Balinezii  şi-au perpetuat nealterate datinile, obiceiurile milenare, portul, muzica, dansurile tradiţionale, ritualurile.   Se detaşează  celebrele spectacole „Barong”, „Kecak”, “Legong”, pe care le-am amintit fugitiv în episoadele anterioare, însă merită un comentariu mai amplu. Fiind reprezentări artistice  neobişnuite  pentru noi, europenii.

        În derularea lor se folosesc  mijloace  de exprimare stilizată pentru a da viaţă   unor divinităţi locale. De care (în mare mea ignoranţă) eu n-am auzit până acum. Tocmai de aceea îmi prind bine excursiile…

     Dansatorii  poartă nişte măşti firoase, în care culoarea roşuaprins (magenta, pentru experţi) predomină. Vin în pas lătăreţ şi execută  mișcări aparent dezordonate  ale capului, corpului, mâinilor şi, în special, al…degetelor. De asemenea, privirile sunt foarte expresive,  sincronizate cu  ritmul melodiilor stridente, greu de reţinut şi reprodus.

 

                                                  Obiceiuri fel de fel

    – Nu vreţi să vedeţi  un „Barong”?, m-a întrebat chiar din primele  zile după sosirea mea în Bali  ghidul  hotelului. Tipul vorbea infernal ( cred că în orice limbă) astfel că n-am auzit terminaţia. Suprasaturat de poveştilor televizate cu aventurile penale ale…baronilor din România, era gata „să dau ortul popii” când mi s-a spus că nici la mii de kilometri depărtare nu scap de ei!!!

   – Să n-aud de  nici un baron!, i-am retezat-o. N-am nici o treabă cu această tagmă…

   – E vorba de… „Barong”, cu „g” în coadă; un dans folcloric, bazat pe  legende autohtone.

   – Păi de ce nu ziseşi aşa?

   – Eu aşa am pronunţat, Sir, dar nu aţi înţeles. Probabil.

   Poftim, fonfăitul ăsta mă mai face surd  şi tâmpit!, m-am enervat. Deşi, puţină dreptate avea…  Mă rog, nu  era prima oară când mi s-a întâmpla, mi-am zis.  „Treacă de la mine şi de data asta, cum am mai lăsat de « spemii de ori »  cu alţi indivizi”.

     Vorba regretatului actor de comedie Nicu Constantin, pe care l-am cunoscut şi  i-am luat mai multe interviuri. Îmi povestea că la prima întâlnire cu viitoarea soţie  trebuiau să se vadă în staţia de autobuz de lângă Cismigiu. Fiecare a înţeles un alt loc, iar Nicu disperat după o oră de stat în picioare, şi-a propus să-i mai dea o şansă, aşteptând  încă …zece troleibuze, înainte să plece acasă!

Exoticele   dansuri  balineze

   …M-am dus şi eu, ca toţi turiştii, să vizionez acest gen de reprezentaţii ce ţin cam două ore (fără pauză de masă, dar cu … toaletă) şi au loc în nişte spaţii generoase,  în amfiteatre în aer liber. Toate locurile sunt  ocupate până la ultimul.

     Cele mai multe reprezentaţii de dans au loc  după masa  de seară. Dar se pot viziona  şi dimineaţa, pe răcoare. Aşa cum a fost primul recital de tip „Barong” urmărit de mine la ora 9,00 în prezenţa unei asistente juvenile numeroase.  Într-un  soi de  cort bine aerisit  ne-am înghesuit sute de  indivizi, de toate naţiile, echipaţi pestriţ, “ca la circ”, curioşi să vedem “panarama!

        …Intră  mai întâi în scenă o mică orchestră compusă din vreo cinci-şase  muzicieni, îmbrăcaţi în ţinută tradiţional balineză, cu capetele acoperite de un fel de „turbane” (s-au cum s-or numi).  Se aşează pe jos, în poziţie „turcească”,  aprope de locul unde vor dansa artiştii. Formaţia este alcătuită  numai din instrumente de percuţie, un fel de „tingiri”, ce sunt bătute ritmic şi obsesiv.  Mi s-a spus că  dansurile acestea ciudate  ar fi reprezentări  stilizate ale unor legende autohtone.

     Fără să-şi acordeze „tigăile”, trupa a început să cânte o melodie ţipătoare. Din  spatele uriaşei scene a apărut (chipurile „timid”, cu multă precauţie) un personaj bizar, funambulesc. Este echipat tot în roşu. Poartă  o mască înspăimântătoare  ce  vrea să sugereze  o creatură mitologică asiatică, un fel de dragon, nu-mi dau seama. Are gura enormă,  în permanenţă căscată şi-şi etalează nişte colţi fioroşi. Ochii exoftalmici  privesc fix, iar urechile ascuţite sunt şi ele roşioare. Ca imaginea să fie aiuritoare complet, dihania poartă pe creştet o coroană aurită, ceea ce vrea să ne sugereze că este un mare Şef.

   Descrierea mea „elevată” (aidoma cu aceea a unui tânăr ce a luat Bac-ul cu nota 10 în sesiunea din iunie 2014) vrea să vă pună, totuşi,  cât de cât în temă, stimaţi prieteni. Apar pe parcursul reprezentaţiei şi alte personaje ciudate, costumate la fel de extravagant, iar dansurile se succed înlănţuite, sugerând felurite legende şi povestiri ştiute doar de localnici.

Lupta dintre  „Bine” şi  „Rău”

    Am asistat la  mai multe asemenea show-uri cu multă culoare şi bâţâială artitică asiatică, dar la ultimul  m-am cam  plictisit. Prea se asemănau… Prima dată, fiind ceva nou, am urmărit  atent totul. Însă necunoscând povestea, n-am priceput mare lucru: în esenţă, era confruntarea dintre  „Bine” şi „Rău”, lupta  forţelor Ordinii („Barong”) cu cele ale  Haosului („Rangda”).

    Tot deliciul îl fac fără doar şi poate măştile groteşti, reprezentând monştri-dragoni.

    M-am dus pentru comparaţie la un spectacol „Legong”, o suită de dansuri  mai stilizate, dificil de executat.  Coregrafia mi s-a părut mult mai elaborată, în care nu se permit improvizaţiile, protagonistele fiind numai fete tinere.

     Să amintesc şi de  alte recitaluri folclorice,  cum ar fi „Kecaek”, care include numai  mișcări ritmate, variate ale corpului, executate în ritmul unor melodii alerte.

    M-a încântat, nici nu se putea altfel,  vestitul „Ramayana”. Un  spectacol-alegorie  bazat pe relatarea unor episoade din  epopeea indiană, în care se celebrează isprăvile  Eroului legendar, Rama.

    După o cină festivă, prilejuită de aniversarea zilei de naştere a unui tovarăş de drum, am fost invitaţi „cu căţel şi purcel” să admirăm… „Dansul Focului”. Dar nu al lui Manuel de Falla, ci unul balinez get-beget, care aşa cum îi spune şi numele, se vrea un ritual  de exorcizare a fortelor malefice. De aceea  un grup de fete desculţe dansează frenetic, scoţând ţipete extaziate, pe nişte cărbuni… încinsi.

    Aoleu, eu eram gata să sun la 112, să vină…Smurd-ul şi să le ducă la Spitalul de Arşi.

„Wayang Kulit”

       Cu totul altceva este „Wayang Kulit”: un recital insolit, ce nu trebuie ratat. Când mi s-a spus că voi asista la un show cu marionete, am refuzat.

    – Fugi de aici, i-am spus organizatorului ce se ocupa cu „entertainment” -ul oaspeţilor hotelului. Ce, crezi că am dat în mintea copiilor?

    – Haideţi,”papa”, şi nu o să regretaţi, m-a asigurat ferm.

    – Bine „fiule”, i-am întors-o elegant. În fond, ce pierd, mi-am zis „resemnat”.

În întreaga Asie de Sud-Est  nu doar cei mici, dar şi părinţii lor, ca şi mulţi turişti, gustă  acest gen de teatru şi merg să caşte gura. Este un spectacol  cu…păpuşi, ceva foarte original. Spectatorii văd proiectate pe un ecran doar umbrele în mişcare a zeci şi sute de marionete, tema reprezentaţiilor având la bază mituri şi legende balineze.

   Performanţa cu adevărat remarcabilă constă în aceea că un singur mânuitor animă câteva zeci de personaje din mucava şi pâslă.  Sunt recitaluri de mare virtuozitate artistică, fantoşele fiind  proiecate pe un fundal sub formă de umbre mişcătoare, întruchipând personaje legendare.

   Ăia păpuşari, nu…unii politicieni!

                 

                                                         Tabletomania”

    Doamne,  nu am văzut apoape nici un  individ în holul hotelului, la bar, la plajă, SPA, swimming pool, pe  terasă  fără propria… tabletă!  Jucăria aceasta  pentru oameni mari a devenit de neînlocuit. De fapt, şi copiii au ajuns  dependenţi, ajungând un fel de drog legal.

      Aşa se face că nimeni nu mai citeşte o carte, nu răsfoieşte o revistă  sau  dezleagă vreo  integramă. Până şi aparatele de fotogrfiat şi de filmat au început să fie înlocuite cu asemenea „gadget”-uri,  ce tind să devină la fel de indispensabile omului modern ca telefoanele mobile.

    Ultima modă  este să stai pe burtă în şezlong cu tableta aşezată pe jos, şi să o „foieşti” necontenit în căutarea ştirilor, bârfelor, muzicii, pozelor,  filmelor şi aşa mai departe. Fiecare cuplu are tableta sa. Nici  nu  se pune problema  (şi nici  nu se poate) ca amândoi soţii să urmărească simultan acelaşi subiect. Precum  acasă la…televizor.

                                                      Nedumerirea  lui Rik

      Deocamdată    stau liniştit. Sunt un fel de „cuc” în  „Pădurea   tabletomaniei”.  Nu m-a contaminat  încă mania asta. Am rămas la smartpohne.  Dar nu se ştie  când mă va robi moda…

     Poate la anu’. Nu mă pot face mereu de râs printre stranieri, citind pe şezlong dintr-o… carte!!!

    Un puşti blond, de vreo patru anişori -Rik- cu care mă împrietenisem la cataramă  (venit de la Amsterdam împreună cu familia sa numeroasă şi care îl cam neglija),  chiar m-a întrebat nedumerit la un moment dat văzând că răsfoiesc  un roman: „What is this”???  (Va urma)

                                                                                                 Horia C. Deliu

                                                  

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail