Conducerea Hotelului Montana din localitatea Covasna a răspuns invitaţiei noastre de a relata cele întâmplate acum aproape un an, când 35 de angajaţi ai hotelului au fost disponibilizaţi.

De atunci, în presă  au apărut ştiri despre protestele şi pichetările foştilor angajaţi, membri de sindicat, alături de Vasile Neagovici, preşedintele CNSLR Frăţia şi Sanitas Covasna. Pentru că un dialog corect se produce când ambele părţi implicate într-un conflict îşi pot spune punctul de vedere, redacţia ziarului nostru a dorit să ofere şansa şi conducerii hotelului să relateze cele întâmplate.

La sediul hotelului am găsit un grup de oameni tineri, care m-au primit prieteneşte  să discutăm despre ceea ce este în momentu de faţă, cel mai mare stres pentru pacienţii veniţi la tratament.

Chiar de la începutul discuţiei noastre, reprezentanţii firmei m-au atenţionat că ceea ce vor spune dânşii nu reprezintă o scuză pentru ce s-a întâmplat în interiorul managementului de hotel, ci doar un punct de vedere a întregii situaţii.

„Hotelul de aici, împreună cu două hoteluri din Herculane, unul din Felix, unul din Sângeorz, unul din Voineasa, toate au fost transferate şi admnistrare în baza unui contract de asociere în participaţiune, de Sind Tour Trading. Aşa se cheamă firma care este angajatorul acestor oameni. După o operare de 1 an de zile, Sind Tour Trading, în baza rezultatelor pe care le-a înregistrat, a decis externalizarea managementului acestei societăţi către altcineva, adică către firma S.C. Tour Mirinvest S.R.L. După ce au analizat ofertele, le-am spus ce vrem să facem şi ne-au încredinţat pe o perioadă de 9 ani de zile managementul hotelurilor, însemnând absolut tot ceea ce ţine de reorganizare, restructurarea societăţii, de optimizare a proceselor, de gestionare a resurselor umane, absolut tot, având obligaţia de a realiza anual un profit minim net.

Când am intrat în administrarea hotelurilor am descoperit multe din lucrurile care făceau ca rezultatele să nu fie cele dorite de cei care deţin hotelurile. Fiecare entitate economică are scopul de a obţine un profit. Profitul se realizează dacă cheltuielile şi veniturile sunt optimizate, în aşa fel încât ecuaţia să fie cît mai corectă.

Florin Dumitrescu

Povestea a început chiar înainte ca noi să prezentăm oferta. Făcând o analiză a hotelurilor cu ramura turistică, s-a descoperit o discrepanţă în ceea ce înseamnă ca număr de zile/turist, gestionate de unitatea hotelieră, ceea ce grevează costurile, astfel că rezultatele nu pot fi cele estimate. Pe partea de creştere a veniturilor am început un proces investiţional care a fost finalizat anul acesta la Herculane, unde am reabilitat în întregime un hotel. A fost o investiţie de aproape 3 milioane de euro. În acelaşi timp s-au făcut şi aici investiţii şi la Felix, ca să creştem şi veniturile. Avem o echipă de management, avem o echipă de marketing, facem prospectări pe piaţă, ne adaptăm oferta condiţilor care există pe piaţă, dar lucrul acesta se poate relaiza doar atunci când resursa umană este şi ea, la rândul ei, optimizată.

Nu a fost o chestiune personală, cum a invocat domnul Neagovici, cum că am avea ceva cu membrii de sindicat. Nu! Pur şi simplu, în momentul de faţă, preşedinţia CNSLR Frăţia este asigurată de Sanitas, fiind acelaşi preşedinte, domnul Leonard Bărăscu.

Au fost disponibilizaţi pe analiza posturilor. Nu am mers cu oameni. Nu un om, un individ, cetăţeanul Ionescu mi-a provocat o stare care să mă determine să-l dau afară. Pur şi simplu, analizând structura organizatorică a complexului, au apărut o serie de posturi care au fost desfiinţate”, a explicat Florin Dumitrescu, reprezentant Tour Mirinvest.

Despre angajaţii sezonieri care nu stau mai mult de câteva zile pe acest post, directorul general al Tour Mirinvest a spus că nu există o fluctuaţie aşa cum a declarat în repetate rânduri preşedintele Sanitas Covasna, Vasile Neagovici. Sezonierii sunt angajaţi printr-o firmă internaţională pe perioada sezonului, pentru 4-5 sau 6 luni, în funcţie de sezon.

„Noi avem un contract cu o firmă care ne asigură resursa umană. Fiecare hotel are un nucleu care este constant,  12 luni pe an sunt angajaţii sucursalei. Diferenţa până la numărul maxim necesar de personal, în perioadele de vârf, se asigură printr-un leasing de personal, chiar aşa se numeşte, de o firmă care este prezentă în toată Europa. Nu-i o firmă locală, nu sunt nişte oameni necunoscuţi.

Joos Attila

Deci ei vin şi lucrează constant, nu pentru câteva zile, ca pe un şantier de construcţii. Dacă el a venit pentru 4 luni de zile, cele 4 luni este angajatul firmei respective şi ni-l pune nouă la dispoziţie. Sunt alţii care sunt pe 6 luni angajaţi. E o alocare dinamică în funcţie de gradul de ocupare. Nu are rost să ţinem o echipă completă când gradul de ocupare e de 20%”, a explicat Attila Joos, director general Tour Mirinvest.

Sunt sezonieri, cum şi activitatea este sezonieră, aşa cum se întâmplăm peste tot. Avem şi angajaţi sezonieri la fiecare sucursală (n.r.- hotel gestionat) în parte, deci nu este doar situaţia sucursalei Covasna. Şi putem să generalizăm şi pe plan local, adică majoritatea hotelurilor funcţionează cu o parte din angajaţi sezonieri. Mă refer la ospătari, recepţioneri şi aşa mai departe, pentru că este o reţea care merge pe sezon. Cum se întâmplă şi la Marea Neagră, sau la Predeal, acelaşi lucru se întâmplă şi la noi”, au declarat reprezentanţii firmei de management.

Cât despre acuzaţiile privind calificarea inexistentă a angajaţilor, Joos Attila a ţinut să amintească faptul că începând cu anul trecut firma a făcut primul pas către pregătirea personalului, urmând ca anul acesta, la sfârşitul sezonului să înceapă a doua tură de calificări pentru angajaţii hotelului.

Un hotel nu poate asigura servicii de asistenţă socială

În momentul în care s-au adus în discuţie cazuri speciale, în care concedierea ar fi fost o lovitură mult prea mare pentru familie, cei din conducere au spus că a existat întotdeauna înţelegere şi angajaţii au fost ajutaţi.

„Nu trebuie să ne justificăm. Mai bine să prezentăm ceea ce vrem noi să facem. Creşterea calităţii serviciilor nu se poate face altfel decât având nişte oameni care ştiu că vin aici, ştiu că sunt pregătiţi. Într-adevăr, e trist când se ajunge la aşa ceva, dar vina ar trebui să o căutăm într-o altă perioadă, nu de când o administrăm noi. De când cineva decidea, aşa, în mod discreţionar, să mai angajeze nişte oameni, ca să fie. Câtă vreme nimeni nu-i cerea nişte rezultate, el putea angaja 100% dublat personalul, doar aşa.

Avem nişte norme de muncă, oamenii respectă nişte standarde care sunt valabile în industria hotelieră. Nu putem să angajăm oameni numai de dragul de a-i angaja. Întotdeauna vor fi oameni care, într-un fel sau altul ajung în ipostaza asta, de a-şi pierde locul de muncă.

Au fost desfiinţări de posturi la toate sucursalele. Nu am avut probleme niciodată, nicăieri. Am căutat întotdeauna soluţii civilizate. Au fost situaţii în care a fost desfiinţat postul unei persoane cu situaţie de familie deosebită: mamă singură cu copii mici. Chiar domnul Neagovici a zis să găsim o soluţie că acela este şi rolul său, s[-şi ajute membrii de sindicat. Nicio problemă. E o situaţie specială pe care o tratăm ca atare. Au fost situaţii cu oameni care mai aveau câteva luni până la pensie. Am zis să-i ţinem, să le dăm o mână de ajutor. De exemplu, dacă pe postul respectiv nu era nevoie de 10 oameni, ci de 8, pentru ceilalţi doi am încercat să căutăm altă variantă de încadrare, când a fost posibil, bineînţeles. Nu dai pur si simplu un om afară.

 Am încercat să-i ajutăm, dar este o limită pe care şi noi trebuie să o respectăm. Suntem manageri şi trebuie să îndeplinim nişte obiective”, a mai spus Florin Dumitrescu.

Semnarea contractului colectiv de muncă, împiedicată chiar de liderul Sanitas

Potrivit conducerii Tour Mirinvest, semnarea contractului colectiv de muncă (CCM) a fost împiedicată de liderul Sanitas, Vasile Neagovici, ales de către angajaţii hotelului drept consilier pe perioada de negocieri, după ce a lipsit de la mai multe şedinţe.

„Am început demersurile de semnare a contractului colectiv de muncă, pentru care salariaţii l-au desemnat pe domnul Neagovici ca fiind consilierul lor pe perioada de negociere. Propunerea a venit din partea lor, nu am avut nimic împotrivă. Am stat de vorbă cu el, am strâns mâna, am avut senzaţia de mai multe ori că discutăm despre aceleaşi lucruri, şi de fiecare dată se întoarce.

Prima şedinţă a fost la Covasna, a doua a fost la Herculane pentru că e firesc ca având mai multe sucursale să mergem în toate sucursalele să ştie şi oamenii ce se discută. Nici măcar nu a venit, în condiţiile în care de prezenţa lui în sală depindea continuarea procesului de semnare a contractului colectiv de muncă.

Nu venea pentru mine, ci pentru oamenii pe care îi reprezenta şi care au venit toţi. Dacă se stabileşte o echipă de negociere şi echipa respectivă nu mai e în regulă, înseamnă că ceva nu funcţionează cum trebuie.

Acum, semnarea CCM s-a suspendat tot datorită dânsului, pentru că salariaţii demenează prin mandat o persoană care merge şi negociază. Mandatul prevede să continue negocierile, să le ducă la un acord, asta înseamnă semnarea propriu-zisă a CCM. Atâta vreme cât persoana nu mai repeznintă voinţa salariaţilor, eu nu pot să continui negocierile. Noi le-am spus să-şi rezolve ei problema pentru că interesul nostru este acelaşi: să avem un cadru de desăşurare a acitivităţii”, a explicat reprezentantul firmei de management.

Acesta a punctat faptul că afişarea celor 2-3 foşti angajaţi alături de membrii sindicatului Sanitas, care vin în cea de-a doua marţi a fiecărei luni în faţa hotelului, nu face altceva decât să îi nemulţumească pe pacienţii care suferă de  diferite afecţiuni ale inimii. Zgomotul tobelor, goarnelor şi strigătele la conducerea firmei nu fac alteva decât să îi îndepărteze pe pacienţi de hotel, contribuind la un renume negativ atât pentru complexul turistic, cât şi pentru zonă. Potrivit conducerii Tour Mirinvest, dialogul a existat, însă lucrurile stabilite de comun acord nu s-au respectat de către protestatari.

Planuri de viitor pentru optimizarea costurilor şi satisfacerea pacienţilor

După o investiţie de aproape jumătate de milion de euro la 90 de camere ale hotelului, la recepţie şi la sala mică a restaurantului, anul trecut, urmează ca anul acesta hotelul să mai primească o serie de îmbunătăţiri, tocmai pentru a spori calitatea serviciilor oferite şi a atrage turiştii în zonă.

„Anul acesta intră hotelul în renovare, facem lucrări de reabilitare imediat după ce se termină ultima serie de turişti. Intrăm pe baza de tratament, reabilităm iarăşi nişte camere.

Anul trecut s-au reabilitat 90 de camere, recepţia, intrarea, restaurantul mic. Cele 90 de camere au fost reabilitate, au primit o altă clasificare, de la 2 la 3 stele.Am investit aproape jumătate de milion de euro.Anul acesta urmează partea mai consistenă: baza de tratament, încă 90 de camere, restaurantul mare. Se schimbă din cameră tot ce însemnă instalaţii electrice, apă, băile se refac în totalitate, aşternuturile se schimbă, mobilierul se recondiţionează, se cumpără televizoare, minibaruri şi altele.

Acum am venit şi cu echipa de constructori, ca să-şi facă un buget pentru lucrările care trebuie să înceapă în decembrie. Până în aprilie anul viitor, când sperăm să înceapă licitaţia cu Casa de Pensii,  să fie gata. Anul trecut toate camerele au fost gata în trei luni. Vrem să întinerim baza de tratament, pentu că serviciile sunt aceleaşi. Aparatura este parţial înoită acum un an, doi. În schimb este învehită structura ei, modul în care a fost concepută  acum 30 de ani. Piscina vrem să o punem în funcţiune”, au declarat cei din conducere.

Pacienţii au legat prietenii cu medicii. Gradul de ocupare a hotelului este de 98% permanent în sezon

Ocuparea aproape 100% a hotelului poate fi pusă atât pe calitatea serviciilor cu care turiştii sunt obişnuiţi, cât şi cu legăturile de prietenie pe care le-au legat cu medicii complexului. Florin Dumitrescu a povestit cum turiştii care vin de ani buni, îşi îmbrăţişează medicul ca pe un vechi prieten, îi aduce daruri de suflet confecţionate de copii sau nepoţi şi îşi povestesc întâmplări din viaţa de zi cu zi.

„Există relaţii între echipa de medici din baza de tratament şi turişti. Când am venit prima oară, în 2011, am văzut oameni care se ştiau de tineri cu medicii. Sunt oameni care vin de 30 de ani, de două ori pe an. Sunt oameni care se ştiu cu doamna doctor foarte bine. Au întrebat cum merge şcoala, ce-i face nepoata.Au venit aici de cînd copiii lor erau mici, acum copiii lor au nepoţi. Îi ţii minte de 30 de ani. Când vin 18 zile de două ori pe an, nu ai cum să nu-i ţii minte. E o chestie care trece dincolo de relaţia medic-pacient. Când vin şi când pleacă se îmbrăţişează, îşi aduc cadouri. Nu cadouri formale, ci pur şi simplu o chestie simbolică: uite, asta  a făcut-o fata mea când a venit din tabără, pentru doamna doctor. Asta înseamnă că oamenilor le place să vină. În momentul în care îi dezamăgeşti cu ceva e foarte uşor să îi pierzi, pentru că oferte există”, a povestit reprezentantul firmei.

Acum, conducerea Tour Mirinvest doreşte să extindă perioada în care hotelul este deschis, lucrând alături de echipa de marketing la o strategie pentru Revelion. Dacă gradul de ocupare a hotelului în perioada de sărbători va fi de cel puţin 30%, hotelul Montana va fi al doilea hotel din Covasna care primeşte oaspeţi în perioada sărbătorilor de iarnă.

Maricela Dan

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail