Categoria ”Cel mai bun film străin” a Academiei Americane de Film, de multe ori controversată şi întotdeauna interesantă, începe să fie mult mai eficientă în contextul în care România, Marocul şi Venezuela şi-au trimis deja propunerile, alăturându-se Greciei şi Poloniei în cursa din acest an, informează agenţia Reuters.

Nu se va şti dacă Grecia va primi o altă nominalizare-surpriză la fel ca filmul „Dogtooth” de anul trecut, sau dacă România va fi din nou ignorată pentru un film puternic şi dur, aşa cum s-a întâmplat cu „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile”.

În acest moment, însă, se pot discerne strategiile ţărilor pentru categoria ”Cel mai bun film străin” a Academiei. Grecia, de exemplu, pare să fi reacţionat la „Dogtooth”, printr-o atitudine de genul „dacă metoda funcţionează nu există niciun motiv să o schimbăm”, în timp ce România ar putea merge pe ceva marginal mai prietenos decât propunerile sale de obicei sumbre.

În conformitate cu normele Academiei, fiecare ţară are dreptul să prezinte un singur film. Câmpul este îngustat de la câteva zeci (65 anul trecut) la nouă, iar apoi două comisii aleg cei cinci nominalizaţi din finală.

Pelicula Morgen, regizată de Marian Crişan este propunerea României la premiul Oscar, la categoria ”Cel mai bun film străin”. După cât se pare mai puţin sumbră decât producţiile care au fost în mod controversat trecute cu vederea de Academie în ultimii ani, „Morgen” tratează prietenia dintre un agent de pază dintr-un orăşel de la graniţa româno-ungară şi un imigrant ilegal.

Grecia a propus filmul „Attenberg” al regizoarei Athina Rachel Tsangari. Anul trecut, Grecia a primit cea mai stranie şi mai controversată nominalizare în cursa pentru Oscar pentru „Dogtooth”, iar ţara pare să se fi întors la ceva similar cu un film produs de regizorul „Dogtooth”, Yorgos Lanthimos, şi regizat de producătorul acestuia, Tsangari. Criticul Guy Lodge, care l-a văzut, l-a numit „Dogtooth’-surogat”. În plus faţă de temele comune ale descoperirii sexuale şi alienării tinerilor, filmele împărtăşesc un proces de incubaţie similar şi un umor sec.

Propunerea Marocului este ”Omar m’a tue”, al regizorului Roschdy Zem. Povestea adevărată a imigrantului marocan încarcerat pentru omor în apropiere de Cannes analizează un sistem penal în care poliţia franceză şi procurorii sunt înclinaţi să pună crima pe seama unei ţinte convenabile.

Polonia a propus filmul „In Darkness” al regizoarei Agnieszka Holland. Aceasta a fost nominalizată la Oscar pentru „Olivier, Olivier” şi a lucrat în SUA la seriale de televiziune precum „The Wire”, „Killing” şi „Treme”, iar filmul ei a fost deja ales de Sony Classics, compania cu un palmares impresionant de alegere a câştigătorilor şi nominalizărilor la această categorie. Intriga pare o ”momeală” ideală pentru Oscar: se bazează pe povestea adevărată a unui criminal polonez care a ajutat la ascunderea unor refugiaţi evrei în timpul celui de al doilea război mondial.

Propunerea Venezuelei este „El rumor de las piedras”, al regizorului Alejandro Bellame Palacios. Cel mai puţin cunoscut dintre propunerile din acest an, filmul lui Palacios este construit pe povestea unei femei din Caracas care încearcă să-şi refacă viaţa pentru ea, mama ei şi cei doi fii în urma inundaţiilor care le-au distrus casa.

Mult mai multe propuneri vor sosi înainte de deadline-ul 30 septembrie al Academiei, precizează Reuters.

AGERPRES

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail