Conducerea Spitalul Municipal din Târgu Secuiesc a declarat că dacă Ministerul Sănătăţii nu va introduce în bugetul spitalului şi creşterea salarială de 100 de lei pentru fiecare angajat, prevăzută de la 1 ianuarie, va tăia din bugetul medicamentelor,  pentru a face faţă cheltuielilor.

Anul trecut, la sfârșitul lunii august, unităţilor sanitare publice  din judeţul Covasna li s-a adus la cunoştinţă prin două adrese ale Casei de Asigurări de Sănătate (CAS) Covasna, o interpretare la Ordinul nr. 619/360 din 2014 – cu privire la internările de zi, pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare în anul curent a Contractului Cadru, şi modificări în Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI), folosit de către unităţi. În urma acestor modificări de intepretare, unităţile sanitare publice nu au mai primit validarea cazurilor rezolvate de către insituţiile spitaliceşti  în luna august, chiar dacă înştiinţarea CAS s-a făcut la sfârşitul lunii, cele mai afectate  instituţii fiind spitalul Orăşenesc Baraolt şi Spitalul Municipal Târgu Secuiesc.

În aceste condiţii, cele patru spitale din judeţul Covasna au înaintat un memoriu către Ministerul Sănătăţii prin care arătau că cele două adrese emise de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) sunt netemeinice şi vor provoca un dezechilibru major în bugetul unităţilor sanitare publice din judeţul Covasna. Chiar dacă printre revendicările stipulate în memoriu s-a numărat revenirea la regulile de validare din lunile iunie şi iulie 2014, în ceea ce priveşte internarea de zi, retragerea de către CNAS a celor două adrese transmise unităţilor sanitare publice din judeţul Covasna doar în data de 29.08.2014, dar şi modificarea prevederilor din anexa nr.22 la Ordinul nr. 619/360/2014 privind revizuirea acestei anexe, revizuire care să se facă în urma constituirii unor comisii de specialitate în componenţa căreia să intre specialişti din toate specialităţile medicale vizate, Vasile Neagovici, liderul sindicatului Sanitas a declarat: „Am avut mii de discuţii pe ultimul trimestru, în care Casa Naţională de Asigurări a decontat mai multe servicii de internare continuă, tocmai în ideea de a-şi lua spitalele banii. Legea încă nu s-a modificat. Noi am înaintat către CNAS propunerile noastre de modificare, printre care a fost prevăzut acel mecanism cu biletul de trimitere, în care am solicitat  modificarea anexei, să introducem mai multe afecţiuni pentru care pacientul nu trebuie să ajungă la medicul de familie, pentru a se prezenta la o internare de zi în spitale. Sunt vreo 10 propuneri ale noastre. Sunt înaintate către CNAS dar, deocmdată, nu am primit niciun feedback de genul . . să ne întâlnim să modificăm normele, pentru că acel ordin comun al CNAS şi al Ministerului se aplică pe 2014-2015. (…) Practic nu s-a modificat, s-au făcut nişte jonglerii în vechile norme, în aşa fel încât spitalele să recupereze o parte din sumele  pe care le-au pierdut în august, septembrie. S-a reuşit, dar parţial.”

Acesta a mai menţionat că spre jumătatea lunii vor retrimite propunerile pe această temă, explicând că unităţile spitaliceşti doresc să încheie un contract de finanţare cu Ministerul în condiţii noi, pentru a putea face faţă cheltuielilor, făcând referire la majorarea salariilor angajţilor cu 100 de lei.

„Deocamdată nu se va semna noul contract de finanţare, se va merge pe act adiţional, adică se va merge pe o medie a sumelor contractate pe anul 2014, o medie lunară, şi aşteptăm să vedem un punct de vedere din partea ministerului, să vedem când doresc ei să încheie noile contracte de finanţare pentru unităţile sanitare, în condiţii noi, credem noi. Dacă vom merge în condiţiile în care se merge în continuare pe vechile norme, chiar va fi o dificultate, mai ales că de la 1 ianuarie trebuie acordată acea majorare a salariului  personalului din Sănătate cu 100 de lei. Este adevărat, nu este o sumă foarte mare, dar această sumă ar trebui să vină suplimentar de la CNAS începând cu 1 ianuarie. Încă nu avem un răspuns nici la acest aspect. (…) Am avut o promisiune în momentul în care a apărut acea ordonanţă, din partea ministrului de Finanţe, că aceste sume se vor regăsi în bugetul spitalelor”, a mai spus Neagovici.

Potrivit directorului medical al Spitalului din Tg. Secuiesc, dr. Szabo Istvan, reinterpretarea Ordinului a afectat buna funcţionare a spitalului, explicând că numărul de cazuri contractate  s-a redus, iar cazurile de urgenţă  cu internare de zi sunt plătite de către CAS doar dacă pacientul prezintă o trimitere de la medicul de familie, astfel că bugetul a scăzut drastic.

Totodată, referitor la creşterea salarială de 100 de lei pentru fiecare angajat al spitalului, dr. Szabo Istvan a spus: „Nu ştim cum vom face faţă pentru că, luând în calcul că avem în jur de 300 de angajaţi, asta înseamnă 30.000 de lei pe lună, dar aceştia sunt doar banii pentru salarii. Noi trebuie să plătim încă 35% înapoi la stat, impozit pe venit. Asta însemnă cam 40.000 de lei pe lună în pus, ce trebuie să plătim ca salarii.”

Ca soluţie, pe care conducerea spitalului o poate lua, este scăderea sumei alocate pentru medicamente, ajungându-se la situaţia în care pacientul va trebui să meargă la spital cu medicaţia de acasă,  pentru a se trata. „Este iarnă, încălzirea trebuie plătită şi este cam 110-120.000 de lei pe lună, salariul trebuie plătit, apa, gazul trebuie plătite, iar medicamentele reprezintă  singurul lucru care este variabil. (…) Nu avem cum. Va fi aşa cum se întâmplă şi în alte spitale. În pus, sunt unele spitale unde unele arierate s-au decontat, cum a fost şi în Bucureşti, unde s-a scos o lege specială pentru Spitalul de Urgenţă la care datoriile s-au plătit, şi la noi, în provincie, nu ni se plăteşte, deşi bani au fost la Casă”, a completat directorul medical.

Maricela Dan

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail