Cinci muzee din ţară au lansat un proiect pilot în România, intitulat SmartExpo, prin intermediul căruia îşi propun să valorifice patrimoniul cultural naţional în mediul virtual.
Folosind un telefon de ultimă generaţie, un smartphone sau o tabletă, oricine poate vedea 12 expoziţii virtuale tematice de la Muzeul ‚Casa Mureşenilor’ din Braşov, Muzeul Carpaţilor Răsăriteni din Sfântu Gheorghe, Muzeul Ţării Făgăraşului „Valer Literat”, Muzeul de Istorie Sighişoara şi Muzeul Municipal Mediaş. De asemenea, prin accesarea Codurilor de Răspuns Rapid (QR Code-uri) vizitatorii pot obţine informaţii suplimentare, imagini, texte sau filme, legate de obiectele aflate în expoziţiile permanente ale celor cinci muzee.
Coordonatorul proiectului, dr. Valer Rus, a declarat  ieri, pentru AGERPRES, că una dintre mizele acestuia a fost de a atrage tinerii spre muzee utilizând tehnologia de ultimă generaţie, deci de a „le vorbi pe limba lor”, iar un alt scop a fost de a readuce în actualitate şi valorifica expoziţii temporare din trecut.
„Practic, proiectul nostru are două componente – prezentarea a 12 expoziţii temporare realizate în anii anteriori de muzeele partenere, care au fost vernisate şi apoi închise, de pe urma cărora a rămas cel mult un catalog. Noi am zis că e păcat să se piardă şi că trebuie incluse în mediul virtual, aşa că am realizat aceste expoziţii virtuale care sunt acum la îndemâna oricui pe site-ul www.smart-expo.ro. A doua componentă sunt aceste Coduri de Răspuns Rapid (QR Code-uri), aceste pătrăţele alb-negre, care reprezintă o modalitate de interacţiune extrem de modernă pentru utilizatorii de telefoane inteligente (…) Scanarea acestor coduri îţi permite să interacţionezi cu alte informaţii, cum ar fi imagini, text sau film, şi să afli mai multe decât ceea ce vezi în expoziţie (…) Practic, noi nu putem introduce prea multă tehnologie în sălile de muzeu pentru că spaţiile nu permit acest lucru, în schimb tabletele şi telefoanele devin propriul însoţitor de bord. Deci, în loc să ai parte de un ghid, avem înregistrări ale unor muzeografi care au realizat expoziţiile şi povestesc chiar ei (…) Tot ce au de făcut vizitatorii este să fie posesorii unui telefon de ultimă generaţie, de tip smartphone, cu acces la internet şi să apropie telefonul mobil de codul de pe eticheta exponatului pentru a scana informaţiile”, a explicat dr. Valer Rus. Proiectul atinge astfel şi un alt obiectiv, acela de a scoate din „anonimat” oamenii din spatele expoziţiilor. SmartExpo a fost lansat  ieri  la Muzeul Naţional al Carpaţilor Răsăriteni din Sfântu Gheorghe, unde prin intermediul QR Code-urilor vizitatorii pot afla informaţii suplimentare despre expoziţia permanentă de arheologie „Aşezarea preistorică Păuleni Ciuc – Dâmbul Cetăţii”, cum ar fi imagini din timpul săpăturilor pe şantier.
Valer Rus a spus că fiecare dintre cele cinci muzee partenere are un profil specific şi deţine obiecte de patrimoniu extrem de valoroase. Spre exemplu, la Muzeul „Casa Mureşenilor” din Braşov vizitatorul poate obţine informaţii legate de geneza Imnului Naţional al României şi despre vestimentaţia oamenilor care au trăit în zonă cu peste un secol în urmă, la muzeele din Făgăraş şi Mediaş pot fi văzute obiecte de etnografie şi istorie, iar la Sighişoara QR Code-urile sunt plasate în sala cu arme medievale.
Valer Rus a menţionat că la realizarea acestui proiect unic până la această dată în reţeaua muzeală din România au lucrat 12 muzeografi. Proiectul, în valoare de aproximativ 40.000 de lei, a fost finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional.
Oana Mălina Negrea/ AGERPRES

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail