Locuitorii din Sfântu Gheorghe mai au la dispoziţie două zile, până la data de 11 octombrie, să formuleze opinii, sugestii sau contestaţii în legătură cu elaborarea Proiectului de hotărâre privind instituirea normelor de bună gospodărire pe teritoriul municipiului Sfântu Gheorghe, care va fi supus analizei, avizării si adoptării Consiliului local al municipiului în cadrul şedinţei din luna noiembrie 2013.

În Expunerea de motive la proiectul de hotărâre aflat în dezbatere publică se arată: „ Unul dintre obiectivele de interes public major privind dezvoltarea durabilă a societăţii îl constituie reglementarea protecţiei mediului prin alinierea la normele europene de protecţie a mediului, stabilirea unui cadru legislativ-normativ în acest sens”

Câteva dintre articolele din Normele de bună gospodărire pe teritoriul Municipiului Sfântu Gheorghe” care n-au atras atenţia sunt:

Secţiunea 1. Norme privind întreţinerea şi folosirea drumurilor, străzilor şi celorlalte căi de comunicaţii

Art. 8 (1) Persoanele fizice şi juridice sunt obligate la:

a) curăţarea zilnică a trotuarului din dreptul imobilelor pe care le folosesc cu orice titlu, şi/sau a trotuarului de serviciu care leagă imobilul de trotuarul principal aflat la marginea străzii, în cazul în care acestea nu sunt arondate în responsabilitatea operatorului de salubritate. Aceste prevederi se aplică şi parcărilor publice concesionate;

b) întreţinerea zonelor verzi (tunderea regulată a ierbii) şi arborilor din faţa imobilelor;

c) curăţarea anuală şi întreţinerea permanentă a şanţurilor aflate în dreptul imobilelor pe care le au în folosinţă cu orice titlu; d) curăţirea din proprie iniţiativă a drumului sau trotuarului murdărit accidental de utilajele automotive sau animalele deţinute.

(2) În cazul în care obligaţiile prevăzute la alineatul (1) nu sunt aduse la îndeplinire, Primăria va dispune efectuarea acestora de către operatorii de specialitate, iar costul lucrărilor va fi suportat de către cei vinovaţi de neîndeplinire,  împreună cu plata amenzii contravenţionale.

Art. 9 -(2) Se interzice:

e) urcarea şi oprirea pe trotuar a oricăror vehicule destinate transportului de marfă, produse sau materiale, chiar dacă prin aceasta se urmăreşte uşurarea încărcării sau descărcării lor;

Art. 10 –Autovehiculele cu capacitate până la 1,5 tone pot fi parcate cu 2 roţi pe trotuar dacă nu există în zonă locuri de parcare şi nu deranjează circulaţia pietonilor.

Art. 15. (1) Persoanele fizice şi juridice sunt obligate să asigure ori de câte ori este necesar curăţirea trotuarelor de zăpadă şi gheaţă în dreptul imobilelor pe care le folosesc cu orice titlu, respectiv, a trotuarului de serviciu care leagă imobilul de trotuarul principal aflat la marginea străzii, în cazul în care acestea nu sunt arondate în responsabilitatea operatorului de salubritate.

(2) Zăpada şi gheaţa se depozitează pe marginea trotuarului lăsând libere gurile de scurgere ale canalelor, fără a stânjeni circulaţia pietonilor.

(3) Scoaterea acestora în stradă ori pe trotuar din curţi este interzisă.

 

Secţiunea 2 Norme privind salubritatea localităţii

Art. 17 – (1) Curăţarea trotuarelor şi a străzilor în zonele dens circulate se execută în tot cursul anului numai între orele 04,00-08,00.

(2) Nerespectarea acestui program de către persoanele fizice, juridice constituie contravenţie.

Art. 19 –Este interzisă aruncarea în altă parte decât în locurile anume destinate (containere, coşuri etc.), a ambalajelor, a cojilor de seminţe şi fructe sau a altor resturi ori comiterea altor fapte care au ca rezultat murdărirea străzilor, parcurilor, pieţelor a altor locuri sau clădiri publice, ori pot cauza înfundarea instalaţiilor de canalizare.

Art. 24 -(1) Angajaţii operatorului de salubritate au obligaţia de a asigura menţinerea curăţeniei în preajma containerelor de deşeuri,  prin curăţarea zilnică a acestor perimetre.

(2) Containerele de deşeuri menajere de la blocurile de locuit vor fi menţinute în bună stare, spălate şi dezinfectate lunar şi vor fi înlocuite imediat la primele semne de pierdere a etanşeităţii,  prin grija operatorului de specialitate.

Art. 34 – (1) Posesorii de animale de companie care domiciliază în blocuri de locuinţe au obligaţia de a colecta în pungi etanşe excrementele animalelor deţinute atât în apartamente cât şi cu ocazia plimbării acestor animale pe domeniul public. Pungile etanşe speciale vor fi puse la dispoziţie prin intermediul sistemului special de colectare realizat prin grija operatorului de salubritate şi vor fi depozitate, după utilizare, în recipientele sistemului special de colectare al acestui tip de deşeu. Necolectarea dejecţiilor animalelor de companie sau colectarea în alt mod decât cel indicat constituie contravenţie.

(2) De asemenea, posesorii animalelor de companie au obligaţia declarării acestora operatorului de salubritate în vederea calculării tarifului de salubrizare pentru animale.

(3) Scoaterea sacilor de plastic din instalaţiile de colectare pentru utilizarea în alt scop decât colectarea deşeurilor de la animale de companie constituie contravenţie.

Secţiunea 4. Întreţinerea parcurilor, grădinilor şi zonelor verzi
            Art. 44. – (6) Neîncheierea contractului  cadru de administrare cu autoritatea administraţiei publice locale, nerespectarea clauzelor acestui contract respectiv neîncheierea contractului privind efectuarea lucrărilor de intreţinere prin intermediul operatorului de salubrizare constituie contravenţie.

Art. 48 -Toate persoanele fizice şi juridice, inclusiv asociaţiile de proprietari sunt obligate să întreţină arborii, gardul viu şi pomii fructiferi sau părţi din plante, astfel încât acestea să nu perturbe circulaţia pietonilor şi a vehiculelor, să nu creeze disconfort pentru locuitori sau să prezinte pericol pentru bunuri materiale sau persoane, prin creşterea crengilor sau lăstarilor peste marginea spaţiilor verzi, sau îmbătrânirea, respectiv înbolnăvirea lor.

Art. 50 – Constituie contravenţie tăierea ori scoaterea din rădăcini a arborilor ornamentali pe teritoriul municipiului, indiferent de forma de proprietate, fără aprobarea scrisă a Primăriei.

 

Secţiunea 6. Norme privind întreţinerea şi folosirea imobilelor

Art. 58 – Udarea florilor şi spălarea balcoanelor se va efectua astfel, încât să se evite scurgerea apei pe trecători şi trotuare.

Art. 60 – Proprietarii, respectiv administratorii imobilelor sunt obligaţisă ia măsuri pentru scurgerea apelor pluviale de pe acoperiş în canalele pluviale prin montarea şi întreţinerea jgheaburilor şi burlanelor.

Art. 61 –(2) Se montează pe acoperişurile tip şarpantă pe partea dinspre domeniul public opritoare de zăpadă.

Secţiunea 7. Norme privind activitatea agenţilor economici

Art. 71 – Agenţii economici sunt obligaţi să afişeze denumirea firmei după obţinerea prealabilă a autorizaţiei de construire.

 

v  ………………………………..

 

Aşadar, conform proiectului de hotărâre ce încă mai e în dezbatere publică, dacă nu veţi avea în lista de priorităţi curăţarea zilnică a trotuarului din dreptul imobilelor,  numai în intervalul orar 04:00 – 08:00, întreţinerea zonelor verzi, curăţarea anuală şi întreţinerea permanentă a şanţurilor aflate în dreptul imobilelor, curăţarea zăpezii pe timp de iarnă şi depozitarea acesteia după norme bine stabilite de către consiliu sau îngrijirea pomilor şi a gardului viu din jurul blocului, pregătiţi-vă să scoateţi din buzunar între 50 şi 150 de lei. Şi persoanele care murdăresc domeniul public  şi nu aruncă la gunoi ambalajele, cojile de seminţe şi de fructe sau a altor resturi  vor suporta aceeaşi amendă contravenţională. Totodată, dacă deţineţi un animal de companie şi nu aveţi grijă să lăsaţi în urma acestuia locurile publice curate, veţi fi amendaţi cu aceeaşi sumă.

Parcarea maşinii necorespunzător pentru a descărca marfa, va atrage o amendă contravenţională de la 150 la 300 de lei. Aceeaşi amendă o vor primi şi angajaţii operatorului de salubritate care nu asigură menţinerea curaţeniei în prejma containerelor de deşeuri prin curăţirea zilnică a acestora. Pentru tăierea sau scoaterea din rădăcină a arborilor ornamentali din oraş, primăria va aplica  o amendă contrvenţională în valoare de 300 până la 1000 de lei.

Pasibile de amendă  în valoare de 200 de lei sunt şi familiile, membre a unei Asociaţii de proprietari, care nu încheie contractul privind efectuarea lucrărilor de întreţinere prin intermediul operatorului de salubrizare.

Dacă aveţi propuneri, sugestii sau opinii exprimate în scris, le puteţi depune la Compartimentul Relaţii cu Publicul, Informaţii, Registratură sau la adresa de e-mail: [email protected], până la data de 11 octombrie 2013. Acestea trebuie să conţină numele, prenumele, domiciliul şi numărul de telefon al semnatarului.

Textul complet al proiectului de hotărâre se poate consulta la sediul primăriei, Compartimentul Relaţii cu Publicul, Informaţii, Registratură sau pe pagina oficială a instituţiei: www.sfantugheorgheinfo.ro

 

M.D.

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail