Săptămâna „Să ştii mai multe, să fii mai bun!”, desfăşurată în perioada 7 – 11 aprilie, a adus elevilor de la instituţiile de învăţământ din Întorsura Buzăului activităţi variate. Coordonatori de program de la Şcoala Gimnazială „Mihail Sadoveanu”, Liceul Teoretic „Mircea Eliade” şi Liceul Tehnologic „Nicolae Bălcescu” au prezentat temele şi programele pe care le-au organizat, împreună cu elevii, în cadrul Şcolii Altfel.

Săptămâna Altfel la Şcoala Gimnazială „Mihail Sadoveanu”

Adela Stroie, director adjunct la Şcoala Gimnazială „Mihail Sadoveanu” şi coordonator al Săptămânii Altfel, a prezentat programul din această săptămână: „Luni am intrat pe orar, dar am făcut alte activităţi. Spre exemplu, la limba română am avut o dezbatere pe tema „Facebook – ul, prietenul meu”. Alţi colegi au făcut o activitate sub formă de interviu. Elevii au avut cărţi de citit, spre exemplu Harry Potter versus Cireşarii. Copiii au fost împărţiţi pe grupe şi fiecare grupă a avut sarcina să îi convingă pe colegi să citească aceeaşi carte pe care au citit-o şi ei, exersându-şi astfel puterea de convingere. La franceză, luni dimineaţa am făcut felicitări şi am ascultat Edith Piaf. La matematică elevii au făcut măsurători. La istorie s-a desfăşurat o activitate numită „Călătorie în lumea medievală”, unde copiii au realizat diverse „acoperăminte”: coroane, căciuli, pălării şi altele.  Tot la istorie s-a desfăşurat încă o activitate foarte frumoasă despre al Doilea Război Mondial şi despre lagărele de concentrare. Au vizionat o serie de filme şi au discutat pe marginea cărţii „Jurnalul Annei Frank”. Ulterior s-a făcut o comparaţie între ceea ce scria fata şi ce se întâmpla de fapt în afară. Miercuri am avut activităţi sportive: ştafetă, dansuri, baschet, volei şi alte probe haioase. Vineri a fost ziua excursiilor şi a drumeţiilor. Unii au mers cu bicicletele. Alţii au mers la grătar, iar între timp s-au strâns gunoaie de pe malul râului Buzău. Trei clase au fost în excursie la Sighişoara cu trenul.”

Adela Stroie a mai adăugat: „Important este ca elevii să se simtă bine. Nu am vrut să abundăm în activităţi. Am ales câteva care să placă elevilor, pe care să le facă de plăcere şi nu impuse. (…) Pe mulţi îi ajută Săptămâna Altfel pentru că văd şi faţa umană a profesorilor.”

Mai mult decât atât, directorul adjunct a precizat: „Chiar dacă nu e vorba întocmai de odihnă, aveam nevoie de săptămâna asta. Elevii sunt foarte obosiţi pentru că au un program foarte încărcat. (…) Dacă îi întrebi pe elevi ce vor să facă în aceste activităţi educative, majoritatea spun că vor sport. Nu le ajung cele două ore pe săptămână de educaţie fizică.”

Activităţi desfăşurate în Săptămâna Altfel în cadrul Liceului Teoretic „Mircea Eliade”

Potrivit Corinei Niţu, coordonator al Şcolii Altfel din acest an de la „Mircea Eliade”, fiecare zi a avut o tematică.

Ziua de luni a avut la bază activităţi care au avut legătură cu Ziua Mondială a Sănătăţii, sărbătorită în aceeaşi zi. Printre activităţi se numără: prezentări despre tipuri de alimentaţie sănătoasă pentru corp şi suflet, dar şi sport: fotbal, zumba, tenis de masă, Treasure Hunt (n.r. din eng. „vânătoare de comori”) şi role. „Am înţeles că Treasure Hunt-ul organizat de clasa a X – a A a avut foarte mare succes.”, a precizat Corina Niţu.

Tematica zilei de marţi la Liceul Teoretic „Mircea Eliade” a fost „Muzeul din clasa mea”. Despre această zi, Corina Niţu a spus: „Fiecare clasă a avut de căutat informaţii despre câte o personalitate. Rezultatul final a fost o prezentare, fie sub forma unui poster, fie Power Point. Informaţiile se refereau la viaţa personalităţii, pasiuni, descoperiri, opere. Elevii de la profilul de matematică – informatică şi-au ales oameni de ştiinţă – matematicieni, fizicieni etc., cei de la profil filologic au ales scriitori sau pictori, iar elevii de la profilul de bio – chimie au avut de prezentat cercetători din domeniul biologiei. Prezentările au avut loc în sala de festivităţi.”

Tot ziua de marţi a fost dedicată şi excursiilor, dar şi unei proiecţii de film.

Miercuri a fost organizată o zi de atelier. Această zi a implicat pictura pe tricouri, confecţionarea de brăţări, crearea de bunuri folosibile sau estetice din materiale reciclabile. „Un impact pozitiv a avut programul de miercuri, respectiv atelierele. Cei care sunt la atelierele de pictură pe tricouri şi confecţionat brăţări sunt oamenii care chiar sunt pasionaţi de acest lucru.”, a precizat Corina Niţu.

În cadrul zilei de joi a fost organizată o acţiune de informare a elevilor în legătură cu măsuri de prim – ajutor în diverse situaţii şi un exerciţiu de alarmare în caz de cutremur.

Serviciul de Ambulanţă din oraş, dar şi Pichetul de Pompieri din Întorsura Buzăului au fost parteneri la acest program.

Tot joi, liceeni de la „Mircea Eliade” au putut afla care sunt drepturile şi obligaţiile lor în şcoală, potrivit Drepturilor Omului.

În ultima zi a Săptămânii Altfel, vineri, s-au organizat acţiuni de voluntariat şi ecologizare, dar şi plantare de flori în faţa liceului în forma iniţialelor „LTME” (Liceul Teoretic „Mircea Eliade”). În plus, tot în această zi a avut loc distribuirea darurilor colectate prin proiectul „10 pentru Întorsura”, organizat de Consiliul Elevilor din acest liceu.

Trebuie menţionat că în fiecare zi a săptămânii s-a desfăşurat în paralel şi Job Shadow Day, cel mai mare program de orientare profesională pentru elevi, la care au participat 48 de elevi din această instituţie de învăţământ.

Şcoala Altfel în cadrul Liceului Tehnologic „Nicolae Bălcescu”

Liceul Tehnologic „Nicolae Bălcescu” din Întorsura Buzăului a organizat în săptămâna 7 – 11 aprilie a.c. şase proiecte educative. La patru dintre ele au participat toţi elevii liceului. Fiecare dintre aceste proiecte a fost expus pe larg într-un articol anterior. Articolul „Cum învaţă liceeni de la Nicolae Bălcescu să ştie mai multe, să fie mai buni” poate fi citit accesând site-ul mesageruldecovasna.ro.

Pe scurt, programele educative derulate în Săptămâna Altfel de care au beneficiat toţi elevii liceului au fost: „Curaj Civic”, „O viaţă fără droguri”, „Autocunoaştere şi Dezvoltarea personală” şi „Decoraţiuni Tradiţionale de Paşti”. De celelalte două proiecte, „Job Shadow Day” şi „Un Mediu Sănătos pentru o Viaţă Sănătoasă” au beneficiat doar 30, respectiv 12 elevi.

Rodica Bularca, coordonator al Săptămânii Altfel, a spus: „Problema la tineretul de astăzi este violenţa, manifestată nu neapărat prin bătăi şi prin loviri, ci mai ales prin vocabular. În aceste condiţii, perioada aceasta (n.r. Săptămâna Altfel)  o alocăm unui timp în care tinerii să se simtă importanţi, în care să aibă o ocazie să îşi exprime părerile liber, să vedem ce şi-ar dori şi ce le place mai mult. Am organizat aceste şase proiecte în aşa fel încât să ajungă la fiecare ciclu de învăţământ. (…) Am cuplat pe cicluri de învăţământ clasele a IX –a, a X –a, a XI –a şi a XII –a şi în fiecare zi fiecare clasă are posibilitatea să treacă prin fiecare proiect.”

Mai mult decât atât, Rodica Bularca a precizat: „Pentru noi Şcoala Altfel este într-adevăr o posibilitate de a lucra direct cu copii. La noi vin copiii pe domeniul tehnic. Elevii sunt mai slăbuţi la învăţătură şi nu ne putem lăuda cu rezultate mari, dar la activităţi suntem buni.”

Ministerul Educaţiei Naţionale despre Săptămâna Altfel

Potrivit site-ului oficial al Ministerului Educaţiei Naţionale, edu.ro, programul „Să ştii mai multe, să fii mai bun!”„își propune implicarea, deopotrivă, a elevilor și a dascălilor, în activități extracurriculare şi extrașcolare, interesante, care să le valorizeze talentele, preocupările extra-şcolare şi competenţele în domenii cât mai diverse şi interesante.”

Conform aceleiaşi surse, programul „Şcoala Altfel” a debutat în anul şcolar 2011 – 2012.

Iulia Taraş

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail