…(Mâine) vine, vine priiimăvaraaaa/ înfloreşte toată ţara”, cum  glăsuieşte cântecul! Această veste îmbucurătoare se referă însă strict la rânduiala  calendaristică. Deoarece, oficial cel mai frumos şi aşteptat anotimp soseşte abia peste trei săptămâni, odată cu primul Echinocţiu, marcând trecerea lină de la iarnă spre sezonul florilor. Însă fenomene meteo cu aspect hibernal mai pot apărea, nu vă neliniştiţi,  cum ar fi Zăpada mieilor, a berzelor şi a cucilor, dar vor fi  doar răbufniri al iernii abia duse.

    Dar greul a trecut.

 

                                           Sărbătoare din vechime

     Se pare că  denumirea de Mărţişor pentru cea de a treia lună din an ne-a rămas din vechiul Zodiac popular. Ba mai mult,  potrivit  unor cercetători ce s-au ocupat  cu studiul anumitor particularităţi ale  modului de viață,  culturii și obiceiurilor poporului român oferirea de mărţişoare şi-ar avea sorgintea în habitudinile existente încă de pe vremea dacilor…

     În vechime  fetele şi femeile tinere  considerau drept simboluri  ale primăverii felurite  podoabe  alcătuite din mici  monezi de aur şi argint, anumite  figurine din lemn, lut, pâslă, pene,scoici, oase de animale pe care le atârnau  la gât ori le purtau la încheietura mâinii stângi.  Abia  mult mai târziu  au apărut mărţişoarele  apropiate cu cele din zilele noastre, prinse cu un şnuruleţ format din două fire împletite    de  aţă, mătase sau lână  în nuanţe  de alb şi roşu.

   Semnificaţia acestor două culori  este interesată şi ne vom opri puţin asupra ei, apelând la cunoştinţele celui mai redutabil specialist din judeţul Covasna, etnograful Nicolae Moldovan, un expert în materie de tradiţii populare.

Semnificaţie aparte

   Domnia sa  afirmă că firele de lână de culoare alb şi roşu  reprezintă simboluri referitoare la  sentimente nobile ce vizează puritatea şi iubirea. Cu trecerea timpului s-au modificat materialele din care se realizau iniţial mărţişoarele, inclusiv şnurul bicolor, ţinându-se cont de evoluţia gusturilor populaţiei, cerinţele pieţei,  modă, considerente financiare şi aşa mai departe.

     În prezent s-au cam pierdut semnificaţiile străvechi ale mărţişoarelor. Dacă ar fi să facem un sondaj în rândul tinerilor pe acestă temă,  am constata  că nu prea au habar. Pe undeva e un fenomen firesc, întrucât cine se ocupă azi cu asemenea aspecte educative?

    Micile  obiecte artizanale  legate cu două fire împletite de culoare  roșie şi albă  care se oferă în dar reprezentantelor sexului frumos ca semn al preţuirii, dar şi  ca soli ai primăverii, sunt confecţionate în prezent  nu doar din materia primă tradiţională evocată mai înainte, ci şi utilizându-se masiv ceramica, sticla, materialele textile, cartonul presat, dar şi mult…plastic,  alamă şi alte produse, multe de proastă calitate. Desigur, pentru persoanele cu gusturi rafinate şi bani, există şi oferte din metale nobile, perle, pietre preţioase, ce mai, adevărate bijuterii, nu nişte mici atenţii.

 Simbolistica abordată  se referă, de regulă, la teme clasice  legate de noroc, precum sunt  trifoiul cu patru foi, mici potcoave, fluturaşi, buburuze, coşarii, dar şi  inimioare ori imitaţii florale.  Trebuie înţeles că aceste  daruri specifice  au  valoare intrinsecă, pur  sentimentală,  purtându-se în prezent  o zi, două, deşi  conform tradiţiei străbune ar trebui etalate chiar şi o lună întreagă.

 

Legendara Baba Dochia şi …cojoacele sale

          Aflându-ne înainte de 1 Martie  să evocăm în acest context personajul legendar care a  generat atâtea obiceiuri  specifice perioadei: Baba Dochia şi…cojoacele sale, care semnifică zilele  schimbătoare ale începutului de  primăvară. Despre acest subiect am aflat câteva aspecte interesante de la profesoara Dochiţa Măciucă, din Voineşti, care uneori se autopersiflează  pe seama…prenumelui său legendar.

   Există mai multe variante în zona Covasnei referitoare la povestea bătrânei Dochia,  o  zgripţuroaică de soacră, care îşi asuprea nora, punând-o să facă lucruri  imposibile. De  pildă, să spele la izvor  cu apă ca gheaţa un caier de lâna neagră până se va face …albă. Văzând atâta răutate din partea ei, Dumnezeu a pedepsit-o.  Într-un început de primăvară  baba a plecat cu turma  de oi pe munte şi s-a încotoşmănat cu multe cojoace. Unele povestiri  vorbesc de nouă – de unde şi  numărul „Zilelor babei Dochia” – altele de 12 cojoace, adică lunile anului.  Cum la începutul lunii martie  vremea este atât de schimbătoare iar  la poalele muntelui fiind cald,  bătrâna  a năduşind tot urcând, astfel că  şi-a lepădat rând pe rând câte un cojoc. Cu cât urca însă, frigul o cuprindea tot mai tare, în vârful de muntelui dând de ger şi zăpadă a îngheţat şi s-a prăpădit.

Cu alte cuvinte, şi-a primit pedeapsa meritată.

 

Alegeţiziua babei” !

 În decada care urmează, mai precis pentru fiecare dintre cele nouă zile (câte una pentru fiecare…cojoc al Babei Dochia din legendă) există obiceiul popular  ca fiecare să-şi aleagă o dată anume.

     Este pitoresc acest obicei care s-a păstrat   până în vremea noastră, puţini semeni  rezistând  tentaţiei de a-si alege o „babă”  în intervalul 1 – 9 martie.  Ei bine, aşa cum va fi vremea în ziua aleasă (însorită sau mohorâtă),  tot aşa îi va merge  respectivului tot anul: cu mai multe bune ori rele.

Cu toată dragostea

        Mărţişoare,  buchete de ghiocei sau alte flori vor fi oferite de 1 Martie cu toată dragostea de către bărbaţi domnişoarelor şi doamnelor, mamelor, soţiilor, prietenelor, surorilor, colegelor.  Şi la Mănăstirea Mărcuş (despre care am scris zilele trecute) s-a  înfiripat o tradiţie în ultimii ani, de când cele zece fetiţe luate de suflet de către Maica Stareţă Serafima au mai crescut. Acum ele conştientizează  că au obligaţia morală, dar şi plăcerea să-i ofere « mămicii » lor adoptive câte un mărţişor confecţionat chiar de ele.

   Pentru draga lor « Mami » aceste copile nevinovate se străduiesc să realizeze an de an  nişte gingaşe simboluri ale primăverii, mulţumindu-i şi pe această cale celei care le-a luat sub aripa ei protectoare  de foarte timpuriu, asigurându-le o viaţă liniştită, un cămin şi multă mângâiere.  Chit că unele dintre fete  au mame biologice în viaţă, dar care le-au abandonat!?

  În prag de primăvară  „îngeraşii”, alături de alţi prieteni ai Mănăstirii de la Mărcuş o înconjoară pe  Măicuţa Serafima cu iubire şi respect, oferindu-i mărţişoare, sărutări şi mii de mulţumiri.

O datină ce  a supravieţuit

     Aşa cum arătam şi cu alte ocazii, multe dintre obiceiurile străbune româneşti s-au estompat în timp, pierzându-şi savoarea originală, iar altele au şi dispărut. În acest context trist este, totuşi, bine că  anumite datini reuşesc cu chiu cu vai să supravieţuiască, oferindu-le tinerilor posibilitatea să-şi afle rădăcinile, datinile, tradiţiile.

     Mărţişorul  constituie un minunat exemplu că  ce-i frumos, iată, nu piere!

                                                                                               Horia C. Deliu

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail