Floriile şi Paştele, care vor fi serbate anul acesta  de către toate confesiunile creştine la aceleaşi date,  se apropie cu paşi repezi.  Astfel că atât în ceea ce ne priveşte pe fiecare ca individ, care am încercat în intervalul ce precede  Învierea Domnului să ne purificăm spiritual şi fizic prin Post şi rugăciune sau  numai ducând o viaţă mai cumpătată,  dar şi ca societate per ansamblu, ne pregătim să întâmpinăm aşa cum  se cuvine  Sărbătorile Pascale.

 

                                         Spectacole deosebite

     Instituţia de artă cea mai repezentativă din zona, anume Opera Braşov,  aflată pe strada Bisericii Române nr. 51, pe care şi mulţi spectatori covăsneni o frecventează,  a pregătit pentru zilele următoare de două spectacole-eveniment. Primul dintre ele va avea loc astăzi, miercuri, 9 aprilie, de la ora 19,00 în noua Sală „Patria”, considerată de toată lumea (specialişti şi marele public) incinta cu cea mai bună acustică din România.

   Diseară, melomanii vor putea audia un Concert  vocal – simfonic  extraordinar intitulat „Stabat Mater”, fiind prezentată o lucrare cu totul aparte  din creaţia celebrului compozitor italian Gioacchino Rossini.  Este un pios omagiu adus patimilor Maicii Domnului care a suferit lângă Crucea pe care fusese răstignit Fiul său, Mântuitorul. Dar mai multe date vă vom oferi în partea a doua a articolului.

  Regalul artistic continuă în weekend, când sâmbătă 12 aprilie 2014, de la ora 18,30 la sediul insituţiei  se va derula  o reprezentaţie tradiţională de Paşte. Anume, un spectacol coupé  alcătuit din două bijuterii ale genului,  opérele „Paiaţe” de Ruggiero Leoncavallo şi  „Cavalleria Rusticana” de Pietro Mascagni.

Purificare spirituală prin artă

      Dar să revenim cu detaliile promise. Alături de  Vincenzo Bellini şi Gaetano Donozetti,  Gioacchino Rossini a fost unul dintre  reprezentanţii marcanţi ai genului  „bel canto”, fiind cunoscut prin  capodoperele sale pline de muzicalitate şi culoare, dintre care cele mai cunoscute sunt operele „Bărbierul din Sevilla”, „Otello”, „Cenuşereasa”, „Tancred”.

    Lucrarea cu tentă religioasă  „Stabat Mater” ( compusă  în 1842) este, aşadar,   de o cu totul altă factură, reprezentând  una dintre  rarele compoziţii ale  lui Rossini apartinând  genului sacru, dedicată în acest caz Maicii Domnului. Primele versuri în limba latină a poemului sună aşa: „Stabat Mater dolorosa/  iuxta Crucem lacrimosa/ dum pendebat Filius”. Tălmăcirea lor explică şi titlului creaţiei rossiniene: „Stă Măicuţa-ndurerată/ lângă Cruce-nlăcrimată/ pe când Fiu-i suferea”(…)

  După cum ne-a precizat ieri  prof. Cornelia Petre, P.R. al Operei Braşov (care s-a documentat  temeinic asupra acestui subiect mai puţin cunoscut de media românească, cercetând  inclusiv texte de specialitate în limba engleză) creaţia dramatică „Stabat  Mater” invită ascultătorul la o reflexie adâncă privitoare la patimile Maicii Domnului după crucificarea Fiului său. Fiecare dintre noi simţim adesea  nevoia unei  reculegeri spirituale, care   se amplifică, în  special, în  perioada  premergătoare Sărbătorilor de Paşte, iată şi motivul programarii  spectacolului în acest spaţiu temporal.

Concertul vocal-simfonic  de la Sala „Patria” oferit de Opera Braşov este  un spectacol extraordinar nu numai datorită caracterului special al scriiturii, ci şi graţie  distribuţiei de excepţie. Vor urca pe scenă patru solişti  cunoscuţi, trei din partea gazdelor şi un invitat de la Opera Natională din Cluj-Napoca. Ne referim la soprana dr. Cristina Radu, o artistă de o sensibilitate specială, cu  o voce  ce se pliază perfect  genului sacru, apoi la  mezzosoprana Carmen Topciu, o reprezentantă plină de har al „noului val”, alături  de tenorul Liviu Iftene, de asemenea, şi el răsfăţat  de public ca şi colegele sale menţionate anterior.  Cum spuneam, de la Cluj vine ( de data aceasta nu…ploaia!),  ci valorosul  bas Petre Burcă, pe care l-am urmărit şi cu alte prilejuri pe scenele braşovene.

Un alt element ce  va contribui la creşterea spectaculozităţii concertului este participarea Corului Operei, condus de prof. Ciprian Ţutu, el însuşi un interpret vocal valoros, component al cvintelului de renume „Anatoly”. Cei 53 de membri ai Corului, dintre care  16 sunt studenţi ai  Facultăţii  de Muzică, vor oferi prin interpretarea lor rafinată o notă în plus de muzicalitate şi dramatism    spectacolului.

 Nu puteam să-l  omitem, fireşte, pe talentatul dirijor Traian Ichim, care este „mâna forte”, dar sensibilă, totodată,  ce conduce Orchestra Operei braşovene. Un maestru tânăr  care ştie  să armonizeze  perfect valorile individuale, reprezentând o garanţie a succesului!

O reprezentaţie de excepţie dedicată Sfintelor Paşti

Sâmbătă, 12 aprilie 2014, cu o zi înainte de Florii iubitorii de frumos sunt  invitaţi  la o altă reprezentaţie de excepţie. Este alcătuită din două tiluri reunite, “Paiaţe” şi “Cavalleria Rusticana”,  aparţinând compozitorilor de renume, Leoncavallo şi Mascagni, iluştri exponenţi ai „verismului”- ultima epocă romantică italiană.

    Regia este semnată de maestrul dr. Cristian Mihăilescu, coregrafia aparţinîndu-i maestrei de balet Nermina Damian, la pupitru Orchestrei aflânduse  dirijorul Cristian Oroşanu, de la Filarmonica Braşov.

                                                         „Paiaţe”

      În  opera „Paiaţe”  compozitorul Ruggiero Leoncavallo a dorit şi a reuşit să ofere spectatorilor o frântură din viaţa agitată a artiştilor ambulanţi, care dincolo de scenă se  confruntă cu dureri şi bucurii, aceleaşi pentru toată lumea, mânaţi de gelozie şi pasiuni vulcanice, de nestăpânit.

   Publicul la început se amuză, dar treptat începe să-şi dea seama că  va asista la o dramă adevărată. Aparenta comedie are un final tragic, generat de un conflict plauzibil, ce accentuează la paroxism  durerea unuia dintre personajele principale, patronul trupei ambulante, Canio, ce îşi ucide soţia infidelă, Nedda, dar şi pe iubitul  acesteia, tînărul Silvio.  Nefericitul încornorat  se adresează spectatorilor zdrobit de durere, cu o replică devenită celebră: „Plecaţi acum,comedia s-a sfârşit!”

     Îi vom putea admira pe scenă  pe câţiva îndrăgiţi  solişti, precum binecunoscuta şi apreciata soprană Anda Pop, charismaticul bariton Adrian  Mărcan, tenorul Cristian Mogoşan şi baritonul Lucian Petrean,  (invitaţi de la Opera Naţională din Cluj- Napoca),  Cristian  Dicu (debut).

 

Cavalleria Rusticana”

    Acţiunea celui de-al doilea capitol al spectacolului, „Cavalleria Rusticana” de  Pietro Mascagni, se petrece  la sfârşitul anului 1890, chiar în ziua de Paşte.  Lucrarea într-un singur act are ca temă  o dramă ce poate fi intâlnită ca şi în cazul precedent  la tot pasul:  trădarea în dragoste.

    Oare, ce femeie îndură uşor chinul de a fi părăsită de bărbatul iubit, ademenit de o rivală mai  frumoasă, mai şarmantă?  Ca atare, nici Santuzza nu vrea să-l abandoneze  aşa de uşor pe dragul ei Turiddu, noii  rivale, Lola. Îl va pierde însă  pentru totdeauna, în braţele morţii!

 Distribuţia îi cuprinde pe mezzosoprana Asineta Răducan, apreciatul tenor de renume internaţional Alfredo Pascu ( din Bucureşti), Oleg Ionese (Opera Naţională din Cluj-Napoca), Carmen Topciu (debut), Cristina Roşu, plus Corul şi Baletul Operei.

                                         Desfătare pentru minte şi suflet

  

    V-am prezentat în cele de mai sus, credem, suficiente motive pentru a vă convinge, dragi prieteni,  că trebuie să vă faceţi timp în această săptămână spre a  viziona măcar unul dintre cele două spectacole-eveniment (dacă un cumva pe ambele) susţinute de colectivul Operei braşovene,  spre vă bucura mintea şi sufletul înainte de Sfintele Paşti.

     Nu o să vă pară rău, fiţi siguri!

                                                                                           Horia C. Deliu

                                       

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail