Preşedintele Societăţii Naţionale de Medicina Familiei (SNMF), dr. Rodica Tănăsescu, a declarat ieri, în cadrul Medical Forum de la Târgu Mureş, că, din câte se cunoaşte, noul pachet de servicii medicale de bază va intra în vigoare la începutul lunii mai.

Pachetul de servicii medicale de bază va intra în vigoare, din câte ştim la ora actuală, la 1 mai. Pachetul de bază doreşte să introducă, să vedem dacă va reuşi, o mulţime de activităţi preventive şi de monitorizare, precum şi de modele de monitorizare şi de management de caz pentru pacienţii noştri. Lucrurile sunt teoretic foarte bune şi ar putea fi bune dacă se reuşeşte să se reducă activitatea administrativă în aşa fel încât să putem înlocui timpul pierdut cu această activitate pentru cele medicale, aşa cum ne dorim şi aşa cum este firesc pentru pacienţii noştri, a susţinut Rodica Tănăsescu.

Preşedintele SNMF crede că acest pachet de servicii medicale de bază, introdus corespunzător, poate crea beneficii, însă dacă nu va fi structurat bine, ar putea fi o povară.

Dacă acest pachet de bază, pe care-l considerăm firesc, se introduce aşa cum trebuie, el poate fi un beneficiu în timp pentru pacient şi pentru activitatea noastră profesională. Dar pe de altă parte, dacă nu este foarte bine structurat şi atent gândit, atunci poate fi o povară de netrecut, a precizat aceasta.

Rodica Tănăsescu a mai spus că este posibil ca odată cu adoptarea noului pachet de servicii medicale de bază să fie semnat şi un nou contract cu Casa de Asigurări de Sănătate, deşi medicii de familie au unul în vigoare, care acoperă şi anul 2014.

Există o oarecare deschidere, să vedem care sunt normele, proiectul n-a apărut încă şi acolo vor fi foarte multe lucruri de discutat. Deocamdată, proiectul de contract l-am discutat şi am reuşit să ameliorăm anumite aspecte, mai ales legate de sancţiuni, care erau aberante şi încălcau în mod cu totul deosebit liniştea profesională a medicului, pentru că se amestecau unele sancţiuni financiare cu altele, legate de valoarea prescripţiilor şi aşa mai departe. Erau lucruri nepotrivite, dar împreună am convenit să le aducem la un nivel normal (…) Nu eu decid (când se va semna, n.r.), oficial, la 1mai. (…) Deocamdată, noi avem un contract. Contractul care încă este în derulare a fost pe 2013-2014, deci din acest punct de vedere, suntem acoperiţi tot anul 2014 de contractul actual. Numai necesitatea de a introduce pachetul de bază în contract a făcut ca decidenţii să dorească schimbarea acestuia. Deci, noi nu suntem descoperiţi ca activitate, există un contract în derulare, a subliniat preşedintele SNMF.

O treime din timpul medicilor de familie, răpit de probleme administrative ce nu le aparţin

Dr. Rodica Tănăsescu a declarat, cu această ocazie,  că o treime din timpul medicilor de familie este ocupat de rezolvarea problemelor administrative care nu ţin de competenţa acestora.
Eu cred că o treime din timp este răpit de probleme administrative pe care nu le dorim şi care nu ne aparţin (…) Depinde de le caz la caz, dar o pondere importantă. Mă refer la necesitatea acestor declaraţii, la necesitatea de a le solicita cupoane de pensii, la necesitatea de a tipări, deşi avem reţetă electronică, câte două-trei-patru reţete pentru acelaşi pacient, pentru că se tipăreşte separat pentru diabet, psihotrope etc. Lăsând la o parte că tăiem pomii ţării ca să consumăm hârtie şi tonere, asta înseamnă consum de timp. Iarăşi o sursă de timp risipit este aceea că până acum, conform legii, foarte multe dintre spitalele României nu au oferit pacientului reţeta la externare, pacienţii vin din spital grămadă peste cei programaţi, apar situaţii neplăcute. Noi nu avem voie să le scriem reţetă în primele 30 de zile, avem de ales între varianta de a-i lăsa fără medicamente şi situaţia de a încălca legea, fiecare a făcut cum a crezut de cuviinţă, oricum aceste lucruri ar trebui să înceteze. Există modalităţi de a reduce acest timp birocratic şi atunci face profesional mai bine şi pentru pacienţi’, a susţinut dr. Rodica Tănăsescu.
În privinţa cardului de asigurat, ea a spus că acesta nu este niciun ajutor şi nicio piedică’, fiind doar o necesitate a Casei pentru controlul costurilor.
În ceea ce priveşte calitatea de asigurat, sistemul oferă această informaţie, deci nu este util nici pentru asta, din punct de vedere medical nu va fi util, pentru că va fi dosarul electronic. Cardul de sănătate este util în sensul că limpezeşte nişte situaţii în ce priveşte calitatea de asigurat şi validează serviciile efectuate. Aşteptăm să se distribuie acesta card şi aşteptăm să primim şi cititoarele de card şi le vom folosi ca orice utilizator de card din ţara noastră. Sub nicio formă (nu le vom distribui – n.r.), acest lucru este clarificat şi schimbat prin lege. Nu suntem poştă, nu suntem organe administrative, noi avem un contract cu Casa pentru prestări servicii medicale’, a precizat dr. Rodica Tănăsescu.

Medicii de familie din judeţul Mureş participă, în perioada 31 martie -1 aprilie, la Medical Forum Târgu Mureş, manifestare ştiinţifică organizată de Ziarul Medicului de Familie în parteneriat cu Societatea Naţională de Medicina Familiei.

AGERPRES

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail