Autorolf Enduro Adventure, competiţia de motociclism și probă de rezistență pe teren variat, care se va desfăşura în zona Lughet din comuna Barcani mâine,  27 septembrie a.c., va aduna la start circa 40 de participanţi. Traseul de aproximativ 16 kilometri va fi parcurs de iubitori de Enduro din toată România, dar şi din străinătate. Evenimentul este organizat de Primăria Barcani în parteneriat cu Enduro Angels, grupul pasionaţilor de enduro din zona Buzaielor. Înscrierile la start se vor desfăşura între orele 8 şi 11, iar la ora 12 va începe competiţia. Ionuţ Joos, reprezentantul Enduro Angels ne-a pus în temă cu tot ceea ce înseamnă această competiţie.

Care este istoricul evenimentului?

Evenimentul a început acum trei ani, aşadar aceasta este a treia ediţie. A fost o iniţiativă a Primăriei Barcani în urma unei idei a noastre. Noi, iubitorii de enduro din zona Buzaielor, mergem des acolo cu motoarele. Am propus Primăriei să introducem în cadrul programului Zilelor Barcaniului un spectacol cu motoarele, să vadă lumea că acest sport nu e chiar atât de periculos pe cât se crede. Ideea a fost acceptată. În primul an am fost numai vreo 7 concurenţi, respectiv gaşca noastră de aici din zonă. În al doilea an am avut participanţi şi din alte zone: Braşov, Săcele, Sfântu Gheorghe. Am avut un participant şi din Franţa şi altul din Polonia. Anul acesta o să avem mai mulţi.

Câţi participanţi sunt la ediţia din acest an?

Sunt estimaţi circa 40 – 50 de participanţi la start. Avem deja înscrişi pe site 26 de concurenţi, plus că avem foarte multe persoane care au anunţat că vin, chiar dacă nu s-au înscris online. Trebuie să menţionez aici că înscrierile la start se vor face de la ora 8 până la ora 11. De la ora 11 va fi o pauză, iar la ora 12  se va da startul. Primul concurent va pleca la ora 12, iar ceilalţi vor pleca la un minut unul de celălalt sau la 30 de secunde. Încă de gândim, iar acest lucru depinde de numărul de participanţi.

De unde sunt concurenţii care vor participa anul acesta la Autorolf Enduro Adventure?

Avem foarte mulţi concurenţi din zona Braşovului, Sfântu Gheorghe, am văzut pe site concurenţi şi din Ungaria. Avem promisiuni de la Bacău, Bucureşti, Miercurea Ciuc, Târgu Mureş, Buzău. În principiu cam din toată ţara. S-ar putea să vină şi concurenţii din Polonia şi din Franţa care au fost anul trecut.

Spune-ne câteva detalii despre traseul de concurs.

Concurenţi vor avea de parcurs două ture de traseu. Prima parte a traseului o să fie un fel de trial. Pentru cei care nu ştiu ce înseamnă, trialul este o zonă amenajată cu câteva obstacole artificiale, respectiv câţiva buşteni, nişte cauciucuri, apoi o trecere printr-un râu şi nişte urcări mai grele. Trialul, în general, este de fapt un spectacol organizat pentru spectatori. După acest trial urmează partea de pădure. Traseul în total are circa 16 kilometri, iar concurenţii trebuie să finalizeze două ture. Timpul minim care poate fi obţinut este de 40 – 50 de minute pe tură, ceea ce înseamnă că băieţii vor fi pe traseu minim o oră, după care vor avea nevoie de o pauză. Timpul maxim va fi de patru ore. Deci la ora 16 – 16, 30 toată lumea va fi scoasă din traseu, indiferent dacă a terminat sau nu. Vom avea oameni care vor închide traseul.

Cum a venit ideea organizării unui astfel de eveniment?

Suntem câţiva băieţi aici în zonă care practicăm acest sport de vreo 6, 7 ani. Am zis că ar fi frumos să arătăm lumii că nu suntem noi cei care strică culturi şi pădurea, să vadă efectiv ce înseamnă să te dai cu motorul, să vadă omul că nu practic acest sport ca să îi stric grădina. De aici a venit ideea: vrem să arătăm lumii că enduro nu este un sport prin care distrugem.

Ce înseamnă un concurs de enduro din punct de vedere al regulilor?

În principiu, regulile sunt foarte simple. Cea mai importantă este siguranţa maximă a concurenţilor. În plus, noi le cerem să nu facă exces de zel. Categoriile de enduro sunt multe. Tipul de enduro pe care îl facem noi sâmbătă este un enduro – cross, adică este o combinaţie între enduro clasic, de mers prin pădure cu obstacole naturale, dar şi cu zone de alergare, unde concurenţii au zone de viteză. Traseul nostru este făcut cu foarte multe şicane, schimbări de direcţii, ruperi de ritm, tocmai pentru a evita mersul nebuneşte. Traseul nostru este făcut pentru a evita accidentele şi pentru a putea fi făcut de oricine. Chiar şi un începător va reuşi să facă măcar o tură de traseu.

Cui i se adresează competiţia? Ce fel de persoane practică acest sport?

În general sportul cu motor este un sport destul de scump. Asta nu înseamnă că toată lumea care vine la concursul nostru sau care practică acest sport este bogată. Este vorba doar de sentiment. Cei care merg cu motoarele pe stradă au o adrenalină, noi avem alta. Eu unul consider că enduro este puţin mai periculos decât mersul cu motorul pe stradă. La noi dacă te accidentezi, te accidentezi din greşeala ta.

Ce calităţi trebuie să aibă un practicant de enduro?

Voinţă multă, fără limite şi curaj. După aceea trebuie puţină condiţie fizică şi restul se învaţă de la colegi.

De ce aţi ales să organizaţi concursul Autorolf Enduro Adventure în zona Buzaielor?

În primul rând pentru că suntem din zonă. În al doilea rând pentru că vrem să promovăm zona în mai multe moduri, inclusiv prin intermediul acestui concurs. Zona Buzaielor este o zonă care se pretează să aibă acest tip se concurs, adică suntem la nivelul altor zone în care se organizează de foarte mulţi ani concursuri de genul acesta. Sper să dezvoltăm şi turismul prin intermediul acestui concurs.

Ce pericole presupune acest sport?

În cel mai rău caz, dacă mergi nebuneşte poţi să cazi să îţi rupi un ghidon la motocicletă, o aripă. Pe traseul pe care l-am făcut noi nu sunt pericole pentru că am încercat să evităm viteza. Traseul este gândit în aşa fel încât nu se vor rupe nici motoare, nici mâini, nici picioare, nimic. În plus, acesta este un concurs prietenesc. Ne întâlnim, comunicăm, ne „dăm” pe traseu, va fi o sâmbătă de enduro. Înscrierea se va face pe baza unui formular de înscriere. Fiecare concurent va declara pe proprie răspundere că ceea ce va face pe traseu este problema lui. Noi oferim traseul, dar fiecare răspunde de acţiunile sale.

Ce buget are organizarea evenimentului?

Este greu de spus pentru că nu am calculat. Cred că estimativ bugetul ajunge undeva la 2.000 de euro. Pot să spun că este un buget destul de mic, datorită faptului că nu este un concurs cu premii.

Cât costă această pasiune pentru enduro?

Depinde de fiecare. În principiu, pentru început o motocicletă costă undeva la 1.000 de euro la second – hand. Un motor nou ajunge undeva la peste 4.000 – 5. 000 de euro. Întreţinerea ţine de câteva chestii uzuale pe care trebuie să le ai în vedere: ulei, lanţ, cauciucuri, pinioane şi altele. Acestea te costă peste 300 de euro pe an. Echipamentul de protecţie te costă undeva la 1.000 de euro. În rest, dacă nu îţi sfărâmi motorul, cam acestea sunt cheltuielile.

Zona Buzaielor este o zonă potrivită pentru a practica acest sport?

Este o zonă extraordinar de bună pentru a practica enduro. Sunt foarte mulţi oameni din alte zone cu care ne întâlnim prin pădure.

Ce efect poate avea acest eveniment asupra zonei Buzaielor?

În primul rând, aici o să vină nişte oameni cărora le place natura. Dacă nu le-ar plăcea natura, nu ar practica acest sport. Sunt un grup de oameni care respectă natura şi sunt convins că vor veni în zona noastră nu numai pentru concurs, ci şi să stea o zi, două pentru că zona este superbă. Aşadar, impactul principal al evenimentului se va vedea în turism. După care, automat, dacă vor veni turişti şi impactul financiar va fi vizibil.

Cine sunt Enduro Angels?

Numele „Enduro Angels” a venit chiar anul acesta. Până acum eram doar „noi”, o gaşcă de prieteni, iubitori de enduro. În formula în care suntem azi, ne-am format în aproximativ 7 ani. Suntem vreo 7 – 8 inşi. Faptul că „ne dăm” cu motoarele ne-a legat mai mult decât atât. Am învăţat între noi să ne ajutăm nu numai pe motor, ci şi în afară. Eu spun despre comunitatea de enduro că este una în care prietenia este un lucru foarte important.

Ne dorim să înfiinţăm şi un club sportiv. Numele clubului încă nu îl ştim, dar partea de enduro se va numi „Enduro Angels”. Vom încerca să facem un club multi – sport, adică va avea şi parte de moto, şi parte de schi, de tenis şi multe altele. Vrem să cooptăm tineri şi să creştem interesul oamenilor din zonă pentru sport.

Ionuţ Joos a mai adăugat: „Ne vedem la start cu motoarele încinse!”. Autorolf Enduro Adventure este organizat de Primăria Barcani în parteneriat cu Enduro Angels. Sponsorii evenimentului sunt: Autorolf, Motul, SC Luci SRL, www.intorsura.ro, www.piata-moto.ro şi JTI Advertising. Informaţii suplimentare pot fi obţinute accesând site-ul www.orr.ro.

 

Iulia Drăghici – Taraş

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail