Ceea ce ajută la diferențierea produselor și serviciilor agenților economici și bineînțeles la recunoașterea mai ușoară a fiecărui produs pe piață este marca.

 

Primul pas pentru a putea beneficia de avantajele unei mărci, este înregistrarea acesteia la autoritățile competente în acest domeniu. În funcție de teritoriul în care doriți ca dreptul dumneavoastră la marcă să fie protejat, oficiile sunt următoarele: Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM); Office for Harmonization in the Internal Market (OHIM);World Intellectual Property Organization (WIPO).

Înregistrarea unei mărci depinde în mod direct de tipul acesteia, procedura legală diferențiindu-se în conformitate: doar un cuvânt sau mai multe reprezentând o denumire, un slogan scris cu caractere obișnuite (marca verbală); o reprezentare grafică care nu conține nici litere și nici cifre (marca figurativă); o denumire scrisă cu o grafică deosebită și/sau în culori sau o denumire însoțită de un element grafic (marca combinată); forma produsului sau a ambalajului sau orice alt semn specific tridimensional care permite identificarea unui produs sau serviciu (marca tridimensională).

Pasul următor pe care trebuie să îl faceți este să vă decideți unde doriți ca dreptul dumneavoastră la marcă să fie protejat (la nivel național, comunitar sau internațional). În continuare, după ce luați decizia asupra tipului de marcă pe care doriți să o înregistrați, ce elemente va conține aceasta precum și  teritoriul în care doriți ca aceasta să fie protejată, va trebui să efectuați un studiu prealabil, astfel încât marca dumneavoastră să nu fie identică sau similară cu o marcă deja înregistrată sau în curs de înregistrare. Astfel, sfatul specialistului este foarte important, acesta stiind exact care sunt pașii de urmat în vederea efectuării unui studiu complet și concludent.

De ce este important acest studiu prealabil? Prin intermediul acestuia reușim să determinăm procentul de reușită a finalizarii procedurii de înregistrare a mărcii, ceea ce conduce în final la economisirea timpului și banilor clienților.

Concret, dacă în urma studiului consultantul identifică mărci asemănătoare sau identice cu cea pe care dumneavoastră doriți să o înregistrați, există o probabilitate foarte mare ca proprietarii acestor mărci să se opună înregistrării marcii dumneavoastră, și șanse de 100% ca autoritatea competentă pentru înregistrarea mărcii să se opună din oficiu. Ajungând în această situație, durata de soluționare a unei opoziții depășește un an de zile, iar la final riscați să vă fie refuzată marca la înregistrare, și nu veți putea recupera nici banii și nici timpul deja investit.

Dacă în urma studiului, înregistrarea mărcii are viza consultantului, puteți trecere la pașii următorii: Depunera cererii de înregistrare la autoritatea competentă; Publicarea mărcii în Buletinul Oficial; Se aduce la cunostința terților cererea de înregistrare, și timp de 2 luni orice terț interesat poate depune sau formula obiecțiuni; Soluționarea opozițiilor sau contestațiilor la observațiile terților (dacă există); Examinarea de fond (este efectuată de serviciul specializat din cadrul autorității); Acordarea certificatului și înscrierea în Registrul Mărcilor.

Trebuie să știți faptul că taxele aferente procedurii de înregistrare variază în funcție de tipul mărcii pe care doriți să o înregistrați și de teritoriul unde veți obține protecția.

De asemenea, durata procedurii din momentul depunerii cererii și până la eliberarea certificatului de înregistrare este de aproximativ un an (dacă nu sunt înregistrate opoziții la inregistrarea mărcii).

Atenție! Procedura trebuie urmărită pas cu pas pentru a nu rata termenele de plată a diferitelor taxe, caz în care cererea de înregistrare a mărcii va fi respinsă și va trebui să reluați procedura.

După ce vi s-a acordat certificatul, acesta este valabil timp de 10 ani, după care trebuie să îndepliniți formalitățile pentru prelungirea valabilității pentru intervale de 10 ani.

www.coltuc.ro

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail