Mâine-seară, de la 18.30, melomanii, iubitorii artei lirice din judeţul Covasna au bucuria să asiste la Braşov la deschiderea Stagiunii de Operă, Operetă şi Balet 2013-2014, eveniment aşteptat cu nerăbdare după o lungă vară fierbinte. În mod tradiţional, capodopera lui Giuseppe Verdi, „Traviata”, are onoarea de a inaugura seria a nu mai puţin de 120 de de spectacole (cât sunt preconizate în actuala stagiune a Operei braşovene).
La conferinţa de presă care a precedat evenimentul am aflat de la d-na Cecilia Doiciu, directorul prestigioasei instituţii de cultură din municipiul de la poalele Tâmpei, o seamă de noutăţi, de surprize agreabile legate de activitatea inimosului şi talentatului colectiv pe care-l conduce. În acest sezon artistic vor fi reprezentaţii de ţinută, premiere, reluări ale succeselor anterioare, recitaluri, nu va lipsi cunoscutul Festival de Operă, Operetă şi Balet, nici mult-aşteptatele concerte festive dedicate Sărbătorilor de Iarnă şi a celor Pascale.
„Prima parte a sezonului stă sub semnul aniversării celor 60 de ani de la înfiinţarea unităţii noastre. Inaugurarea va fi un pic atipică. Ne-am gândit să începem mai întâi Stagiunea Studioului experimental cu premiera celei de-a treia părţi din „Il Trittico” de Puccini – şi anume „Il Tabarro” – iar apoi să urmeze, sâmbătă, 21 septembrie 2013, deschiderea oficială a Stagiunii permanente a Operei din Braşov cu „Traviata” aşa cum publicul s-a obişnuit”, a precizat d-na Cecilia Doiciu.
„Il Tabarro” a închis cercul
…Prima bucurie estetică pentru spectatori, despre care amintea d-na directoare Doiciu, s-a şi produs pe 14 septembrie 2013, când a avut loc premiera actului trei „Il Tabarro” („Mantia”) din „Tripticul” lui Giacomo Puccini. Aşadar, minunata idee a pianistului Ovidiu Mezei, şeful Compartimentului Studii Muzicale de la Opera Braşov, de a aduce în faţa publicului această lucrare de mare valoare, ce nu s-a cântat până acum la noi, a prins contur deplin. Încă din stagiunea trecută s-au montat primele două părţi, „Suor Angelica“, în regia Valentinei Mărgăraş, şi „Gianni Schicchi“, spectacol regizat de cunoscutul bariton clujean, Marian Pop, urmând acum actul final.
A fost o seară minunată, asistenţa aplaudând în picioare minute în şir. Ca un cerc ce s-a închis perfect, şi ultima parte a trilogiei pucciniene s-a bucurat de un real succes. Cel care s-a încumetat să monteze spectacolul este cel mai tânăr regizor de operă din România: hiper-talentatul Alexandru Nagy, care la numai 23 de ani, după ce s-a şcolit în Anglia, a dovedit că se descurcă de minune în tainele acestei dificile şi nobile profesii.
Şi în acest caz s-a adeverit zicala conform căreia „Aşchia nu sare departe de trunchi”. În familia sa toţi sunt artişti redutabili: mama – instrumentistă în Orchestra Operei din Capitală, tatăl – celebrul tenor Robert Nagy (care ne-a încântat de atâtea ori cu recitaluri memorabile la Braşov), mătuşa este apreciata regizoare bucureşteană Alice Barb ( ce a montat în stagiunea trecută „Liliacul” la Opera din municipiul de sub Tâmpa), iar cunoscutul actor George Ivaşcu îi e unchi! Minunat.Toţi patru au fost prezenţi la premieră; eleganţi, afabili cu admiratorii, bucuroşi – aşa cum ne-au declarat – că pot asista la debutul în postura de regizor de operă a celui mai tânăr membru al familiei de artişti.
Întrebat cum lucrează cu artiştii, Alexandru Nagy a precizat: „Îi încurajez să performeze ca un laser, nu ca un duş. E altă senzaţie. Dacă ai conştientiza că ai un laser roşu pe frunte, altfel te-ai simţi. Şi atunci se creează catharsisul acela pe care îl veţi simţi în spectacolele noastre. În meseria asta, mie aşa îmi place să o numesc, trebuie să fii conectat tot timpul. Este raţiunea de a fi. Nu poţi să exişti altfel, fără să observi totul până la cele mai mici detalii. Nu neapărat să reţii, dar să observi. E foarte obositor. E nevoie de super-energie”(…)
Un spectacol minunat
Într-un decor expresiv, gândit inspirit ca de fiecare dată de talentata pictoriţă-scenograf Rodica Garştea, care a realizat şi costumele, au evoluat câteva dintre vedetele îndrăgite ale iubitorilor de frumos.
Să începem cu elogiile meritate ce-i trebuie aduse prim-solistei Valentina Mărgăraş: o soprană cu o voce minunată, mereu într-o formă de invidiat, care ne oferă cu fiecare rol noi faţete ale harului său. De asemenea, s-a bucurat de succes, ca întotdeauna, starul internaţional ce a evoluat în ultima vreme pe scene din Germania şi Japonia, nimeni altul decât baritonul Adrian Mărcan. Numele său trecut pe afiş reprezintă o garanţie a profesionalităţii şi face ca sala de spectacole să fie ticsită. Iar după ce cântă, ovaţiile nu mai contenesc.
Să nu facem economie de elogii nici în privinţa charismaticul tenor sud-american Hector Lopez ( de la Opera Naţională din Bucureşti) şi el beneficiind de un glas admirabil, ce reprezintă un balsam pentru suflet.
Cuvinte de apreciere se cuvin rostite şi la adresa prestaţiei celorlalţi interpreţi, respectiv Gabriela Hazarian, Maria Petcu-Catrina, Irinel Felea, Claudiu Bugnar, Dan Ionescu, Bogdan Mirică, câţiva dintre ei fiind promovaţi în mod inspirat din redutabilul cor al Operei.
A acompaniat şi de această dată cu virtuozitat-i cunoscută, maestrul Ovidiu Mezei.
De reţinut că cele trei acte ale „Tripticului“ vor putea fi urmărite în integralitate cu ocazia deschiderii „Festivalului Internaţional de Operă, Operetă şi Balet“ pe 26 octombrie 2013.
„Va fi atunci un spectacol extraordinar, care se va cânta cu orchestră, nu cu pian ca acum, la pupitru urmând a se va afla fostul nostru coleg, Ciprian Teodoraşcu, actualmente dirijor la Opera din Bucureşti“, ne-a precizat iniţiatorul proiectului, pianistul Ovidiu Mezei.
„Traviata”, capodopera-capodoperelor
Şi acum, să ne referim la spectacolul-vedetă ce va inaugura noua stagiune: „Traviata” de Giuseppe Verdi, capodopera-capodoperelor. Şi în acest caz putem vorbi de o premieră, în sensul că orchestra va evolua sub conducerea un muzician venit tocmai din Ţara Soarelui Răsare – dirijorul japonez Daisuke Soga.
Regia îi aparţine lui Dumitru Tăbăcaru, iar scenografia este semnată de Rodica Garştea.
Distribuţia este una prestigioasă, având-o cap de afiş pe tânăra şi extrem de înzestrata soprană Cristina Radu (în rolul Violettei), care în această vară a obţinut Doctoratul în muzică, prilej pentru a o felicita (şi) în mod public!
Vor fi alături de ea pe scenă alţi artişti cunoscuţi, amintindu-i doar pe câţiva: (din nou) inegalabilul bariton Adrian Mărcan, tenorul Liviu Iftene, mezzosoprana Gabriela Hazarian, baritonul Marian Reşte.
O vârstă respectabilă
„Având respectabila vârstă de 160 de ani (o sută mai mulţi decât etatea Operei din Braşov), „Traviata” impresionează la fel publicul de astăzi, demonstrând, dacă mai era nevoie, victoria Muzicii. Dar şi ideea iubirii rămase mereu nemuritoare – scrie ca de obicei inspirat prof. Cornelia Petre, PR-ul instituţiei, în Caietul program.
…Aşadar, muzică, dans, baroni şi viconţi, saloane, femei de moravuri uşoare (…), într-un cuvânt aspecte din viaţa pariziană de la mijlocul secolului XIX. Şi în acest context aflăm dramatica poveste de dragoste a tinerei Violetta, curtezană, atrasă irezistibil de şarmantul artist Alfredo Germont. Relaţia dintre ei devine tumultoasă, dar se sfârşeşte tragic. În final Violetta moare, răpită de o boală necruţătoare a acelor vremuri, însă fericită pentru că a fost iertată de cel pe care l-a iubit până la ultima ei suflare”.
Chiar dacă este ultra-cunoscută, această capodoperă muzicală, una dintre cele mai celebre creaţii ale genului liric muzical, va încântă iar şi iar publicul.
Mult succes în noua stagiune colectivului Operei braşovene!
Horia C. Deliu