Firmele care nu îşi reevaluează clădirile în ultimii 3 ani, respectiv 5 ani anteriori anului fiscal de referinţă, riscă să plătească un impozit de 10-20%, respectiv 30-40% din valoarea de inventar, potrivit Noului Cod Fiscal, care se va aplica de la 1 ianuarie 2014.

Acelaşi Cod prevede că impozitul pe clădiri se va aplica pentru orice clădire deţinută de o persoană juridică aflată în funcţiune, în rezervă sau în conservare, chiar dacă valoarea sa a fost recuperată integral pe calea amortizării. Faţă de anul anterior, firmele ar putea achita impozit pentru anumite tipuri de clădiri, aşa-numitele construcţii speciale, care până acum erau scutite de la această plată. În cazul reevaluării clădirilor, persoanele juridice vor plăti o cotă de impozitare pe clădire cuprinsă între 0,25% şi 1,50%, ce va fi hotărâtă de fiecare consiliu local din România.

„Toate firmele care au în inventar imobile vor fi nevoite să le reevalueze la valoarea de piaţa actuală pentru a se încadra la o cotă mică, de 1,5% pentru municipiul Constanţa. În cazul în care clădirile persoanelor juridice nu vor fi reevaluate în următorii 3 ani, firmele se vor încadra la o cotă cuprinsă între 10 şi 20% , iar în următorii 5 ani, de până la 40% din valoarea de inventar. Evaluările pot fi efectuate doar de experţi evaluatori atestaţi de Asociaţia Naţională a Evaluatorilor Autorizaţi din România (ANEVAR), iar termenul de execuţie poate varia între 3 şi 7 zile, în funcţie de suprafaţa şi complexitatea imobilului”, a precizat  Tasenţe Constantin, expert evaluator membru ANEVAR şi auditor energetic gradul 1.

 Certificatele energetice, obligatorii şi pentru clasificare unităţilor turistice?

Certificatele de performanţă energetică ar putea deveni obligatorii, aşa cum se întâmplă de câţiva ani în ţările Uniunii Europene, şi pentru obţinerea şi vizarea, la trei ani, a certificatelor de clasificare, a licenţelor şi a brevetelor turistice, de care au nevoie operatorii din turism pentru a funcţiona.

În prezent, cadru legislativ care reglementează clasificarea unităţilor turistice este dat de Hotărârea de Guvern nr. 121/2013 şi a adus multe modificări legislative faţă de anii precedenţi. Dintre acestea, cea mai importantă modificare este imposibilitatea proprietarilor de structuri de cazare de a-şi autoclasifica unităţile, acestea urmând a fi certificate, după ample verificări, de către Autoritatea Naţională pentru Turism, aflată în subordinea Ministerului Economiei şi în coordonarea Ministerului delegate pentru IMM, mediului de afaceri şi turism.

Printre criteriile de certificare ale ANT nu se regăseşte şi clasa energetică a clădirilor şi asta deoarece legea 159/2013, care prevede obligativitatea certificatelor energetice pentru vânzarea, închirierea, recepţionarea şi reabilitarea clădilor, este una nou implementată, din 19 iulie; din această cauză, legiuitorii nu au avut timp să ia în calcul introducerea certificatului energetic, implicit a clasei de performanţă energetică, în metodologia de clasificare a unităţilor turistice.

„În câteva ţări din Uniunea Europeană se practică de mulţi ani ca hotelurile şi pensiunile sau oricare altă unitate de cazare să fie clasificată de către stat şi în funcţie de clasa energetică a clădirii. Inevitabil, acel cadru legislativ va fi adoptat şi în România. Poate nu anul acesta, poate nici la anul, însă în viitor, mai mult ca sigur, se va pune în discuţie şi acest aspect, deoarece avem mare nevoie să ne aliniem la standardele Uniunii Europene ”, a declarat Tasenţe Constantin, auditor energetic gradul 1 şi expert evaluator membru ANEVAR.

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail