Despre necazurile semenilor  cu dizabilităţi fizice (nu doar locomotorii) privitoare la inexistenţa unor rampe speciale de acces în spaţiile publice, am scris nu o dată. Ceva, ceva s-a făcut, dar mai este mult de lucru.

 

                                        În Occident da, la noiba!

  

    Cine a călătorit prin ţări din Centrul Europei a văzut, desigur, la tot pasul ce înseamnă condiţii civilizate de deplasare pentru cetăţenii cu dizabilităţi: de la mijloace de transport în comun dotate cu sistem hidraulic pentru urcarea şi coborarea pasagerilor aflaţi în fotolii cu rotile, la trecerile pietonale cu senzori şi semnale acustice intermitente,  scări şi covoare rulante în instituţii, mari  magazine, aeroporturi, gări etc.

     Nu mai vorbim de parcări, unde în spaţiile destinate  conducătorilor auto cu dizabilităţi  nu îndrăzneşte nici în ruptul capului să-şi lase automobilul vreun şofer valid! Un asemenea gest este de neconceput, echivalând  cu o sfidare, o lipsă crasă de respect faţă de ceilalţi,  iar cel vinovat suferă nu doar o amendă usturătoare, ci şi oprobiul public.

    Asemenea  reguli scrise şi nescrise  sunt „sfinte”  în Occident, fiind acceptate de întreaga comunitate.

    La noi însă, mai ba…

Confesiunile unui om… supărat                                                       

  „În urmă cu 20 de ani, în calitate de delegat al unei asociaţii de persoane cu handicap având sediul la Vâlcele, am participat la o întâlnire internaţională de specialitate în domeniul arhitecturii urbane din România, ne-a scris ing. Iulian Loloiu, un vechi colaborator. Acolo am auzit un motto destinat arhitecţilor, proiectanţilor,  constructorilor şi tuturor celor care edifică obiective în spaţiul public: « Orice linie pe care o trageţi pe un plan poate  constitui mai târziu pe teren o barieră greu de netrecut pentru unii oameni! ».

  Acum, când evoc acel adevăr mă gândesc la cei asemenea mie, care avem mari probleme locomotorii, deplasându-ne cu dificultate prin spaţiile publice în căruciorul cu rotile. Trecând de la chestiuni teoretice la cele practice, aş vrea să arăt că  după atâta  amar de vreme am constatat  că exact aşa stau lucrurile în realitate.

 M-am lovit de nişte aspecte concrete după   modernizarea  Gării CFR  Sfântu Gheorghe.  Pe lângă părţile bune, salutare pentru publicul larg al unei asemenea investiţii, există anumite nemulţumiri în ceea ce-i priveşte  pe cetăţenii  cu deficiente de mobilitate nevoiţi să meargă cu trenul.

 Făcând o acoladă, aş afirma că şi în cazul acestui  interesant proiect de reabilitare s-a tras  la un moment dat o… «linie greşită», pe care arhitecţii, constructorii, executanţii n-au ţinut cont, au subestimat-o. Iar pasagerii cu handicap trag  acum ponoasele”(…)

                                  O scrisoare…rătăcită sau uitată ?

La finele anului trecut inginerul Iulian Loloiu a adresat în acest sens  un Memoriu conducerii Ministerului Transportului. A prezentat acolo anumite aspecte critice referitoare la modul în care  au fost tratate problemele specifice ale persoanelor cu hándicap ce sunt nevoite să se deplaseze prin Gara CFR Sf. Gheorghe; un nod feroviar important ce a beneficiat de un amplu, îndelungat, dar necesar proces de modernizare cu fonduri europene, pentru a se apropia de standardele  internaţionale.

   Numai că aidoma celebrei piese a lui I.L. Caragiale, scrisoarea ing. Loloiu fie s-a…pierdut, dar mai mult ca sigur că s-a „rătăcit” printr-un sertar la minister, fiind ignorată. Mai ales că miniştrii s-au tot schimbat în ultima vreme.

  Ca atare, vădit supărat, petentul  ni s-a adresat şi nouă, celor de la ziarul „Mesagerul de Covasna”, publicaţie care s-a ocupat mereu de  problemele acestei categorii aparte a populaţiei – semenii cu handicap.

    Nemulţumirile petiţionarului şi, implicit, ale colegilor săi de suferinţă vizează, în special, accesibilitatea inadecvată  la peroane şi în vagoane a  călătorilor cu mobilitate deficitară.

Întrebări fără răspuns

    „Ar fi interesant de ştiut, ne întreba indirect şi pe noi dl. ing. Iulian Loloiu, dacă modernizarea Staţiei de Cale Ferată Sf. Gheorghe – poarta feroviară nr. 1 a judeţului Covasna – s-a făcut  cu respectarea normelor europene în vigoare privind accesibilizarea omenilor cu handicap locomotor?   În principal e vorba de Decizia 2008/164/CE  privind specificaţia tehnică de interoperabilitate referitoare la persoanele cu mobilitate redusă.

    Este salutar faptul  că s-a  încercat găsirea unei soluţii tehnice aparent ingenioase, montându-se  câte o mică platformă culisantă pe plan inclinat lângă scările pasajului  subteran,  numai că …”

    Ei bine, la acest capitol  petentul  ridică mai multe semne de întrebare, ce vor fi abordate punctual  în cele ce urmează. De asemenea,  se mai  pune întrebarea  dacă  gara este  accesibilă pentru toată lumea în condiţii de deplină siguranţă?

 În acest sens  un mare neajuns îl reprezintă  înălţimea  nedecvată a peroanelor  refăcute după modernizare, astfel că  nu  se  asigură un transfer lesnicios în şi  din vagoane. Unii pasageri  aflaţi în fotolii cu rotile s-au plâns că există  o diferenţă de cca 300 mm între nivelul peroanelor  şi podeaua  vagoanelor garate, ceea ce pentru  călătorii valizi nu înseamnă mare lucru şi practic nu deranjează. Însă pentru cei cu  handicap sever, care  nu se pot deplasa singuri, constituie o bătaie de cap în plus.

De fapt, nu doar la Sf. Gheorghe sunt asemenea obstacole dificil de surmontat, ci şi în  marea Gară din Braşov, dar cine se preocupă la noi de asemenea…„fleacuri”?

                                 Norme  stricte ale Uniunii Europene

    Adevărul este că în România, ţară membră a Uniunii Europene, autorităţile competente ar trebui  să trateze cu toată responsabilitatea asemenea chestiuni. Problema accesibilităţii construcţiilor şi clădirilor de utilitate publică  nu este ceva minor, neimportant, ca pe vremea lui Ceauşescu.  Legislaţia Organizaţiei Naţiunilor Unite, a Consiliului Europei  se referă clar  la principii ce vizează nediscriminarea şi incluziunea socială a unor membri defavorizaţi ai societăţii.

   Accesibilitatea spaţiului construit se poate aborda arhitectural şi tehnic (tehnologic) prin mai multe soluţii, care însă nu sunt echivalente nici constructiv, nici ca eficienţă şi nici din punct de vedere  financiar.

     Soluţiile pentru a asigura accesul între incinta gării şi peroane sunt în ordinea eficacităţii următoarele :  1.Circulaţia orizontală, atunci când punctele se găsesc la acelasi nivel; 2. Ascensorul, dacă  sunt  niveluri diferite; 3. Rampa (planul inclinat); 4. Scara rulantă.

O soluţie-hibrid”, aparent salvatoare

     Este surprinzător faptul  că s-a optat în cazul  Gării  Sf. Gheorghe la o „soluţie- hibrid”   ( montarea  unor  scaune  mobile ce culisează pe lângă trepte), care  NU  se regăseşte în normele de construcţie a facilităţilor  destinate spaţiul  public.  Dar asta nu-i impiedică pe cei ce se ocupă de reabilitări ori chiar construcţii de la zero să o aplice şi în alte locuri în România !?!

   De ce? Din trei motive: constituie o realizare tehnică  atractivă, este  rapidă şi nu în ultimul rând, reprezintă cea mai ieftină variantă. Dar  analizată tehnic,  în amănunţime,  „ideea-minune”  aplicată şi  în cazul de faţă  are multe hibe. Ea nu se regăseşte (atenţie!) expusă în nici o normă europeană. Şi nici  în vreun standard  românesc!

     Inginerul Iulian Loloiu mai adaugă: „M-am documentat temenic, plus că sunt familiarizat cu asemenea aspecte. Am întrebat în stânga şi-n dreapta. Răspunsul primit de la un  specialist în materie din Bucureşti, în legătură cu  euronoma sau standardul românesc care se referă la construcţia platformelor cu deplasare pe plan inclinat a fost scurt şi stupefiant: „Nu există aşa ceva!”

    Bine, şi atunci pe ce bază  s-a decis ca acest dispozitiv  este cel mai indicat  pentru accesibilizare? Cum se întocmesc caietele de achiziţionare? Cine  evaluează acest tip de „lift” din punct de vedere al siguranţei în exploatare, a  pericolelor ce pot apărea în utilizarea lui? Răspunsurile au fost la fel: „Nu ştiu!”, „Nu cunosc!”

  De fapt, aceste  mici „ascensoare” individuale  sunt  destinate utilizării în spaţii private, pentru cei cu case pe mai multe niveluri şi care au o situaţie  materială înfloritoare.  Singurii care le recomandă sunt (cum altfel ?) chiar producătorii lor.

    Şi uite aşa, se bifează foarte uşor ca „rezolvată” una dintre  problemele persoanelor cu dizabilităţi după neaoşul principiu,  “Las’ că merge şi aşa”.

    Întrebarea e, până când?

                                                                                                  Horia C. Deliu

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail