doamnei inspector general, în perioada 18- 26 februarie (a.c.), unităţile de învăţământ vor organiza „Ziua Porţilor Deschise”. Părinţii și cei interesați vor putea vizita spaţiile în care în prezent se desfăşoară activitățile clasei pregătitoare şi vor putea discuta cu cadrele didactice. Data la care „Ziua Porților Deschise” va fi organizată de fiecare școală poate fi aflată și accesând site-ul ISJ Covasna, www.isj.educv.ro.

„ Părinții copiilor care încep clasa pregătitoare se vor putea duce la școli, vor putea fi vizitate sălile de clasă în care se va desfășura activitatea clasei pregătitoare în anul școlar următor, respectiv chiar se poate asista la activități în cadrul orelor la clasa pregătitoare deja existentă; școala își va prezenta oferta educațională, ce facilități sau program special oferă copiilor la nivelul școlii”, a explicat doamna inspector general Keresztély Irma.

Întâlniri pentru informarea părinților copiilor din grădiniță

Conform calendarului înscrierii, în perioada 16 -27 februarie (a.c.) este programată organizarea, în unitățile de învățământ preșcolar, a întâlnirilor pentru informarea și consilierea părinților copiilor din grădiniță care vor fi cuprinși, în anul școlar 2015 – 2016, în învățământul primar.

„În perioada 16 -27 februarie, în fiecare grădiniță are loc informarea părinților despre procedura și modalitatea de înscriere a copiilor”, a precizat doamna inspector general.

Pe site-ul ISJ Covasna este postat și un număr de telefon (TelVerde), 0800816267, la care părinţii pot suna şi pot solicita informaţii în legătură cu înscrierea în învăţământul primar, în perioada 16 februarie 2015 – 17 aprilie 2015.

Condițiile de înscriere în învățământul primar

În ceea ce privește condițiile de înscriere în învățământul primar, în metodologia de înscriere se arată că: părinții, ai căror copii împlinesc vârsta de 6 ani până la data de 31 august 2015 inclusiv, au obligația de a înscrie copiii în învățământul primar în clasa pregătitoare.

Prin excepţie, pentru anul școlar 2015-2016, părinții, ai căror copii nu au fost înscriși în învățământul primar în anul școlar 2014-2015 și care împlinesc vârsta de 7 ani până la data de 31 august 2015 inclusiv, pot înscrie, lacerere, copiii în învățământul primar, în clasa I, în conformitate cu prevederile metodologiei.

Părinții ai căror copii împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2015 inclusiv, pot să-și înscrie copiii în învățământul primar în clasa pregătitoare, dacă dezvoltarea psihosomatică a acestora este corespunzătoare, iar înscrierea acestor copii în clasa pregătitoare se face la solicitarea scrisă a părinților sau a tutorelui legal, dacă evaluarea dezvoltării psihosomatice a acestora, făcută de specialiști, atestă pregătirea copiilor pentru parcurgerea cu succes a clasei pregătitoare.

În metodologie se arată că părinții copiilor care împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2015 inclusiv, care nu optează pentru înscrierea copiilor în clasa pregătitoare în anul școlar 2015-2016, sau ai celor pentru care evaluarea psihosomatică arată că dezvoltarea psihosomatică nu poate asigura parcurgerea cu succes a clasei pregătitoare își vor înscrie copiii la grădiniță, în grupa mare.

De asemenea, în metodologie se arată și că în cazul în care există solicitări de înscriere în clasa pregătitoare a copiilor care împlinesc 6 ani după data de 31 decembrie 2015, inspectoratele școlare/unitățile de învățământ vor consilia părinții privind nevoia de a lua decizii în interesul educațional al copilului și îi vor informa că solicitarea nu poate fi soluționată decât în urma evaluării dezvoltării psihosomatice care să ateste pregătirea copilului pentru parcurgerea cu succes a clasei pregătitoare. În cazul în care rezultatul evaluării arată că dezvoltarea psihosomatică nu poate asigura parcurgerea cu succes a clasei pregătitoare, copiii vor fi înscriși în grupa mare din învățământul preșcolar. Rezultatul evaluării nu poate fi contestat.

Procedura de evaluare a nivelului dezvoltării psihosomatice a copiilor: Când, cum se realizează?

Evaluarea nivelului de dezvoltare psihosomatică a preşcolarului va fi realizată de către specialiști ai Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE) și personalul de specialitate din alte unități de învățământ și va fi coordonat de CJRAE.

Evaluarea nivelului dezvoltării psihosomatice a preşcolarilor se va desfăşura în baza unei programări prealabile în perioada prevăzută în metodologie, adică în perioada în perioada 17 februarie – 11 martie 2015, în zilele de lucru între orele 10.00 și 18.00.

Arondarea instituţiilor de învăţământ cu personalitate juridică la centrele de evaluare este postată și pe site-ul ISJ Covasna. Programarea copiilor pentru evaluare se realizează la secretariatul unității de învățământ conform arondării.

Părintele/tutorele legal va trebui să solicite în scris evaluarea, completând o cerere tipizată, care se află la centrul de evaluare sau poate fi descărcată de pe site-ul www.isj.educv.ro sau www.cjraecovasna.ro. Cererea trebuie să fie predată la centrul de evaluare, unde specialistul pe baza programării prealabile va realiza evaluarea.

Evaluarea dezvoltării psihosomatice a copiilor se bazează pe criterii prestabilite de către MECS privind nivelul de dezvoltare pentru clasa pregătitoare, respectiv clasa I-a. Rezultatul evaluării nivelului dezvoltării psihosomatice va fi comunicat în scris părintelui sau tutorelui legal solicitant personal, sau într-un plic sigilat, care va fi disponibil la secretariatul unităţii de învățământ unde s-a realizat evaluarea. Trebuie reținut că rezultatul evaluării nu poate fi contestat.

Procedura, documentele necesare pentru înscrierea în clasa pregătitoare și calendarul înscrierii

Pentru înscriere, părinţii trebuie să completeze o cerere tip. Cererile-tip de înscriere pot fi completate şi validate direct la unitatea de învăţământ la care părintele doreşte înscrierea copilului; pot fi completate şi online, formularul fiind disponibil online din data de 23 februarie (putând fi completat între 23 februarie -13 martie). După completarea cererii online, părintele va trebui să meargă la unitatea de învăţământ la care doreşte înscrierea copilului, pentru validarea cererii.

Validarea cererilor-tip de înscriere se va face la unitatea de învățământ la care se solicită înscrierea copiilor, zilnic, în intervalul orar 8,00- 20,00 (luni-vineri), respectiv 9,00-13,00 (sâmbăta).

Conform metodologiei, în situația în care cererea-tip de înscriere se completează la sediul unității de învățământ la care se dorește înmatricularea copilului, completarea datelor în aplicația informatică se face în prezența părintelui, de către un membru al comisiei de înscriere din școală. În acest caz, imediat după completarea cererii-tip de înscriere, se realizează validarea acesteia.

Potrivit aceleiași surse, părintele va depune, în momentul completării cererii – tip de înscriere la unitatea de învățământ, sau, după caz, în momentul validării acesteia, o fotocopie a actului de identitate propriu și o fotocopie a certificatului de naștere al copilului. Copiile vor fi certificate conform cu originalul de către secretariatul unității de învățământ, pe baza documentelor originale.

În cazul în care cererea-tip de înscriere este completată pentru un copil care împlinește vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2015 inclusiv, alături de aceste documente, părintele depune și o copie a documentului prin care CJRAE/CMBRAE comunică rezultatul pozitiv al evaluării dezvoltării psihosomatice a copilului.

Potrivit metodologiei, în cazul în care solicită înscrierea la altă unitate de învățământ decât școala de circumscripție, pe lângă documentele menționate, părinții depun și documente care dovedesc îndeplinirea criteriilor de departajare. Conform aceleiași surse, în cazul în care solicită înscrierea la altă unitate de învățământ decât școala de circumscripție, părintele va menționa, prin bifarea acestei opțiuni în cererea-tip de înscriere, dacă este de acord cu înscrierea copilului la școala de circumscripție, în situația în care acesta nu va fi admis la școala solicitată, din lipsă de locuri libere.

În momentul prezentării la unitatea de învățământ pentru completarea cererii-tip de înscriere, părinții vor fi informați că aplicația informatică nu permite înscrierea copilului la mai multe unități de învățământ.

În metodologie se arată că după încheierea perioadei de completare și validare a cererilor-tip de înscriere, cuprinderea copiilor în clasa pregătitoare se face în două etape succesive, după cum urmează: a) prima etapă, în care repartizarea copiilor se face pe baza informațiilor din cererile-tip de înscriere și din documentele depuse de părinți, folosind aplicația informatică și pe baza deciziilor consiliilor de administrație ale unităților de învățământ, luate în urma aplicării criteriilor de departajare pentru copiii din alte circumscripții școlare. b) a doua etapă, în care este asigurată înscrierea, pe locurile libere, a copiilor care nu au participat la prima etapă sau nu au fost distribuiți, din diferite motive.

Conform calendarului, în cadrul primei etape de înscriere în clasa pregătitoare, în 16 martie (a.c.), este programată procesarea, de către comisia națională de înscriere a copiilor în învățământul primar (Comisia națională), a cererilor-tip de înscriere, cu ajutorul aplicației informatice și repartizarea la școala de circumscripție a copiilor ai căror părinți au solicitat acest lucru în cererea-tip de înscriere.

În perioada 17- 19 martie are loc procesarea, la nivelul unităților de învățământ, pe baza informațiilor din cererile-tip de înscriere și din documentele depuse de părinți, a cererilor părinților care solicită înscrierea la o altă unitate de învățământ decât școala de circumscripție, pe locurile rămase libere. Tot în acea perioadă are loc admiterea sau respingerea cererilor acestora, la nivelul comisiei de înscriere din unitățile de învățământ, prin aplicarea criteriilor generale și specifice de departajare și validarea de către consiliul de administrație al unității de învățământ a listei candidaților admiși în această fază; și are loc marcarea, în aplicația informatică, a cererilor – tip de înscriere pentru candidații admiși în această fază.

În 20 martie (a.c.) procesarea de către Comisia națională a cererilor-tip de înscriere, cu ajutorul aplicației informatice și repartizarea la școala de circumscripție a copiilor ai căror părinți au solicitat înscrierea la o altă unitate de învățământ decât școala de circumscripție, dar nu au fost admiși din lipsă de locuri și care au exprimat în această fază opțiunea pentru înscrierea în școala de circumscripție.

Între 20 – 21 martie (a.c) este programată afișarea în unitățile de învățământ și pe site-ul inspectoratului școlar și al unităților de învățământ a candidaților înmatriculați, a numărului de locuri rămase libere și a listei copiilor neînscriși după prima etapă.

Etapa a II-a începe în data de 23 martie (a.c.), când are loc comunicarea, prin afișare la unitățile de învățământ și pe site-ul inspectoratului, a procedurii specifice de repartizare a copiilor pe locurile disponibile, elaborată de inspectoratul școlar. Tot atunci are loc și informarea Ministerului Educației și Cercetării Științifice de către comisia județeană/a municipiului București, cu privire la procedura specifică de repartizare a copiilor pe locurile disponibile, în etapa a doua.

Perioada depunerii cererii tip de înscriere pentru această etapă este 24 martie- 3 aprilie (a.c.), cererea fiind depusă la secretariatul unității de învățământ aflate pe prima poziție dintre cele trei opțiuni exprimate pentru etapa a doua, de către părinții copiilor care nu au fost cuprinși în nicio unitate de învățământ în etapa anterioară sau care nu au participat la prima etapă. Tot atunci are loc și validarea cererilor-tip de înscriere la unitatea de învățământ aflată pe prima poziție în opțiunile privind înscrierea copiilor.

. .

Între 7-10 aprilie (a.c) este programată procesarea, la nivelul unităților de învățământ, a cererilor-tip de înscriere depuse de părinți, aplicând procedura specifică elaborată de inspectoratul școlar, pe baza criteriilor generale și a celor specifice de departajare, în limita locurilor disponibile; și are loc completarea, în aplicația informatică, a datelor din cererile – tip de înscriere pentru candidații admiși în această etapă. În 10 aprilie (a.c.) este programată afișarea la fiecare unitate de învățământ a listelor finale ale copiilor înscriși în clasa pregătitoare. Între 14-17 aprilie (a.c.), are loc centralizarea și soluționarea de către inspectoratul școlar a cererilor părinților copiilor care nu au fost încă înscriși la vreo unitate de învățământ. Tot atunci are loc, conform calendarului, soluționarea de către inspectoratul școlar a oricărei alte situații referitoare la înscrierea în învățământul primar, având în vedere, cu prioritate, interesul educațional al copilului.

Calendarul înscrierii în clasa I a copiilor de 7 ani care nu au fost înscriși în învățământul primar în anul școlar 2014-2015 și ai căror părinți solicită înscrierea direct în clasa I

Conform calendarului înscrierii în clasa I a copiilor de 7 ani care nu au fost înscriși în învățământul primar în anul școlar 2014-2015 și ai căror părinți solicită înscrierea direct în clasa I, între 23 februarie – 13 martie 2015 are loc depunerea cererilor de înscriere de către părinții care solicită înscrierea copilului la școala de circumscripție, la sediul unității de învățământ respective; între 16 – 20 martie 2015 are loc soluționarea de către unitățile de învățământ și, după caz, cu acordul inspectoratelor școlare județene/Inspectoratului Școlar al Municipiului București pentru suplimentarea numărului de locuri/clase, a cererilor de înscriere depuse de către părinții care solicită înscrierea copiilor la școala de circumscripție, prin aplicarea prevederilor Metodologiei de înscriere a copiilor în învățământul primar pentru anul școlar 2015-2016; între 23 martie – 03 aprilie 2015 este programată depunerea cererilor de înscriere, de către părinții care solicită înscrierea în altă unitate de învățământ decât școala de circumscripție, la unitatea de învățământ la care solicită înscrierea; între 7 – 9 aprilie 2015 este programată soluționarea de către unitățile de învățământ, respectiv comisiile județene/a municipiului București a cererilor de înscriere depuse de părinții care solicită înscrierea în altă unitate de învățământ decât școala de circumscripție, prin aplicarea prevederilor Metodologiei de înscriere a copiilor în învățământul primar pentru anul școlar 2015-2016, a procedurii specifice elaborate de către comisiile județene/a municipiului București.

În data de 10 aprilie 2015, are loc afișarea la fiecare unitate de învățământ a listelor finale ale copiilor înscriși în clasa I.

Ana Alina Costache

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail